Gnurk! Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Med det regnestykket der koster det kr 400,- i mat i måneden. I tillegg kommer strøm (du sa selv kr 1000,- dekker mat, vann og strøm), og her koster strømmen rundt kr 500,- i måneden. I de verste vintermånedene kan det bli opp til kr 900,-, men da fyrer jeg ganske mye med radiatorovn i tillegg til ved. Når det blåser så mye som det gjør her har jeg ikke så mye valg. Men uansett, sier vi kr 500,- i strøm sitter vi igjen med en hundrelapp i måneden. Denne skal dekke alt av nye klær, shampoo, vaskemidler, bussbilletten din, telefonregningen, TV-lisensen, annen underholdning som bøker, blader, kino osv og fuglene vet hva. Det er teknisk sett mulig å overleve på det, men det kalles ikke å leve. Og dette i et av de rikeste landene i verden. Go figure. Btw jeg sier ikke at det koster 500,- i måneden å holde varmen. Det er det strømmen koster. Du bruker strøm til datamaskinen, lyspærer, TVen, kjøleskapet og alt mulig annet. Da overdriver du desverre strømbruket min venn'. det går fint ann å få strøm+vann ned til 400 til og med totalt. Personlig skrur jeg aldri på lyset engang annet enn om kvelden, trenger det som regel ikke, får lys inn vindu eller lignende. om vi tenker 400kr totalt så tenker jeg kanskje 100kr til div huslige utgifter, aka vaskemiddel o.l. disse kommer jo ugjevnt, så dette må du bare spare de månedene det ikke blir kostnad av dette. Da har du 100kr til overs til transport, dvs kjøpe sykkeldeler om det trengs eller lignende. (f.eks med et så stramt budsjett så lurer jeg på om hvis du f.eks måtte tatt buss til skolen om du kunne klagd og fått det dekket av skolen) Men uansett, om du bor for langt til å sykle til skolen (1-2 timer sykkeltur er bare sunt!) så bor du såpass usentrert at du burde hatt MER til overs fra leia igjen Når du snakker om å leve, så snakker du om å fråtse, det var ikke dette fortidens mennesker refererte til som å "leve", vi er bare bortkjemte (meg også, ikke forstå meg feil). Man kan fortsatt ha det gøy med venner for dette budsjettet, det kommer bare ann på hva du og dine venner krever for å ha det gøy, personlig kan jeg ha det gøy med mine venner bare over et brettspill, kostnaden blir da at noen har kjøpt dette for 400kr (kanskje 6 år tilbake?) og man kan spille det hele veien Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 1 - 2 timers sykkeltur er bare sunt? Midt på vinteren i 20 minus? Nei, 400 er ikke nok til strøm året rundt. Tror du ikke jeg har prøvd? Den eneste måten jeg kan spare mer på vinteren er om jeg fyrer enda mer med ved enn jeg gjør, men da glemmer du at ved ikke er gratis. Det er ikke alle som bare kan ta frem øksa og gå ut i skogen. Det måtte i så fall bli å hogge ned garasjen til naboen når han er på ferie. Brettspill? Hver bidige dag? Det jeg mener er at du fint kan overleve på et så stramt budsjett over en kort tid, men jeg snakker på permanent basis. Hadde jeg gått skole kunne jeg ha klart meg fordi jeg visste det hele ville være over straks jeg ble ferdig og fikk meg jobb, men det lille jeg tjener nå er nok alt jeg vil ha i årevis. Da handler det om å bruke pengene fornuftig og unngå å sløse, men samtidig er det ikke mulig å gå rundt og konsekvent kjøpe det absolutt billigste fordi man vet man ikke har råd til noe mer. Når du ikke har råd til nyeste Pondus eller Eon er det noe helt galt et sted. Da lever du ikke lenger, bare eksisterer. 1 Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 1 - 2 timers sykkeltur er bare sunt? Midt på vinteren i 20 minus? Nei, 400 er ikke nok til strøm året rundt. Tror du ikke jeg har prøvd? Den eneste måten jeg kan spare mer på vinteren er om jeg fyrer enda mer med ved enn jeg gjør, men da glemmer du at ved ikke er gratis. Det er ikke alle som bare kan ta frem øksa og gå ut i skogen. Det måtte i så fall bli å hogge ned garasjen til naboen når han er på ferie. Brettspill? Hver bidige dag? Det jeg mener er at du fint kan overleve på et så stramt budsjett over en kort tid, men jeg snakker på permanent basis. Hadde jeg gått skole kunne jeg ha klart meg fordi jeg visste det hele ville være over straks jeg ble ferdig og fikk meg jobb, men det lille jeg tjener nå er nok alt jeg vil ha i årevis. Da handler det om å bruke pengene fornuftig og unngå å sløse, men samtidig er det ikke mulig å gå rundt og konsekvent kjøpe det absolutt billigste fordi man vet man ikke har råd til noe mer. Når du ikke har råd til nyeste Pondus eller Eon er det noe helt galt et sted. Da lever du ikke lenger, bare eksisterer. Det er jo ikke snakk om permanent basis, jeg regner med personen har tenkt å få seg en utdannelse og evt jobb om 3-4 år? Jeg er enig i at målet må være litt mer luksus, men i din ungdom skal ikke dette være et problem. OM det er snakk om en gammel skrøpelig person på 80, så skal jeg begynne å si meg enig i strømbehovet etc, denne personen må mest sannysenlig har romtemperatur=bass-stue nivå. Brettspill var et eksempel, jeg vet ikke hvor gammel du er er? men når man er 20 som meg så går man av og til bare på utsida med venner og henger, trenger ikke ha noe dedikert aktivitet man bare finner på noe, av og til fotball av og til bare snakker man. Du forvirrer nok en gang leving med fråtsing, du kan lese gratis på biblioteket. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Det var aldri snakk om en student på permanent basis. Det var kun snakk om å kunne level på kr 1000,- i måneden. Om det kun er for noen få år er det mulig, men ikke når det gjelder permanent basis. Uansett lever vi i et av de rikeste landene i verden i følge politikerne med millionlønn, så det skal strengt tatt ikke være nødvendig å klare seg med så ekstremt lite. Alderen min er uinteressant, men jeg er godt over tretti og uføretrygdet pga helsen. Det gjør at jeg har kr 4000,- sånn ca i måneden å leve for etter strøm, husleie osv, og jeg klarer meg fint. Det er ikke nok til å 'fråtse' som du så fint kaller det, men det er nok til at jeg slipper å tråle butikkene etter det absolutt billigste, jeg slipper å hele tiden tenke at "det har jeg ikke råd til" og så videre. Jeg kan leve et fint liv, bare jeg er sparer en del. Men å klare meg på en fjerdedel kommer ikke på tale. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Det var aldri snakk om en student på permanent basis. Det var kun snakk om å kunne level på kr 1000,- i måneden. Om det kun er for noen få år er det mulig, men ikke når det gjelder permanent basis. Uansett lever vi i et av de rikeste landene i verden i følge politikerne med millionlønn, så det skal strengt tatt ikke være nødvendig å klare seg med så ekstremt lite. Alderen min er uinteressant, men jeg er godt over tretti og uføretrygdet pga helsen. Det gjør at jeg har kr 4000,- sånn ca i måneden å leve for etter strøm, husleie osv, og jeg klarer meg fint. Det er ikke nok til å 'fråtse' som du så fint kaller det, men det er nok til at jeg slipper å tråle butikkene etter det absolutt billigste, jeg slipper å hele tiden tenke at "det har jeg ikke råd til" og så videre. Jeg kan leve et fint liv, bare jeg er sparer en del. Men å klare meg på en fjerdedel kommer ikke på tale. Fyren det er snakk om her er 19år? Jeg trodde det lå i kortene at det ikke var snakk om permanent basis, uenig? Om permanent basis så vet jeg ikke hvorfor vi diskutererer denne summen, har aldri hørt om folk med en så lav sum på permanent basis, har du? Men vi er vel forsåvidt enige virker det for meg som, du har allerede sagt deg enig i at man kan leve noen få år på dette, disse få årene kan eventuelt utvides. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå