RamGuy Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Skjønner uansett ikke helt greia, Apple må da ikke være først ute på alt og ingenting for at de skal kunne få litt skryt? Så siden Apple ikke var først ute med Full-HD på 13", ei heller var først ute med mobilskjermer på over 3.5" så gjør jo ikke det dagens lansering av 15" IPS-skjerm med 2880x1800 mindre imponerende eller reell av den grunn. Folk skal jaggu klage, syte og bære seg over alt mulig i disse dager. At det er mulig å være så negativt innstilt på andres vegne er er helt utrolig, skulle tro at man ikke kunne unne andre noe godt for alt her i verden. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Skjønner uansett ikke helt greia, Apple må da ikke være først ute på alt og ingenting for at de skal kunne få litt skryt? Så siden Apple ikke var først ute med Full-HD på 13", ei heller var først ute med mobilskjermer på over 3.5" så gjør jo ikke det dagens lansering av 15" IPS-skjerm med 2880x1800 mindre imponerende eller reell av den grunn. Folk skal jaggu klage, syte og bære seg over alt mulig i disse dager. At det er mulig å være så negativt innstilt på andres vegne er er helt utrolig, skulle tro at man ikke kunne unne andre noe godt for alt her i verden. Greia er vel at folk reagerer på påstander som denne "Har har det med hvem som lager skjermene ? Poenget er vel at Apple har vært første ute med høyeste oppløsningen på både iPhone, Air og nå Macbook. De andre produsentene klarer jo faen ikke gulpe opp noe selv uten at de må plukke Apple sine produkter i atomer for å så kopiere det.". Som kom tidligere i tråden. Hadde ingen tatt det opp, så hadde vel heller inngen "klagd" over at det ikke nødvendigvis er så rikitg. AtW 1 Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Jeg har inntrykk av at du ikke helt forstår hva som ligger i begrepet innovasjon. Dette er et ganske misforstått begrep. Det handler nemlig ikke nødvendigvis om å være først ute. Innovasjon handler om å selge (bedre) produkter og tjenester _som slår an på markedet_ (man kan være først ute med å lansere et produkt med unike egenskaper, men det i seg selv er ikke innovasjon). Og det er jo nettopp det Apple har vært så gode på. Bare se på f.eks. mobiltelefon og tablet-markedet før og etter Apple kom på banen. Og jeg har inntrykk av at du har misforstått begrepet selv. Ta deg et par sekunder til å reflektere over ordet "innovasjon". Det er atter et ord som har sitt opphav i det latinske språk. "innovare" er et latinsk ord. Dette betyr å fornye eller lage noe nytt. Ja, en ny idé eller oppfinnelse blir ikke automatisk en innovasjon slik man har definert innovasjon senere. Men innovasjon er IKKE å ha suksess med noe på et marked. Er det innovasjon at Apple kommer med et panel på 2880*1800 piksler? Hvis ja; er det innovasjon at Samsung kom med en mobiltelefon med skjerm på 5,3"? Ja, se på mobilmarkedet før Apple kom på banen. Var det helt stillestående? Og så kom Apple som en reddende engel og revolusjonerte alt? Nei, er min enkle mening. 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Vis iPhone/iPod ikke var en revolusjon, hvorfor kopierte mobilmarkedet hovedfunksjonen med touchskjerm da? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Har har det med hvem som lager skjermene ? Poenget er vel at Apple har vært første ute med høyeste oppløsningen på både iPhone, Air og nå Macbook. De andre produsentene klarer jo faen ikke gulpe opp noe selv uten at de må plukke Apple sine produkter i atomer for å så kopiere det. Øh, seriøst? http://www.komplett....ku=749605#extra Her ser du et eksempel på en laptop med oppløsning som Apple IKKE klarer å matche. Altså full HD på en 13". Var Apple først ute her? Ikke det, gitt... Og mobiler med større skjerm enn 3,5". Var Apple først ute der? Ikke det, gitt... Hvilken oppløsning tilbydde Apple som et maksimum på sine 15" før gårsdagens lansering? Det var vel maks 1680*1050. Og dersom du har brukt et par millisekunder av din tid på å gløtte over på hva andre produsenter har gitt, har du sett at de har hatt 15" med full HD for lenge siden. Apple først ute? Og sånn kan vi fortsette. Apple er faktisk ikke så innovative som du kanskje vil tro. USB 3.0? Velkommen etter. HDMI? Velkommen etter. Ivy Bridge? Velkommen etter. GT650? Velkommen etter. Hvem kopierte hvem sa du? Når det er sagt er det selvsagt flott av produsentene knives om å innføre bedre spesifikasjoner. Selv vurderte jeg å bytte ut min imac med en ny Macbook Pro denne gangen. Det var basert på høy oppløsning og SSD, samt et tynnere design. Stor var skuffelsen da Apple bare presenterte en obligatorisk oppdatering av opprinnelige Macbook Pro, og heller lanserte en svindyr 15". Så da får jeg heller vente. Bra eksempel ! Den første generasjon av denne hadde mousepad som levde sitt eget liv som ørten firmware oppdatering ikke klarte å fikse, ett tastatur som lagde lyder og som de fleste hater, en skjerm som var blass og kontrastløst. Alt dette måtte Asus fikse på den nyeste, noe som de fleste produsenter faktisk tester ut før de setter ting på samlebåndet. La oss ikke nevne at designet er svært likt Air, bare mye styggere ? Er det kun Apple som faktisk klarer å designe HELE maskina så det blir en helhet uansett hvilken vei man snur den ? Asus tryner noe så til de grader når de har det fancy lokket polert og sirkel og greier, mens resten av maskina har helt annen type finish. Ser faktisk ut som folket på samlebåndet har satt sammen 2 ulike modeller ! Yey ! Helhet ! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Vis iPhone/iPod ikke var en revolusjon, hvorfor kopierte mobilmarkedet hovedfunksjonen med touchskjerm da? Det konseptet er eldgammelt. Apple skal derimot ha æren for å fornye idéen. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Vis iPhone/iPod ikke var en revolusjon, hvorfor kopierte mobilmarkedet hovedfunksjonen med touchskjerm da? Kanskje burde du lese deg opp litt på mobilhistorie? Første eksempel, som kom på markedet 7 år før første iphone: http://en.wikipedia.org/wiki/Ericsson_R380 Andre eksempel, som kom på markedet 5 år før første iphone: http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Ericsson_P800 Så har vi Nokia-mursteinene, hvor første kom på markedet 11 år før første iphone: http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_9000_Communicator I tillegg fantes mange pda'er med mobilfunksjon og touchskjerm lenge før Apple kom på banen. 2 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Vis iPhone/iPod ikke var en revolusjon, hvorfor kopierte mobilmarkedet hovedfunksjonen med touchskjerm da? Kanskje burde du lese deg opp litt på mobilhistorie? Første eksempel, som kom på markedet 7 år før første iphone: http://en.wikipedia....i/Ericsson_R380 Andre eksempel, som kom på markedet 5 år før første iphone: http://en.wikipedia....y_Ericsson_P800 Så har vi Nokia-mursteinene, hvor første kom på markedet 11 år før første iphone: http://en.wikipedia....00_Communicator I tillegg fantes mange pda'er med mobilfunksjon og touchskjerm lenge før Apple kom på banen. Du har helt rett i at Apple ikke fant opp touchskjermen, men de er første som klarte å lage en som gikk an å bruke uten at man måtte ha svart belte i tålmodighet og tekniske fagskole for å kunne bruke den. 1 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Her misforstår du jo totalt, og som Tim Cook så fint sa i AllThingsD intervjuet sitt, så ligger ikke suksessen til Apple i det å nødvendigvis finne opp nye ting, men de tar gode konsepter og gjennomføre det på en slik måte at forbrukere og markedet faktisk begynner å bruke det. Klart det har vært touchtelefoner før iPhone, har selv hatt diverse Q-Tek (nå HTC) osv.. Men disse var jo helt latterlig dårlige på både ytelse og brukervennlighet og var jo noe som kun var aktuelt for rene pro-brukere og hardbanka nerder. Det har vært en helt tydelig eksplosjon i markedet hva smarttelefoner, og telefoner med kapasiv touchskjerm gleder som et direkte resultat av at iPhone kom på markedet. Apple oppfant på ingen måte smarttelefoner, ei heller touchskjermen men de var først ute med en variant som brorparten av forbrukere på markedet har ytret et snev av interesse for. Så de har redefinert markedet, men ikke oppfunnet det. 6 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Men ingen av dem ble noensinne relevant for markedet. For Apple kom på banen så var PDAer noe rart noe med en halvfungerende skjerm som kreve stylus, og hadde store stygge tastatur. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Du har helt rett i at Apple ikke fant opp touchskjermen, men de er første som klarte å lage en som gikk an å bruke uten at man måtte ha svart belte i tålmodighet og tekniske fagskole for å kunne bruke den. Så hvorfor skriver du at alle kopierte Apple med touchskjerm, når det strengt tatt er Apple som har kopiert konseptet fra andre? Og svart belte i tålmodighet på andre mobiler? Vel, jeg føler heller jeg behøver svart belte i tålmodighet når jeg ser hvor mange trykk det blir på min iphone for å gjøre selv enkle operasjoner. Oppringinger, slå av/på bluetooth, slå av/på pushmail etc. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Men ingen av dem ble noensinne relevant for markedet. For Apple kom på banen så var PDAer noe rart noe med en halvfungerende skjerm som kreve stylus, og hadde store stygge tastatur. Jo, det var de. Det var sågar mange av de som var solgt, spesielt for bedriftsmarkedet. Folk fikk mail- og kalendersynkronisering, gode kontaktdatabaser, fin oversikt over meldinger, og ellers en og annen kurant funksjon. Bruk av stylus, ja vel, men det var et steg på veien videre mot berøringsfølsomme skjermer. Som RamGuy skriver; Apple liker best å ta allerede eksisterende teknologi og pakke det inn i deres eget produkt, og gjerne gjøre det mer "idiotsikkert". Sånn når vi først er inne på det med tastaturer: jeg HATER at jeg ikke får brukt alternative skjermtastaturer på min iphone. Enhåndsoperering av den er fremdeles like håpløst for meg tre kvart år etter jeg fikk den. Må hele tiden se på iphonen for å se om jeg har trykket på riktig tast. Hvorfor er det så vanskelig å implementere alternative tastaturer? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 wirrumsen: Kan du ta off-topic diskusjonen om touchtelefoner over i en annen tråd? 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 wirrumsen: Nøyaktig som du sier, irrelevant for forbrukerne. Lenke til kommentar
Raymond Brun Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Vis iPhone/iPod ikke var en revolusjon, hvorfor kopierte mobilmarkedet hovedfunksjonen med touchskjerm da?Kanskje burde du lese deg opp litt på mobilhistorie?Første eksempel, som kom på markedet 7 år før første iphone: http://en.wikipedia.org/wiki/Ericsson_R380Andre eksempel, som kom på markedet 5 år før første iphone: http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Ericsson_P800Så har vi Nokia-mursteinene, hvor første kom på markedet 11 år før første iphone: http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_9000_CommunicatorI tillegg fantes mange pda'er med mobilfunksjon og touchskjerm lenge før Apple kom på banen. Du bommer på poenget, her er det en helhet og ikke enkeltelementer. Har eller har ikke industrien kopiert iPhone interface' ? Folk har vel kastet papirfly i tusenvis av år, men hvem oppfant glideflyet ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Poenget er vel at fo2re sine uttalser i aller beste fall er relativt lite nyanserte. AtW Lenke til kommentar
Runar Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Og der setter vi strek for mobiltelefondiskusjonen. Innlegg som ikke er relatert til den nye MacBook Proen vil slettes uten forvarsel.Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjoner på moderering tas på privat melding eller i Klager på moderatoravgjørelser. Lenke til kommentar
Judgement Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Problemet er ikke at Apple lager produkter som jeg ikke liker av prinsipp (hvor enn teit det må være). Problemet er at media skriver stort "Nye MacBook Pro slår alle rekorder". Dette er TYDELIGVIS ikke tilfellet, og de er på langt nær innovativ eller utvikler noe nytt. De er flinke å sette sammen en svært god totalpakke for de fleste. Når skal media begynne å gi reklame til andre produsenter på lik linje med Apple? Skjermen er bra, men det har vært bedre skjermer på markedet i en stund. SSD er ikke spesielt nytt. Mengde RAM er ikke spesielt. Kan noen nå fortelle meg hvorfor ikke overskriften leser "Nye MacBook Pro overgår gamle MacBook Pro på alle områder" Eller noe sånt? De fremstilles som gudene innenfor teknologi når realiteten er at de kun setter sammen deler fra andre gode produsenter. Ser ikke at Sharp har fått noen klapp på skulderen for denne skjermen. 1 Lenke til kommentar
kasey Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Jeg er spent på hvordan denne kommer til å funke i BootCamp, med tanke på Retina-skjermen. Hadde vært leit om gaming utgikk helt på denne.Hva mente du med dette?Er jo bare å sette ikke native oppløsning i spill, eller var det et annet du poeng du hadde, som jeg ikke forstod nå?MacPro blir hengende langt bak i 2013! For da skal alle* ACER, ASUS og LENOVO ultrabooks på 15" størrelse få en oppløsning på 3840x2160 og "RETiNA*" !!!OG 13" skal få 2800x1800 "RETiNA*" !!!Retina kan kalles i 2013 "BULLSHiTA" fordi intel skal klare bedre pixel tetthet i 2013 enn det retina har på denne MacPro'en xDKilde: http://liliputing.co...ng-in-2013.html Jøsses, kommer det noe i 2013, et år etter apple med skjermer som har samme oppløsning. Ikke værst Hvor ser du jeg har sagt samme oppløsning?? Hvis du leser nøye hva jeg har skrevet så ser du "3840x2160" på en 15". -->3840x2160 --->3840x2160 ---->3840x2160 Bare om ultrabooks får THUNDERBOLT, for at de fleste ultrabooks har allerede nådd byggekvaliteten til macbook pro og airbook. Og vis de kommer til å lansere de med GTX 660M/670M til 12-14k, så får vi se 50stk-100stk nye macbooks med retina til salgs på finn.no. Lenke til kommentar
edge Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 17600,- med 16GB ram med studentrabatt.. Hmmmm.. Link? Tror du har sett feil. < Studentpris Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå