Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke koblet til det trådløse hjemmenettverket

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nettopp flyttet fra min hybel og inn i nytt kollektiv. Da jeg koblet opp den stasjonære datamaskinen i går, hadde jeg ikke noe problem med å få koblet til det trådløse internettet. Når jeg kommer å skal logge på nettet i dag, er det plent umulig. Den bærbare datamaskinen min får koblet på uten problemer. Datamaskinen kjører W7. Dette er det jeg har prøvd:

- Kjørt troubleshooting uten hell

- Foretatt en rekke RS

- Avinstallert nettverkskortet

- Disablet nettverkskortet

- Restartet router

- Slått av alle andre datamaskiner for å frigjøre ip-adresser

Ved pålogging av det trådløse nettverket får jeg denne beskjeden:

"Windows was unable to connect to .... ".

Denne beskjeden dukker opp etter maks 1 sekund.

Ingenting av dette har gitt positive resultater.

Jeg er litt usikker på hva dere trenger å vite for å kunne hjelpe meg, men hadde satt stor pris på tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres jo ganske åpenbart ut at det er den stasjonære som sliter her.

Har du muligheten til å benytte et annet fysisk nettverkskort?

Se på hvilke protokopller nettverkskortet på din bærbare maskin kjører. Sørg for at nettverkskortet på den stasjonære kjører akkurat de samme protokollene. Se om du får koblet til.

Går windows rundt og "husker" passordet til nettverket? Kanskje windows "husker" feil passord?

Har du hatt andre nettverkskort installert i den stasjonære før, og som du ikke har fått avinstallert driverne fra?

Hvilket nettverkskort er det snakk om?

Har du prøvd å flytte antennen(e) til nettverkskortet, evt hele maskinen? Bare sånn i tilfelle problemet skyldes interferens.

Lenke til kommentar

Høres jo ganske åpenbart ut at det er den stasjonære som sliter her.

Har du muligheten til å benytte et annet fysisk nettverkskort?

Se på hvilke protokopller nettverkskortet på din bærbare maskin kjører. Sørg for at nettverkskortet på den stasjonære kjører akkurat de samme protokollene. Se om du får koblet til.

Går windows rundt og "husker" passordet til nettverket? Kanskje windows "husker" feil passord?

Har du hatt andre nettverkskort installert i den stasjonære før, og som du ikke har fått avinstallert driverne fra?

Hvilket nettverkskort er det snakk om?

Har du prøvd å flytte antennen(e) til nettverkskortet, evt hele maskinen? Bare sånn i tilfelle problemet skyldes interferens.

Jeg har nok ikke muligheten til å benytte et annet nettverkskort. Hvorfor kommer dette problemet over natten? Har jo ikke gjort noe med hverken stasjonære eller router. Det er ikke problemer med passordet, da jeg må skrive det inn på nytt hver gang jeg prøver å logge meg på. Har heller ikke hatt noen andre nettverkskort i datamaskinen.

Nettverkskortet det er snakk om er:

Realtek 8185 Extensible 802.11b/g wireless device

Har prøvd å flytte på antenna. Har en forlenget antenne som jeg kan sette på pulten. Hvordan sjekker jeg dette med protokoller?

Lenke til kommentar

Finn og last ned en program som heter InSSIDer - det vil vise deg hvilke trådløse nettverk maskinen din kan se. Hvis den ikke ser noen ting, så kan det være et tegn på at nettverkskortet/-adapteret er ødelagt.

Eller det kan være dårlig kontakt et eller annet sted. Du har vel nylig flyttet på denne stasjonære maskinen, har du ikke? Kanskje noe har løsnet (- nesten -) under transporten, og resten har en temperaturvariasjon tatt seg av?

Hvorfor skulle ikke en feil kunne komme over natten?

Det er ingen regler som sier at det må skje kl.12:00 om dagen ...

Feil er gjerne sånn at "først er de ikke der, men så plutselig er de der ..."

Hvis HW ser ut til å være OK kan du begynne å feilsøke i systemoppsett osv.

(Datamaskiner tar mange beslutninger på dine vegne hele tiden, og det er ikke alltid disse er korrekte.)

Lenke til kommentar

Du har et poeng. Uansett har jeg en oppfatning av at problemer stortsett oppstår under bruk. Anyhow. Jeg får sett nettverk som er innenfor rekkevidde. Da jeg i sted prøvde å logge meg på for 100. gang lyktes jeg faktisk. Var på internet i ca. 10 minutter før samme problemet oppsto igjen. Først var det litt dårlig tilkobling, men da jeg flyttet antenna ned på gulvet, ble det bedre. Dette varte som sagt ikke lengre enn 10 minutter. Skjønner virkelig ikke hva det kan være.

Lenke til kommentar

Jeg heller mot det du sier der Jan Skrotnes. Logget på i morges og hadde selvfølgelig samme problemet. Flyttet antennen opp i hyllen litt ved siden av pulten og nå fungerer internet akkurat slik det skal. Har du eller noen andre her tips om hvordan jeg kan redusere signal/støyforholdene?

Lenke til kommentar

Jeg regner med at denne antennen du nevner er koblet til et PCI-kort med en liten kabel?

Det kan jo tenkes at en annen antenne - med (bedre) retningsvirkning - vil gi deg bedre signal/støy-forhold.

En annen mulighet er å sette opp en "WiFi Range Extender" mellom det trådløse aksesspunktet (evt. den trådløse ruteren) og din stasjonære PC.

En tredje mulighet er å sette opp trådløst aksesspunkt/ruter til å bruke en "kanal" som er mindre utsatt for støy, eventuelt en annen frekvens som er mindre utsatt for støy. (Betyr som regel ny ruter.)

En fjerde mulighet er å bruke nettverkskabel ...

Lenke til kommentar

Jeg regner med at denne antennen du nevner er koblet til et PCI-kort med en liten kabel?

Det kan jo tenkes at en annen antenne - med (bedre) retningsvirkning - vil gi deg bedre signal/støy-forhold.

En annen mulighet er å sette opp en "WiFi Range Extender" mellom det trådløse aksesspunktet (evt. den trådløse ruteren) og din stasjonære PC.

En tredje mulighet er å sette opp trådløst aksesspunkt/ruter til å bruke en "kanal" som er mindre utsatt for støy, eventuelt en annen frekvens som er mindre utsatt for støy. (Betyr som regel ny ruter.)

En fjerde mulighet er å bruke nettverkskabel ...

Det stemmer. Må vurdere alle disse alternativene, men foreløpig fungerer det bra =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...