Gå til innhold

Slik er den nye Macbook Proen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har sjekket litt mer, og det ser ut til at pluggen er av typen Mini PCI-E. Så grensesnittet er standard, om du finner noe som passer inn rent fysisk burde da SSDen være grei å oppgradere.

 

Minnet er imidlertid lodda på, så kjøp 16gb.

 

Men hva er det egentlig folk skal "oppgradere" til? Snakker vi større SSD-er, raskere ..?

Stemmer det at MacBook Pro 15" Retina kommer med Samsung PM830 baserte SSD-er så er det jo ingen grunn til å oppgradere med tanke på stabilitet eller hastighet hvertfall.

 

 

Minne er loddet fast, meg selv gikk jeg for 8GB da 1400kr for å gå fra 8GB til 16GB som trolig ikke vil gi meg noen praktiske fordeler ble litt stivt. Minneforbruket jeg har testet med Mountain Lion Developer Preview 3 tilsier jo at 4GB på min MacBook Air 13" holder, og det holder bedre enn med Lion hvor 4GB er helt på kanten så jeg ser ikke helt for meg at 8GB skal bli for lite med det aller første.

Lenke til kommentar
Stemmer det at MacBook Pro 15" Retina kommer med Samsung PM830 baserte SSD-er så er det jo ingen grunn til å oppgradere med tanke på stabilitet eller hastighet hvertfall. Minne er loddet fast, meg selv gikk jeg for 8GB da 1400kr for å gå fra 8GB til 16GB som trolig ikke vil gi meg noen praktiske fordeler ble litt stivt. Minneforbruket jeg har testet med Mountain Lion Developer Preview 3 tilsier jo at 4GB på min MacBook Air 13" holder, og det holder bedre enn med Lion hvor 4GB er helt på kanten så jeg ser ikke helt for meg at 8GB skal bli for lite med det aller første.

 

Jeg antar ideen er å oppgradere størrelsen når dette blir billigere.

 

Ang ram kommer det veldig an på bruksområdet. Jeg har en MBA 13" i dag (4gb) og merker noen ganger at jeg skulle hatt mer (typisk når jeg bruker Aperture samtidig som jeg har et virtuelt image i gang - altså i situasjoner der jeg egentlig skulle hatt en Macbook Pro).

 

8 holder nok til det meste pr. i dag, men jeg hadde gått for 16 på en såpass dyr maskin når forskjellen i pris ikke er større.

Lenke til kommentar

iFixit kan da bekrefte at det er SSDen bruker Samsung sin siste kontroller, det er veldig gode nyheter! :w00t:

 

EDIT:

 

Og det er 3x3 stream 802.11n og ikke bare 2x2 stream som fjorårets MacBook Air. Det er gullverdt for de av oss med router som støtter 3x3 stream og skal overføre mye data lokalt siden gigabit ethernet er borte..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

iFixit kan da bekrefte at det er SSDen bruker Samsung sin siste kontroller, det er veldig gode nyheter! :w00t:

 

EDIT:

 

Og det er 3x3 stream 802.11n og ikke bare 2x2 stream som fjorårets MacBook Air. Det er gullverdt for de av oss med router som støtter 3x3 stream og skal overføre mye data lokalt siden gigabit ethernet er borte..

 

Lenken fungerte ikke, men kan de bekrefte det, eller er det det i en konkret enhet. Det er samsung SSD i min MBA, men det gjelder slett ikke alle. Apple har flere forskjellige SSDer og panler i samme produktserie.

 

AtW

Lenke til kommentar

Burde fungere nå. At Apple bruker Toshiba og Samsung omhverandre er jo en kjent sak, og det skjer vell trolig med MacBook Pro 15" Retina også men jeg håper og tror, krysser fingre og tær at stort sett alle de første modellene kommer med Samsung SSD hvertfall, sånn var det med MacBook Air 13" i starten i fjor sommer at stort sett alle modeller av første bunken som ble solgt ble levert med Samsung SSD.

 

Går du for 768GB SSD så er du nok garantert Samsung, da Toshiba visstnok ikke leverer større enn 512GB ifølge Anandtech. Kan godt være at Apple velger utelukkende Samsung til nye MacBook Pro 15" Retina og vi derfor stort sett vil se Toshiba på MacBook Air denne runden bare for å holde "premium" følelsen ved Retina modellen enda litt friskere.

 

 

Har uansett bestilt 2x MacBook Pro 15" Retina, så krysser fingrene for at hvertfall en kommer med Samsung så får heller kjæresten få den med Toshiba da hun ikke legger merke til forskjellen uansett :ninja:

 

Hva skjermpanelet angår så tviler jeg vell på at det er så mange forskjellige fabrikanter av 15" 2880x1800 IPS-paneler og hovedgrunnen til at leveringstiden plutselig er 3-4 uker skyldes jo panelet så her tror jeg det stort sett er kun en produsent det er snakk om i førsteomgang og det er vell trolig LG eller Sharp da Samsung ikke har for vane å levere IPS til annet enn tablets.

Lenke til kommentar

Har sjekket litt mer, og det ser ut til at pluggen er av typen Mini PCI-E. Så grensesnittet er standard, om du finner noe som passer inn rent fysisk burde da SSDen være grei å oppgradere.

 

Minnet er imidlertid lodda på, så kjøp 16gb.

Det ser ut til at vi ikke skal ta SSD'en for gitt heller:

 

 

The proprietary SSD isn't upgradeable either (yet), as it is similar but not identical to the one in the Air. It is a separate daughtercard, and we’re hopeful we can offer an upgrade in the near future.

Lenke til kommentar

Loddet fast minnet ja.

 

Imponerende.

 

En standard minnemodul med feste og plass til luft rundt bygger såpass mye at det neppe hadde vært plass til den. Minneprodusentene trenger å komme opp med en bedre standard, f.eks en løsning som likner det man bruker i CPUer eller en skikkelig kantkontakt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Loddet fast minnet ja.

 

Imponerende.

 

En standard minnemodul med feste og plass til luft rundt bygger såpass mye at det neppe hadde vært plass til den. Minneprodusentene trenger å komme opp med en bedre standard, f.eks en løsning som likner det man bruker i CPUer eller en skikkelig kantkontakt.

 

Jeg mistenker vel at Apple tenkte mer på at nå er det kun de som kan levere minne. $$$

Lenke til kommentar

Jeg tror ærlig talt prosentandelen som oppgraderer minnet er såpass liten at Apple ikke bryr seg så mye om den lille fortjenesten der med de marginene de ellers har.

 

Alle kjefter alltid på Apple for å ta seg betalt for produktene sine, men ingen kjefter på alle PC-produsentene som fyller PCene de selger med reklame og søppelsoftware som de tar seg betalt av fra andre. Samme konsept, bare at Apple er ærlige nok til å ta seg betalt av kunden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Jeg tror ærlig talt prosentandelen som oppgraderer minnet er såpass liten at Apple ikke bryr seg så mye om den lille fortjenesten der med de marginene de ellers har.

 

Alle kjefter alltid på Apple for å ta seg betalt for produktene sine, men ingen kjefter på alle PC-produsentene som fyller PCene de selger med reklame og søppelsoftware som de tar seg betalt av fra andre. Samme konsept, bare at Apple er ærlige nok til å ta seg betalt av kunden.

 

Jeg vet ikke hvordan prosentandelen har vært tidligere, og hvordan prosentandelen vil være nå som Apple har gjort det slik at man blir tvunget til å velge ekstra minne via dem.

 

Når det gjelder søppelsoftware som vanligvis blir installert, hvilken påvirkning har den på sluttprisen til produktet som gjør at det er sammenlignbart med f.eks 800kr ekstra for 8gb ram.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan prosentandelen har vært tidligere, og hvordan prosentandelen vil være nå som Apple har gjort det slik at man blir tvunget til å velge ekstra minne via dem.

 

Når det gjelder søppelsoftware som vanligvis blir installert, hvilken påvirkning har den på sluttprisen til produktet som gjør at det er sammenlignbart med f.eks 800kr ekstra for 8gb ram.

 

Dette blir off topic, men Sony og Microsoft blant annet tar $100 for å levere pc med kun windows uten bloatware.

 

Uansett ser jeg ikke problemet; Apple tar de prisene de vil også bestemmer markedet om de vil betale for det. De av oss som vet nok om maskiner til å ville oppgradere minne vet også nok til å gå inn i dealen med åpne øyne når vi kjøper en maskin der ram ikke er oppgraderbart.

 

 

Jeg er ganske sikker på at vi går mot en verden der sluttbruker ikke kan mekke på standard maskinvare. Lik det eller ikke, men for den jevne forbruker har det ingenting å si. Det er ingen som er sure fordi de ikke kan oppgradere ram i telefonene sine, snart er det sånn med pcer også (med unntak av "entusiastmodellene").

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...