Gå til innhold

Vi følger Apple-lanseringen live


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

IPS-skjerm, høy oppløsning, skjermkort med raskt minne (GDDR5) og CUDA støtte, eneste operativsystemet som støtter Final Cut Pro som faktisk er et krav i endel filmstudio / TV-studio jobber osv..? Samtidig så er den tynn, liten og lett til 15" å være uten at det går utover batterikapasiteten på maskinen.

 

Skal du jobbe med ukomprimert video så er det jo kjekt å kunne koble til endel ekstern lagring via thunderbolt da du gjerne trenger minimum 200MBps overføring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høy oppløsning, IPS-skjerm og SSD, sprek CPU og nok ram i default config, samt OS X - som for min del er et absolutt must når det gjelder slikt arbeid.

 

La meg omformulere, om man har profesjonelle behov innen disse feltene, hva gjør en bærbar til en perfekt maskin? Skjermessig henger den åpenbart ikke med en stasjonær med velvalgt skjerm, ei heller på noen av de andre frontene du nevner.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at mange profesjonelle (meg selv inkludert) av praktiske hensyn ikke kan drasse med seg en stasjonær overalt. Da må man finne et kompromiss, og da er det stortsett bare Macbook Pro og proffseriene til HP og Lenovo som duger. Jeg foretrekker OS X, og da er valget lett.

 

Neivel, har du ikke ett kontor? Om man driver med profesjonell videoediting, hvor lagrer du det på farta? På en SSD? Gjør du brorparten av ditt profesjonelle arbeid på en bærbar?

 

AtW

Lenke til kommentar

Som frilanser har jeg ikke kontor nei. De siste tolv månedene har jeg levert bilder (og tekst) fra minst ti forskjellige byer fordelt på tre kontinenter.

 

Edit: Har levert bare én videoreportasje det siste året, og den ble redigert på laptop.

 

Bruker intern SSD + intern HDD til lagring, ekstern FireWire-disk til backup.

Endret av olegunnaro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Imponerende oppløsning på 15"'en, det skal sies! Men det hjelper jo lite hvis den har rævva fargegamut (mindre enn 95-100% av sRGB), innsynsvinkel og kontrast. Spesielt billig blir den vel heller ikke. Med en pris på rundt 14.000-15.000,- med Windows 7/8 og tilsvarende tastaturlayout hadde jeg muligens vært solgt :)

 

Daringfireball skriver litt om skjermen:

I have a review unit from Apple, and after just 15 minutes or so trying it out, it’s damn impressive. Much like with the iPhone and iPad, it’s not so much that the retina display looks good as that, after you’ve used it for even just a few minutes, non-retina display MacBooks look bad. It’s not just pixel size, either — color, brightness, viewing angles — everything about it is amazing. Best display I’ve ever seen, period.

http://daringfireball.net/2012/06/three_takeaways_wwdc

 

Det virker svært bra så langt, og det kommer garantert flere omtaler innen kort tid :)

Lenke til kommentar

Imponerende oppløsning på 15"'en, det skal sies! Men det hjelper jo lite hvis den har rævva fargegamut (mindre enn 95-100% av sRGB), innsynsvinkel og kontrast. Spesielt billig blir den vel heller ikke. Med en pris på rundt 14.000-15.000,- med Windows 7/8 og tilsvarende tastaturlayout hadde jeg muligens vært solgt :)

 

Daringfireball skriver litt om skjermen:

I have a review unit from Apple, and after just 15 minutes or so trying it out, it's damn impressive. Much like with the iPhone and iPad, it's not so much that the retina display looks good as that, after you've used it for even just a few minutes, non-retina display MacBooks look bad. It's not just pixel size, either color, brightness, viewing angles everything about it is amazing. Best display I've ever seen, period.

http://daringfirebal..._takeaways_wwdc

 

Det virker svært bra så langt, og det kommer garantert flere omtaler innen kort tid :)

 

Må innrømme jeg stiller spørsmålstegn til erfaringen til en som sier at en bærbar-skjerm er den beste skjermen han noen gang har sett. Nå har jeg rikitgnok ikke sett skjermen selv, men at dette er det beste som finnes? Lite sannsynlig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er meget imponert over hva de har fått til i den nye MBPen. Hvis personer fortsatt klager på at man kan finne windows-basert laptoper med lignende spesifikasjoner til en brøkdel av prisen må de virkelig klare å begrunne påstandene sine. 256GB SSD, 2880x1440 og ellers (mest sannynlig) svært god skjerm, i7, Nvidia 650M, 7 timer batteritid, 1,8 cm tykk og 2,02 kilo vil jeg si forsvarer prisen på 18 lapper, sammen med langt bedre utvalg av innganger. USB 3.0 og HDMI? Jeg vil aldri tro at Jobs hadde godtatt det, men heldigvis har Tim Cook kommet på banen. Forhåpentligvis vil han fortsatt stå for nyskapende produkter, selv om det er lov å bruke etablerte standarder.

 

Ingen andre produsenter er såvidt jeg vet i nærheten av denne kombinasjonen av ytelse, vekt og størelse, spesifikasjoner og byggekvalitet, selv tatt prisen i betraktning.

 

Jeg håper også at Apple har startet en "revolusjon" mot bedre oppløsning på skjermer. Jeg synes ærlig at vi har vært fastlåst i for lang tid på såkalt "hd-oppløsning". TV og datamaskin har aldri tidligere hatt lik oppløsning. Der man har fått opp til 2048x1536 på CRT-skjermer helt tilbake til før 2000-tallet, mens tver hadde en brøkdel av dette, har vi nå gått et lite hakk ned på pc-skjermer, mens tven har gjennomgått en grundig oppdatering.

Lenke til kommentar

Ingen andre produsenter er såvidt jeg vet i nærheten av denne kombinasjonen av ytelse, vekt og størelse, spesifikasjoner og byggekvalitet, selv tatt prisen i betraktning.

 

Og apple har ikke i nærheten av de kombinasjonene som andre produsenter har. Det er derfor det ikke alltid er trivielt å sammenlikne maskiner på den måten, fordi ingen maskiner er like. Derfor er det litt kunstig om man tar utgangspunkt i en maskin, og for å finne ett sammenlikningsgrunnlag, så krever man at andre maskiner er minst like gode på alle fronter. Fa ender man med å ikke ta hensyn til de frontene der andre maskiner er bedre, og man får ett skeivt bilde.

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen som har noe info om hvordan OSX vil behandle programmer som ikke er optimalisert for retinaskjermen? Skulle tro at enkelte elementer som har en fast størrelse (f.eks noe artwork e.l på 200x200) vil bli utrolig lite på den skjermen, eller om den blir skalert opp.

Endret av laserlars
Lenke til kommentar

Noen som har noe info om hvordan OSX vil behandle programmer som ikke er optimalisert for retinaskjermen? Skulle tro at enkelte elementer som har en fast størrelse (f.eks en thumbnail på 400x400) vil bli utrolig lite på den skjermen, eller om den blir skalert opp.

 

Sånn det ser ut på Anandtech, så behandles det i mine øyne ikke spesielt bra. Det har en ok artikkel om saken:

 

http://www.anandtech.com/show/5996/how-the-retina-display-macbook-pro-handles-scaling

 

AtW

Lenke til kommentar

Takker. Må vel nesten teste den selv før jeg gjør noe valg. Kjører i dag 15" med 1680 x 1050 nettopp fordi jeg liker å ha litt plass å jobbe på, og 1440 x 900 ble for liten oppløsning for meg (mao for store elementer).

Skulle tro ting fungerte best med scaling til 1440 x 900 ettersom retinaskjermen har akkurat det dobbelte av pixler, eller om det fungerer like godt å ha den "skalert" til 1680 x 1050.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...