Gå til innhold

Slik er den nye Macbook Proen

Anbefalte innlegg

Skuffendes! Ingen ethernet port? Jeg liker heller at pcen er tykk nok til å passe en ethernet port. Huff, Apple! Ikke bra.

De få som trenger Ethernet kan bruke 250 kroner på et Gigabit-adapter, så er problemet løst.

Det er vel noe forenklet å si at "problemet er løst" ved å kjøpe en adapter?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Man har tatt en vurdering på hva som brukes på maskinen, og optisk medie, firewire og ethernet ble vurdert som såpass nisje at det ikke fikk være med i standardpakken. De som vil kan få det som ekstern løsning. Jeg klarer virkelig ikke å se problemet med dette - et produkt laget for å dekke behovene til 90% av brukernes er stort sett mye bedre enn et som kaster inn features til det har dekket 99%.

Vil du ha et raskt grafikkort og mye disk? ikke kjøp Macbook Air. Vil du ha dvd og ethernet? Ikke kjøp den nye proen. Vil du ha vga-utgang? Kjøp en PC. Finner du ingen Macer som passer til deg? Kjøp noe annet, eller bruk eksterne enheter. Vanskeligere er det ikke. Apple har alltid vært tidlig ute med å kutte ut teknologier de mener er utdaterte, og til nå har markedet gitt dem rett.

Riktig verktøy til jobben er cluet her, ikke at alle maskiner skal ha alt. Apple har forstått dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Jeg vet ikke hvordan prosentandelen har vært tidligere, og hvordan prosentandelen vil være nå som Apple har gjort det slik at man blir tvunget til å velge ekstra minne via dem.

Når det gjelder søppelsoftware som vanligvis blir installert, hvilken påvirkning har den på sluttprisen til produktet som gjør at det er sammenlignbart med f.eks 800kr ekstra for 8gb ram.

Dette blir off topic, men Sony og Microsoft blant annet tar $100 for å levere pc med kun windows uten bloatware.

Uansett ser jeg ikke problemet; Apple tar de prisene de vil også bestemmer markedet om de vil betale for det. De av oss som vet nok om maskiner til å ville oppgradere minne vet også nok til å gå inn i dealen med åpne øyne når vi kjøper en maskin der ram ikke er oppgraderbart.

Jeg er ganske sikker på at vi går mot en verden der sluttbruker ikke kan mekke på standard maskinvare. Lik det eller ikke, men for den jevne forbruker har det ingenting å si. Det er ingen som er sure fordi de ikke kan oppgradere ram i telefonene sine, snart er det sånn med pcer også (med unntak av "entusiastmodellene").

At Sony tar betalt for å legge ved Windows er da strengt tatt ikke rart. Apple gjør det ikke fordi de står som utvikler og produsent. Osx er obligatorisk, det er ikke windows.

Jeg ser definitivt problemet, maskinen man kjøper i dag klarer seg nok utmerket, men om 1 år er det kanskje et greit behov for ekstra ram. Istedenfor at man kan bestille selv og gjøre jobben selv (slik hvem som helst kunne på macbook pro), så er man nå avhengig av å levere inn maskinen hos apple for å få de til å installere ekstra minne, til en langt grovere pris enn om man hadde kjøpt selv.

Selvsagt er det ikke sammenlignbart med at ingen reagerer på at man ikke kan oppgradere ram på telefonen sin.

Lenke til kommentar

Tja. Man har tatt en vurdering på hva som brukes på maskinen, og optisk medie, firewire og ethernet ble vurdert som såpass nisje at det ikke fikk være med i standardpakken. De som vil kan få det som ekstern løsning. Jeg klarer virkelig ikke å se problemet med dette - et produkt laget for å dekke behovene til 90% av brukernes er stort sett mye bedre enn et som kaster inn features til det har dekket 99%.

Vil du ha et raskt grafikkort og mye disk? ikke kjøp Macbook Air. Vil du ha dvd og ethernet? Ikke kjøp den nye proen. Vil du ha vga-utgang? Kjøp en PC. Finner du ingen Macer som passer til deg? Kjøp noe annet, eller bruk eksterne enheter. Vanskeligere er det ikke. Apple har alltid vært tidlig ute med å kutte ut teknologier de mener er utdaterte, og til nå har markedet gitt dem rett.

Riktig verktøy til jobben er cluet her, ikke at alle maskiner skal ha alt. Apple har forstått dette.

Ja, og jeg kan ta en tilsvarende vurdering. Jeg mener det ikke er ett godt designvalg å ta bort ethernet på en arbeidsmaskin. Det er ikke noe vits å late som det er en bisarr liten nisjekontakt, det er standarden for trådet internet, ikke ser jeg noen ha forfektet at maskinen skal ha alt heller. Ei heller har jeg spesielt sansen for den elendige "kjøp noe annet om det ikke passer deg"-argumentasjonen. Om du ikke ønsker å diskutere fordeler og ulemper med maskinen, så la være, men det må da være lov å vurdere produkter uten at folk til stadighet skal komme med "du må ikke kjøpe det"-selvfølgeligheter uten spesiell verdi?

Det er en ulempe å bruke en adapter, de koster penger, de kan glemmes, de har lettere for å gå i stykker, de yter ofte dårligere, og de gjør totalpakken større og mer uhåndterlig. Ethernet er forøvrig ikke utdatert. Ei heller er jeg spesielt enig i at "markedet har gitt de rett" i mange tilfeller. Feks at PCI blir faset ut er ikke noen overraskelse, men om man hadde fjernet alle PCI-porter med en gang PCIe-kom, så er ikke det framsynt. Det er overivrig og upraktisk.

AtW

Lenke til kommentar

Ja, og jeg kan ta en tilsvarende vurdering. Jeg mener det ikke er ett godt designvalg å ta bort ethernet på en arbeidsmaskin. Det er ikke noe vits å late som det er en bisarr liten nisjekontakt, det er standarden for trådet internet, ikke ser jeg noen ha forfektet at maskinen skal ha alt heller. Ei heller har jeg spesielt sansen for den elendige "kjøp noe annet om det ikke passer deg"-argumentasjonen. Om du ikke ønsker å diskutere fordeler og ulemper med maskinen, så la være, men det må da være lov å vurdere produkter uten at folk til stadighet skal komme med "du må ikke kjøpe det"-selvfølgeligheter uten spesiell verdi?

Det er en ulempe å bruke en adapter, de koster penger, de kan glemmes, de har lettere for å gå i stykker, de yter ofte dårligere, og de gjør totalpakken større og mer uhåndterlig. Ethernet er forøvrig ikke utdatert. Ei heller er jeg spesielt enig i at "markedet har gitt de rett" i mange tilfeller. Feks at PCI blir faset ut er ikke noen overraskelse, men om man hadde fjernet alle PCI-porter med en gang PCIe-kom, så er ikke det framsynt. Det er overivrig og upraktisk.

Fair enough, ser poenget ditt. Er imidlertid uenig om Ethernet - use case for den porten er primært på faste arbeidssteder, og der er adapter ikke et stort problem. Klart det hadde vært kjekt å ha porten i maskinen, men om man skal putte inn alt som er kjekt å ha ender man opp med et monster. Det handler om fokus. Jeg har en Macbook Air som min eneste maskin, og kjøpte både ekstern dvd-brenner og ethernet-adapter da den var ny. Brenneren har jeg brukt to ganger, ethernet én. På to år. 99% av tiden har jeg sluppet å bære rundt på ekstra ting jeg ikke trenger, og fordi maskinen har inneholdt færre komponenter har den veid mindre og brukt mindre batteri hele denne tiden. For meg er det en tradeoff jeg tjener på. Det samme gjelder for mangelen på et skikkelig grafikkort - de få gangene jeg vil spille er det litt kjipt å ha en maskin uten, men batterilevetid og liten størrelse veier opp for det. Andre prioriterer annerledes.

Når det gjelder balansen mellom "framsynt" og "overivrig" er det en vanskelig balansegang. Noen ganger gjør man ting for fort, mens andre ganger (VGA-utgang og serieport(!) på pcer f-eks) blir man hengende igjen i fortiden fordi ingen tar initiativ.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Serieport er gull verdt.

Det er en tragedie at det ikke er noen kraftige arbeidsjern med serieport.

Lenke til kommentar

Hvis du har en eplemaskin uten nettverksport, kan du jo kjøpe denne her:

D-Link-DIR-505.jpg

http://www.dinside.no/897278/d-link-dir-505-miniruter-lader-og-mediedeler

Det er ikke mange som TRENGER kablet nettverk.

Jeg har en gammel router og en gammel MacBook Pro.

YouTube på høyeste kvalitet fungerer umiddelbart, uten at jeg må vente et sekund.

Om ikke det er raskt nok for deg, stiller du strengere krav enn 95% av kundene, som heller vil ha en billigere, slankere og vakrere laptop.

Du som trenger serieport:

Det er ikke mange som er interessert i å betale høyere pris for at masseprooduserte maskiner skal ha denne utdaterte porten.

Jeg vet den brukes en del i industrien til styring og programmering av PLS og slikt.

Men dere kan jo kjøpe en stasjonær maskin og montere noe slikt:

pciserialport.jpg

Eller kjøpe denne:

usb-serial.jpg

Lenke til kommentar

Hvis man ser på hva andre produsenter legger i Pro-begrepet (HP Probook/Elitebook, Lenovo Thinkpad, Dell Latitude), så er disse vanligvis spekket med tjafs som går litt utover størrelsen/tykkelsen. Sannsynligvis fordi det er dette profesjonelle brukere (bedrifte) faktisk ønsker og trenger. Eventuelt så har de laget en fornuftig docking-løsning som sørger for plenty med tilkoblinger på arbeidsplassen. Siden den eneste dockingen til MBP er Cinema-skjermen, så har Apple priset seg langt utenfor de fornuftige grensene. Så Apple bommer med hele Pro-navnet. Forbrukerfokuset på Air-maskinene er helt greit, men Pro-maskinene skulle man tro var for mer proffe brukere. Premium-prislappen er også langt fra forbruker-rettet.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Det er ikke mange som TRENGER en maskin som er noen millimetre tynnere heller. Det blir en vurderingssak hvordan man vil prioritere ting.

Nettopp. Og det fine med det kapitalistiske markedet er at vi kan velge. Både produsenten og kunden. Produsenten velger hva han vil lage, og kunden velger om han vil kjøpe det. Bommer produsenten på markedet så selger han lite eller ingenting. Er kunden spesielt sær må han ty til skreddersøm. Men imellom ytterpunktene er det nok å velge mellom for de fleste.

Det er helt kurant at man vurderer produkter, også produkter man strengt tatt ikke er i målgruppen for (men kanskje ønsker seg allikevel, om de bare hadde en serieport.) Og vitsen med et diskusjonsforum er jo nettopp å diskutere.

Men produsentene - i dette tilfelle Apple - er bare unntaksvis med på slike diskusjoner. For dem måles suksessen på andre kriterier, gjerne markedsandeler eller fortjeneste.

Burde det finnes en 3. variant, altså den "tykkere" Macbook Pro-modellen utstyrt med Retinaskjermen? Tja, det måtte i så fall forsvares utfra salgstallene. Apple har nok sine grunner til å la det være, siden det ikke hadde vært spesielt vanskelig å få til.

Geir :)

Lenke til kommentar

Minimalisme og gjennomført design har alltid vært Apples filosofi. Les biografien til Steve Jobs, så forstår du hva jeg mener. Hvis noen tror at Next aldri slo gjennom fordi de søkte markedsandeler, så har de misforstått opplegget.

Jeg skjønner at enkelte savner funksjoner som SIM-kort og ikke liker trade-offs som er gjort med minnet loddet fast f.eks. Men det er den samme kompromissløse søken etter perfeksjon som gjør at Apple nettopp drar fra hele wintel-gjengen: de tenker alltid gjennomført produktdesign, ikke i en "features" tankegang der det er om å kleske features inn i boksen og designe rundt dette. Kanskje problemet er at folk lever i en microsoft verden. Der er det jo først om å grafse til seg mest mulig, før man går til skrivebordet og ser hvor lite man kan slippe unna med å levere, mens man knuser konkurransen med skitne knep. Selskapet har ingen visjoner, ingen DNA og er (endelig) på kurs mot de evige jaktmarker etter å ha hold utviklingen igjen i flere tiår.

Apple setter design som 1 prio og bygger maskinvaren inn i designet. Og det viser jo seg på resultatet. Man skulle tro det eksisterte en konspirasjon blant produsenter å aldri lage en fullverdig modell. De setter pris før produkt, og har en "pull" modell der de blir dradd etter nesen av markedet. Apple har brutt denne tankegangen, og wintel monopolet med kamerater er fullstendig i bakørska. De klarer ikke engang å herme uten å gå i baret på ting som trackpad, skjerm, byggkvalitet etc.

Jeg er ingen slave for Apple og ønsker konkurransen mer enn velkommen da det fører til rimeligere produkter fra alle produsenter. Men wintel gjengen må ta seg i sammen og Apple skal ha kred for nok en gang å flytte grensene for hva som er mulig innen personlig databehandling.

Endret av Guybrush Threepwood
Lenke til kommentar

Hvorfor kalles den egentlig MacBook Pro når den slekter mer på Air enn på tidligere Pro? Jeg tror det er der Apple bommer mest.

- Air har alltid hatt høyere oppløsning enn tilsvarende stor Pro

- Air har kun hatt SSD, mens Pro kunne leveres med enten HDD eller SSD

- Air har hatt færre tilkoblinger enn Pro

- Air mangler optisk drev, Pro har alltid hatt optisk drev

- Air har vært bygget mindre fleksibelt enn Pro (med tanke på reparasjon og bytting av deler)

- Air har alltid vært tynnere enn Pro

Så for meg virker dette mer som en Macbook Air 15,4" enn "nye Macbook Pro".

Edit: MBA hadde tydeligvis HDD i starten.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Hvorfor kalles den egentlig MacBook Pro når den slekter mer på Air enn på tidligere Pro? Jeg tror det er der Apple bommer mest.

- Air har alltid hatt høyere oppløsning enn tilsvarende stor Pro

- Air har hatt færre tilkoblinger enn Pro

- Air mangler optisk drev, Pro har alltid hatt optisk drev

- Air har vært bygget mindre fleksibelt enn Pro (med tanke på reparasjon og bytting av deler)

- Air har alltid vært tynnere enn Pro

Så for meg virker dette mer som en Macbook Air 15,4" enn "nye Macbook Pro".

Det virker ikke som om Apple skiller pro- og consumermaskinene sine ved å se på porter og tilkoblinger, men på CPU og GPU. Pro-maskinene har tildels veldig mye kraftigere prosessorer enn Air.

Apple har tenkt å drepe optiske stasjoner en gang for alle, så jeg regner med at den nye Proen etterhvert kommer til å utslette de gamle pro-maskinene som også selges i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Bare for å være skikkelig pirkete, så sitter jeg nå og skriver fra en 1.gen Air med 5400rpm snurredisk ;)

Lenke til kommentar

Bare for å være skikkelig pirkete, så sitter jeg nå og skriver fra en 1.gen Air med 5400rpm snurredisk ;)
What?!

Hadde fått det for meg at samtlige Air hadde SSD. Enten i 1,8" form eller loddet på HK. Men både du og Wiki er tydeligvis uenig med meg. :huh:

Edit: Men jeg synes fremdeles MBPR slekter mer på Air enn på Pro. Folk har tydeligvis forskjellig oppfatning av hva skilte Air og Pro, så jeg ville ikke blitt overrasket over at MBPR vil forvirre mange. Jeg tror flere vil bli overrasket over kompromissene som formfaktoren medfører. Med Air var de fleste klar over disse, men siden dette markedsføres som en Pro blir det i mine øyne litt kræsj.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hadde fått det for meg at samtlige Air hadde SSD. Enten i 1,8" form eller loddet på HK. Men både du og Wiki er tydeligvis uenig med meg. :huh:

Var ikke helt korrekt jeg heller tydliigvis. 4200rpm er det visstnok! Ikke rart detta går sørpe treigt :)

Mener å huske at når jeg kjøpte denne var SSD helt i startgropen og kostet så mye som oppgradering at det ikke var morro engang..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en MacBook Pro 15" Mid 2012 akkurat, ikke retina-modellen.

Jeg mener retina-modellen er for dyr til hva den faktisk kan yte. Det er praktisk talt nesten samme maskinen med bedre skjerm. Det at den er tynnere og slike ting spiller jo ingen rolle. Jeg synes det er greit å ha ethernet-muligheten samt DVD-drive. Den vanlige bruker vil ikke merke store forskjeller på den nye SSD-disken heller. Er USB 3.0 på disse også, samt blue-tooth-muligheten, Ivy bridge osv.

http://www.hardware....book-ene/110153

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en MacBook Pro 15" Mid 2012 akkurat, ikke retina-modellen.

Jeg mener retina-modellen er for dyr til hva den faktisk kan yte. Det er praktisk talt nesten samme maskinen med bedre skjerm. Det at den er tynnere og slike ting spiller jo ingen rolle. Jeg synes det er greit å ha ethernet-muligheten samt DVD-drive. Den vanlige bruker vil ikke merke store forskjeller på den nye SSD-disken heller. Er USB 3.0 på disse også, samt blue-tooth-muligheten, Ivy bridge osv.

http://www.hardware....book-ene/110153

At den er tynnere spiller kanskje ingen rolle for deg, men det betyr ikke at det er irrelevant faktor for alle andre. Kjæresten skal ha en maskin hun skal bruke på høyskole, ergo dra med seg maskinen til og fra skolen, til og fra forelesninger hver dag og da er standard MacBook Pro 15" uaktuelt på grunn av vekt og størrelse. Det mest logiske valget ville vært MacBook Air 13" men siden den samtidig skal fungere som hennes "alt mulig" bærbare maskin så syntes vi at både prosessorytelse og ikke minst skjermkortet er såpass mye bedre med MacBook Pro Retina kontra MacBook Air at hun heller vil overleve med den ekstra vekten og størrelsen kontra Air 13" bare for å være på den sikre siden når det kommer til ytelse.

For henne så er altså det faktum at MacBook Pro Retina er tynnere og veier merkbart mindre direkte avgjørende faktorer for valget av maskin. Det at skjermen er såpass fantastisk som den er blir en ren bonus på mange måter.

Er ikke helt enig med deg i prisvurderingen din heller, dette blir jo igjen veldig subjektivt for vi har alle våre forskjellige behov og krav til formfaktor, vekt og ytelse men du må huske at:

- Prisforskjellen er "bare" 3000kr fra MacBook Pro 15" standard modell og MacBook Pro Retina.

- Du får 256GB høytytende SSD kontra 5400RPM mekanisk harddisk. Uttalelsen din om at folk flest ikke vil legge merke til forskjellen er ren svada, mekaniske harddisker er og blir den største flaskehalsen i moderne maskiner og spesielt når du bare snakker om 5400 RPM. Enhver person vil få en mye bedre opplevelse med SSD, ikke bare starter maskinen raskere, den våkner raskere fra sleep, den bruker mindre strøm, sjansen for datatap er drastisk redusert, ytelsen er flere ganger bedre og stort sett enhver applikasjon og hva det måtte være starter på få sekunder og du kan gjøre langt mer på engang før disken begynner å strupe ytelsen din.

- Så har vi skjermen da, noen bryr seg ikke om de har TN-panel med elendig innsynsvinkel og blasse farger. Nå skal Apple uansett ha skryt for at de leverer noe av de beste TN-panelene jeg har sett på bærbare så de fleste sier seg nok fornøyd med det. Men du kommer ikke bort fra det faktum at 2880x1800 IPS-panel blåser 1440x900 TN-panel av banen så det synger hva kvalitet og oppløsning angår. Så blir det jo opp til hver enkelt å vurdere om dette er noe du bryr deg om men panelet ene og alene er jo nesten verdt de ekstra 3000kr fra et rent teknisk standpunkt.

- Så er det dette med vekt og formfaktor igjen da. Dette blir utvilsomt subjektivt, men det kan da umulig være negativt at maskinen er slankere og lettere enn standard MacBook Pro 15"? Forbedret kjølesystem og høyttalere er også plusser i margen kontra den vanlige utgaven.

- 4GB vs 8GB RAM, skal du kjøpe en maskin i dag så er jo 8GB RAM et minimum om du skal ha maskinen i stort mer enn ett år. Fordelen med vanlig MacBook Pro 15" er at du enkelt kan oppgradere RAM selv men du må jo tross alt ut med noen hundrelapper uansett og da ble fort prisdifferansen på 3000 redusert til 2500kr osv..

- MacBook Pro 15" har endel fordeler når det kommer til I/O, du har FireWire 800, du har DVD-ROM, du har Line In og du har gigabit ethernet. Er du en av de hvor dette er praktisk, eller rettere sagt nødvendig så er det selvfølgelig utrolig teit å gå for MacBook Pro Retina, men for folk flest så er DVD-ROM dødt og de færreste bruker kablet nettverk på bærbare maskiner den dag i dag.

Så jeg vil så absolutt si at prisdifferansen er verdt det på flere måter, men det blir som sagt opp til hver enkelt å vurdere utifra sine egne behov.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...