Kristiaan Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Hei, var så heldig å trekke Samfunnsfag "Rike og fattige land". Jeg lurer på om det er noen har trekt det samme, har tips eller har gått opp i det tidligere. Vi får en todelt oppgave der "Del A" er valgfri, mens "Del B" er obligatorisk. Del A handler om Valg 2011. Den skal vare i ca. 5 minutter. Tips: - Hva er en kommune? - Styreformer - Kjennetegn på demokrati - Tredelig av makt - Kommunens oppgaver - Kommunens inntekter - Hvordan styres kommunen - Fylker - Fylkeskommunens oppgaver - Inntekter - Hvordan styres fylkeskommunen? - Hva er et parti - Hvilke partier har vi? - Skolevalg Del B handler om Rike og fattige land. Den skal vare i ca. 15 minutter. Den skal jeg fylle med stoff jeg mener er riktig innenfor temaet. Tips: - Indelingen "nord og sør" - Den tredje verden - BNP - FNs tusenårsmål - FNs levekårsindeks (HDI - indeks) - Ekstrem fattigdom - Forskjeller mellom og innenfor fattige land - Forskjeller mellom innenfor rike land - Internasjonalisering og globalisering - Internasjonal arbeidsdeling - Utenlandsgjeld og sletting av gjeld - FN-organene Verdensbanken, IMF og WTO - EU og andre handelsblokker - NIC-landene- de nyindustrialiserte landene - informasjonssamfunnet Dette er noe jeg ramset opp i farten. Her dere noen tips? Ønsker meg toppkarakteren 6, og har en 6er i faget fra før. Hvis noen har tips eller gamle oppgaver kan dere sende det på PM eller mail: [email protected] På forhånd takk NB: Jeg går opp på Onsdag Lenke til kommentar
melise Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 fikk akkurat samme oppgave i 10. klasse, bare at oppgaven hette "rik og fattig i samme verden" Lenke til kommentar
joakimho Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Kom selv opp i mer eller mindre samme tema.. Fikk oppgaven fattige og rike, og tre emner jeg burde konsentrere meg om; økonomisk globalisering - konsekvenser, fattigdom - årsaker og tiltak og norsk økonomi - hvorfor er vi rike. Tar imot tips og linker du har brukt til din oppgave med stor takknemlighet poster linker etterhvert skal opp på torsdag btw. Lenke til kommentar
Kristiaan Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 Her er noe jeg har skrevet hittil. Kommer mere etterhvert Rike og fattige land.docx Kom selv opp i mer eller mindre samme tema.. Fikk oppgaven fattige og rike, og tre emner jeg burde konsentrere meg om; økonomisk globalisering - konsekvenser, fattigdom - årsaker og tiltak og norsk økonomi - hvorfor er vi rike. Tar imot tips og linker du har brukt til din oppgave med stor takknemlighet poster linker etterhvert skal opp på torsdag btw. Lenke til kommentar
Kristiaan Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Her er det feridige resulatet Rike og fattige land.docx VALG 2011.docx Og har er disposisjonen jeg brukte under eksamen i dag Eksamen disposisjon.docx Fikk 6'er og er strålende fornøyd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå