Lovegame Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Heisann folkens. Lurer rett og slett på hvilke fag jeg trenger om jeg skal ta Studiespesialiserende som privatist? Har fra tidligere førsteåret idrett, førsteåret elektro, og andreår med IKT. Har bestått alt på disse årene. Noen som vet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Hvorfor ikke ta allmenn påbygg og noen realfag (Fys1 og R1/R2)? Du får generell studiekompetanse, og realfaglig fordypning dersom du tar realfag som privatist. Du blir da kvalifisert for det meste, men du kan styre unna realfag, men da blir du ukvalifisert for ingeniør studier. Det som også burde vurderes er forkurs, da slipper du allmenn påbygg, for å deretter ta realfag som privatist. Ulempen er at du får ikke generell studiekompetanse, og blir låst til kun ingeniør studier. Ved å ta 3årig studiespesialisering etter de 3 årene du allerede har, da har du gått 6år på videregående bare for å oppnå generell studiekompetanse, det er litt trasig synes jeg. Du blir da en "evighetsstudent" det er ikke bra. Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Var vel påbygg jeg mente, og ikke 3 år med studiespesialiserende, har gått litt fort i svingene her.. Hvilke fag er det jeg trenger da for å ta påbygg? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Det du da trenger avhenger litt av bakgrunnen din. Oppsettet under er basert på uten fagbrev: Norsk Kroppsøving Matematikk (2P-Y eller 2T-Y) Naturfag Historie Et valgfritt programfag (eks. Kjemi 1-2, Fysikk 1-2, R-matte osv) Dersom du har fagbrev, da slipper du kroppsøving og valgfritt programfag. Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Så jeg kan ikke "bruke" noen av fagene jeg f eks har fra idrett? Har ikke tatt fagbrevet enda, er midt oppi det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Jeg kan se at VG1 idrett har 140 timer med naturfag, så du kan ta fritak fra naturfag på allmenn påbygg. Men det er noe spesielt som skjer med matematikken, du har da hatt 140 timer med matematikk fra studieforbedrende utdanningsprogram (VG1 Idrett), og dette medfører at du må ta programfag ifølge vilbli.no http://www.vilbli.no/4daction/WA_Kursbeskrivelser?Niva=V&Return=WA_Kursbeskrivelser&TP=11.06.12&Kurs=V.IDRET1----_V.SSISF2----_V.PBPBY3---- Dersom du hadde kommet fra VG1 yrkesfag da hadde du bare hatt 84 timer med matematikk, og måtte derfor ha hatt 140 timer på allmenn påbygg, for å oppnå 224 timer matematikk gjennom videregående. Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Med andre ord kan jeg da ta fritak fra matte og, eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå