SilentNET Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Jeg holder på å bygge et newspost system i asp. Jeg skulle blandt annet hatt dato og tid da posten ble skrevet lagret å sendt til en database sammen med resten av informasjonen. Jeg vet det er en kommando i ASP som henter tid og dato ifra windows i det øyeblikket den kjøres, men vet ikke helt hvordan jeg skal klare å sende denne sammen med resten av informasjonen ifra "form'et" å til databasen. Noen som kan hjelpe? Takker for alle svar. Lenke til kommentar
ThmZ Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 Hei! Ved å bruke <% = now %> henter du dato og klokkeslett fra serveren som asp-siden ligger på. Skal du sende dette til databasen via en form, kan du f.eks bruke en hidden input, der du setter value med asp. Jeg regner med du vet hvordan du skal få resten av feltene inn i databasen, så da burde beskrivelsen min holde: Husker ikke syntaksen helt, men her er et forsøk: (Du skjønner sikkert hva jeg mener uansett) <form> <input type=hidden value="<% = now %>"> <input.... <input.... </form> Got it? MEN jeg ville ikke gjort det på denne måten. Ettersom du bruker en database, er det beste å legge til en kolonne som sier når innlegget ble oppdatert, og å ha en "default" verdi på denne kolonnen som er "sysdate" (Kan variere etter hvilken database du bruker) Databasen vet jo når dette innlegget blir endret, og på denne måten legger du logikken i databasen, istedet for å kode den i ASP. [ Denne Melding var redigert av: ThmZ på 2001-10-17 13:18 ] Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 17. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2001 Joda, takk skal du ha. Jeg skal prøve det når jeg kommer hjem i dag. Bruker MS Access jeg å har ikke hørt om noe sysdate der, men finner det sikkert hvis jeg kikker etter det. Skal prøve den andre tingen du skrev også. Lenke til kommentar
bep Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 Dersom du bruker Access så kan du jo sette default verdi i feltet til now(). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå