Atatar Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Våknet opp til at mine foreldres bil, som jeg av og til disponerer, hadde blitt ramponert i løpet av natten. Det er ingen vitner til saken så vidt meg bekjent, men jeg har en anelse om hvem som kan ha gjort det. Dette skjedde samme natt: Jeg og kjæresten satt og så på film, og bestemte oss for å ta en tur på en bensinstasjon like i nærheten å kjøpe brus rundt kl 01:50 natt til idag. Vel nede på bensinstasjonen sto tre ungdommer og snakket med ekspeditøren om løst og fast. Jeg kjøpte brusen, og gikk tilbake til bilen. La ikke merke til hvilken bil disse ungdommene hadde. Da jeg var på tur hjem så jeg en bil i bakspeilet som kjørte i minst 100 km/t etter meg. Dette er en 30-sone med mange barn osv., så jeg ble forbannet og stoppet bilen. Den andre bilen stopper bak meg når den kommer fram. Jeg går ut av bilen for å snakke til idiotene, men når jeg går ut kjører de rundt min bil og avgårde. Jeg ser tre ungdommer som flirer til meg i bilen. Bilen er en svart/vinrød sedan, mer kan jeg ikke legge merke til. Den var ikke av lett gjenkjennelig merke for meg. Tenkte ikke mer over det, og kjørte hjem. Da jeg våknet i morges var vinduet på passasjersiden knust inn, frontruta hadde fått seg en god kakk og lakken hadde diverse skader fra noe som så ut som slag med en spiss gjenstand. Det er ganske åpenbart hvem som har gjort dette, men jeg lurer på hva jeg kan gjøre. Veien de kjørte videre leder kun til et nabolag, og det går ikke an å komme seg bort uten å kjøre samme vei tilbake i en drøy kilometer. Jeg har derfor gått en runde for å se etter bilen, og det eneste jeg fant var en svart Chrysler sedan med Wunderbaum og colaflasker i baksetet. Den ligner, men alt skjedde så fort at det er vanskelig å si om dette er bilen. Men på bensinstasjonen er det jo overvåkningskamera, kan det tenkes at de kan brukes til å finne ut hvem som var på bensinstasjonen, og om de kjørte etter meg like etter jeg hadde dratt? Mye penger på spill her så jeg håper noen har en tanke om hva som bør gjøres. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Vet ikke om du har rettigheter til å få se opptakene, ettersom det ikke er noen vitner, og at det på din side bare blir gjetting at det var disse ungdommene. Hva med å holde en utkikk rundt denne bensinstasjonen de neste kveldene? Litt diskre, så kanskje du ser dem igjen, og kan skrive ned reg. nummeret på bilen. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Få tak i registreringsnummeret og lever en anmeldelse til Politiet. Har personen allerede flere anmeldelser/bekymringsmeldinger på seg er det større sannsynlighet for at de følger det opp. Om de da ikke blir tatt for akkurat det du ble utsatt for, er det jo da en temmelig stor sannsynlighet for at de blir tatt for noe annet. Lenke til kommentar
JAYZ Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Du har blitt utsatt for en kriminell handling. Ta turen til bensinstasjonen og be om å få se videoopptakk. Du bør få lov til det hvis du forklarer situasjonen. Det er ikke tvil om hvem som gjorde dette. Hvis ikke jævlig tilfeldig, og det er det ikke. Skaff reg. nr. og sjekk opp navn. Oppsøk vedkomne og konfronter ham. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Vet ikke om du har rettigheter til å få se opptakene, ettersom det ikke er noen vitner, og at det på din side bare blir gjetting at det var disse ungdommene. Kjæresten var jo også til stede? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Det er fortsatt ingen vitner til hærverket. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Husk at det er korte frister før båndopptak fra videoovervåkning må slettes etter personopplysningsforskriften -- her må du være kjapp i avtrekkeren. Lenke til kommentar
Backslash Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 (endret) Husk at det er noe som heter falsk anklage. Du kan altså ikke - som noen imbesiller har foreslått - bare finne en bil som du syns ligner og ta registreringsnummeret for så å anmelde eieren. Men det er ingen forutsetning at du vet hvem skadevolderen er for at du kan anmelde forholdet. Du anmelder altså forholdet, ikke en konkret gjerningsperson. Jeg klarte av innlegget ditt forresten ikke å forstå hvorfor det skulle være så åpenbart at disse ungdommene angivelig skulle være de skyldige. Endret 11. juni 2012 av Backslash Lenke til kommentar
Backslash Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Oppsøk vedkomne og konfronter ham. Er det så lurt å oppfordre TS til å begå potensielt straffbare handlinger? Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Oppsøk vedkomne og konfronter ham. Er det så lurt å oppfordre TS til å begå potensielt straffbare handlinger? Det er da ikke straffbart å konfrontere noen med noe. 3 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Appropos å få se videoopptak fra bensinstasjon: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Hjelp_-jeg-blir-anklaget-for-a-stjele-bensin-2704858.html#.T9blr7D0h8E Ved Shell på Varden i Fyllingsdalen vedgår de å ha begått en glipp ved å vise overvåkingsvideoen til andre enn politiet. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Oppsøk vedkomne og konfronter ham. Er det så lurt å oppfordre TS til å begå potensielt straffbare handlinger? Det er da ikke straffbart å konfrontere noen med noe. Dette er ikkje straffbart, men det er ikkje det samme som at dette er ein god idé. Konfrontasjoner kan ende opp med voldsbruk, i slike situasjoner går det vanligvis verst utover den lovlydige borgeren som har ein mykje høgare terskell for bruk av vold enn mange kriminelle. Det vil være ein fordel å ta eventuell konfrontasjon per telefon eller liknande berre for å være på den sikkre sida. Det finnes eksempler på at folk har blitt slått ihjel ved slike konfrontasjoner der ein f.eks klager på naboens feststøy. Lenke til kommentar
JAYZ Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Oppsøk vedkomne og konfronter ham. Er det så lurt å oppfordre TS til å begå potensielt straffbare handlinger? Det er da ikke straffbart å konfrontere noen med noe. Dette er ikkje straffbart, men det er ikkje det samme som at dette er ein god idé. Konfrontasjoner kan ende opp med voldsbruk, i slike situasjoner går det vanligvis verst utover den lovlydige borgeren som har ein mykje høgare terskell for bruk av vold enn mange kriminelle. Det vil være ein fordel å ta eventuell konfrontasjon per telefon eller liknande berre for å være på den sikkre sida. Det finnes eksempler på at folk har blitt slått ihjel ved slike konfrontasjoner der ein f.eks klager på naboens feststøy. Tøv. Det burde ikke være noe problem å konfrontere noen i en slik sak. Om fornærmede går rolig frem og spør den mistenkte om han kjenner noe til saken, er det lite som tyder på at ting vil utvikle seg voldelig. Det handler om å være litt smart, ikkesant? Regner jo med at TS ikke buser inn i oppgangen til den mistenkte og spyr ut anklagelser. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Tøv. Det burde ikke være noe problem å konfrontere noen i en slik sak. Om fornærmede går rolig frem og spør den mistenkte om han kjenner noe til saken, er det lite som tyder på at ting vil utvikle seg voldelig. Det handler om å være litt smart, ikkesant? Regner jo med at TS ikke buser inn i oppgangen til den mistenkte og spyr ut anklagelser. Vi får håpe so, men det vil i så tilfelle være ein framgangsmåte en konfrontasjon. Ein konfrontasjon er per definisjon fientlig i natur. Å forhøyre seg med eit potensiellt vitne er ikkje ein konfrontasjon. Lenke til kommentar
Backslash Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Oppsøk vedkomne og konfronter ham. Er det så lurt å oppfordre TS til å begå potensielt straffbare handlinger? Det er da ikke straffbart å konfrontere noen med noe. På hvilket grunnlag sier du det? Hvis vedkommende finner dette plagsomt og/eller skremmende å bli oppsøkt og konfrontert, så er det potensielt straffbart etter straffelovens prg. 390 a. Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Oppsøk vedkomne og konfronter ham. Er det så lurt å oppfordre TS til å begå potensielt straffbare handlinger? Det er da ikke straffbart å konfrontere noen med noe. På hvilket grunnlag sier du det? Hvis vedkommende finner dette plagsomt og/eller skremmende å bli oppsøkt og konfrontert, så er det potensielt straffbart etter straffelovens prg. 390 a. Sa det på det grunnlag at jeg regnet med det var lov til å snakke med folk. Sjekket opp nå, og ser at det er _potensielt_ straffbart, ja. Men siden TS virker som en ok kar, regner jeg med at han ville gjort det på en ordentlig måte. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Hvis vedkommende finner dette plagsomt og/eller skremmende å bli oppsøkt og konfrontert, så er det potensielt straffbart etter straffelovens prg. 390 a. Eller ville i alle fall vært det hvis det ikke var for at pgf 390a har et objektivt tilsnitt. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 ta en tur på en bensinstasjon like i nærheten å kjøpe brus rundt kl 01:50 natt til idag. Dette er en 30-sone med mange barn osv., så jeg ble forbannet og stoppet bilen. Den andre bilen stopper bak meg når den kommer fram. Jeg går ut av bilen for å snakke til idiotene Legger ungene seg ikke etter barnetv hvor du bor? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Legger ungene seg ikke etter barnetv hvor du bor? Og poenget ditt er? Er det 30-sone så er det 30-sone. Unntaket er om skiltet om 30-sone er supplert med underskilt for tidsrom når fartsgrensen gjelder, eller tidsrom hvor den ikke gjelder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå