Gå til innhold

Spørsmål om vannkjøling

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke kjørt vannkjøling selv. Grunnen er at jeg ikke ser logisk at det vil være mindre støyende enn luftkjøling all den tid vannkjølingen baserer seg til syvende og sist på luftkjøling.

Et annet case hadde vært om vannkjølingen hele tiden var basert på kaldt vann fra springen.

I de lukkede vannkjølingsystemene; hva skjer når vanntemperaturen stiger? Begynner radiatorviftene å gå heftig? Hva temperatur når vannet under høy OC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er i utgangs punktet postet feil.

Ja vannkjøling bruker vifter det også.. men det er forsatt mer effektift enn luftkjøling, da man fjerner varmen fra cpu i radiator som kan i teorien vere så stor man bare vil. og ikkje er begrenset av en liten luftkjøler som ikkje skal komme i konflikter med det ene og det andre.

En stille luftkjøler er som regel ikkje egnet å overclocke med da den stort sett ikkje ville klart å fjerne tilstrekkelig mengde varme.

Men har man en stor radiator så kan man jo bruke stillegående vifter..

Så skal man overclocke så er vannkjøling overlegent mot luft kjølere (varme og støy), skjemkort bråker en god del med orginal kjølerene til AMD eller nVidia, her vil man ikkje øke støynivået betraktelig grunnet stillegående vifter på radiator, som er samme typen som radiator til cpu (vist man har 2 looper, eller 2 radiatorer)

Har sjølv tenkt litt på å bruke vann fra springen, men man har jo litt utfordringer.. man bør jo ikkje komme over eit vist trykk i systemet, og man vil nok ha problemer med korrosjon om eg ikkje tenker helt feil.

For vanligvis bruker ein jo "spesial veske" eller batterivann + forstveske i en loop, nettopp får å unngå dette.

Temperatur på vannet kommer veldig an på korleis loopen er.. klarer man å kjøle ned vannet i radiator? kor mye vann går igjennom per min? jo kjappere jo mindre varme blir det jo tatt opp per liter etc, men samtidig minde tid i radiatoren. Så alt kommer vel an på cpu / gpu block og radiator (og romtemp*), har jo andre små faktorer også, men de har ikkje så mye å si.

Håper dette ga litt klarhet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...