m@rte Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Hei, jeg holde på og skal velge kredittkort, i forbindelse med at jeg skal være i Sverige over lengre periode i år. Jeg kommer til og betale regningen i tide og ønsker et kort som er rimelig helst gratis og bruke samt at det er en lang rentefri periode. Og få 1% rabatt på ulike kjøp eller lignende er heller ikke dumt. - fungerer det sånn i Sverige også? Eller koster det penger å bruke kredittkort i Sverige? Da jeg og venner var i Danmark måtte vi betale for og bruke bankkort. Kortene våre var og er alle markedsført som gebyrfrie i butikker over hele verden, men alle butikkene der vi var i Danmark hadde lagt på eget gebyr for å bruke kortene, dette var alt fra 3,75 kr til 35 kr. - Så i praksis kunne en se langt etter og bruke bankkort gebyrfritt. Forskjellen var bare at butikkene tok penger for dette og ikke banken selv. Men for oss spilte jo denne detaljen ingen rolle. Jeg synes også det hadde vert greit og ikke være så avhengig av bankkort på reise. Kan en betale alle slags regninger med kredittkortet uten gebyrer? Eksempel regninger på bestilte varer, regninger til sykehus, forsikringer, osv? Hva skjer om en tar ut 200 kr i butikk med kredittkort? Hva skjer om jeg for eksempel overfører 5 000 kr fra kredittkortet til en bankkonto? Hva er overtrekksgebyr?( om en for eksempel ser her ganske langt ned på siden. http://www.kredittko...no/remember.php ) Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Hovedpoenget med kredittkort er jo at det er litt sikrere å handle på nett med dem. Skal du bare ha en reserve på f.,eks 20000,- så kan du like gjerne be banken ordne det slik at du får 20000,- i kreditt på den bankkontoen du allerede har. Dvs at isteden for at kontoen er tom på 0,- så er den ikek tom før -20000,- Det kan bli litt forvirrende å f.eks få lønn, da lønna gjør at man går såvidt i pluss men takler man det så er det en enkel løsning. Lenke til kommentar
m@rte Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Jeg synes også det er en fordel:) Grunnen til at jeg begynte å se på kredittkort var at enkelte betalingsterminaler i utlandet både på matbutikker og lignende tar penger for og bruke bankkort. Ganske høye beløp også. Istedenfor å skaffe enda et bankkort som koster penger som kanskje fungere bedre i utlandet, ønsker jeg heller et kredittkort. Vurder også og droppe og ha vanlig bankkort overhodet da det jeg har nå koster et beløp i året. Og jeg tar aldri ut kontanter.. + at det faktisk kostet mye og bruke det i utlandet. Jeg tenkte kanskje og heller ha en sparekonto med god rente og nettbank, og betale penger til kredittkortet fra den en gang i måneden. Men lurer på det over synes det var vanskelig og finne ut av. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Har ihvertfall gjort det med postbanken/dnb, nordea, srbank osv. uten problem. Mener det heter å senke kredittgrensa eller noe slikt. Banken kjenner til det. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Jeg ville beholdt bankkortet og skaffet kredittkort. Jeg reiser aldri utenlands uten 2-3 betalingskort. Får du trøbbel med et kort (mistet/avmagnetisert etc) er det veldig kjekt å ha et til. Bruk som gjør at du får kontanter i hendene (uttak fra minibank, overføring kort til konto, uttak i kasse etc.) vil til vanlig gjøre at rentene på kortet begynner å løpe med en gang, istedenfor at man har de vanlig 40-50 dagenes gratis kreditt. Det ser ut som remember bruker et gebyr (1% + 35/75 kr hos re:member) istedenfor at rentene begynner å løpe med en gang. Når det gjelder å betale vanlige regninger ville jeg brukt en vanlig bankkonto til dette. Overtrekksgebyret er dersom du bruker mer enn grensen på kortet ditt er. Forresten så er det oppgitt en annen pris på dette på remember sine sider enn linken du gav. (125kr mot 65 kr). Ang utenlandsbruk ser jeg det er et valutapåslag. Regner med dette er kostnaden for å bruke det utenlands. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå