AnonymDiskusjon Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Jeg har hatt kreft. Jeg går fortsatt på tabletter. Mine foreldre krangler konstant. Mine søsken gjør det dårlig på skolen. Psykologen min gidder ikke engang å løfte en finger for å gi meg ny time. Jeg sliter med depresjon. Hver dag er nærmest et helvete! Jeg har lyst til å bli narkoman - gjøre ett eller annet for å lette på trykket. Kan noen gi meg ett jævla råd? Bare ett?! Jeg drar med venner på fester; er ute blant folk, og så kommer jeg hjem igjen til kranglende foreldre, og alt av selvtillit og humør detter i dass. Jeg klikker snart! Jeg er 19 år. Fytt i helvete! ... Hjelp? Anonym poster: 0cadf1db2710181b62a4cde905b3b182 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Flytt ut, føl mestringsfølelsen av å klare deg selv. Og narkotika og rusavhengighet løser aldri problemer, men skaper alltid nye. Ikke akkurat det du har behov for nå. 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Enig med nomore. Funker det ikke hjemme så flytt på hybel. Du er så gammel at det er lite poeng og engasjere seg i foreldres forhold. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Jeg har hatt kreft. Jeg går fortsatt på tabletter. Mine foreldre krangler konstant. Mine søsken gjør det dårlig på skolen. Psykologen min gidder ikke engang å løfte en finger for å gi meg ny time. Jeg sliter med depresjon. Hver dag er nærmest et helvete! Jeg har lyst til å bli narkoman - gjøre ett eller annet for å lette på trykket. Kan noen gi meg ett jævla råd? Bare ett?! Jeg drar med venner på fester; er ute blant folk, og så kommer jeg hjem igjen til kranglende foreldre, og alt av selvtillit og humør detter i dass. Jeg klikker snart! Jeg er 19 år. Fytt i helvete! ... Hjelp? Som han over sier. Flytt. Klar deg selv. Skaff deg en jobb. DU er den som gjør livet ditt verdt å leve. Ingen andre. Og du kan gjøre det til akkurat det du vil, enten fantastisk, eller et hellvette i konstant abstinens... Lenke til kommentar
AnjoEntertainment Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 (endret) Men hvor skal jeg skaffe penger fra? Kan ikke jobbe nå pga. medisinene jeg går på i den avsluttende behandlingen, og derfor får jeg støtte fra NAV fram til Desember, men det er ikke nok til husleie og mat etc tror jeg... (4000 kroner i måneden). (Fuck, glemte anonymiteten min, men samma faen det). Endret 11. juni 2012 av GrammarNazi Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Snakk med NAV om problemet. Det finnes støtteordninger som bla bostøtte. Å bo i et giftig familieforhold er ikke bra for helsen. Enten du er frisk eller syk. Lenke til kommentar
Secretalias Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Som sagt over her, snakk med NAV. Ettersom du er over 18 er faktisk ikke foreldrene dine lovpålagt å gi deg mat og husly, og de kan derfor ikke kreve at de skal gjøre det dersom du flytter ut (selv om det har vært noen saker der NAV misbruker en eller annen lov for å kunne oppnå det.) Dersom du får for lite av NAV til å klare deg på egenhånd, må de gi deg mer. De har dog heftige strenge krav for diverse støtter, så du får omtrent ikke lov å eie noe av stor verdi før de kan kutte i støtten. På sikt er det nok ødeleggende for deg å bo hjemme uansett, så prøv å flytt ut. Om NAV slår seg vrange kan det være kommunen har tilbud om bolig/omplassering/ettellerannet som kan passe deg. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Her er det bare å alliere seg med en god lege.er ikke fastlegen god nok så bytt. Deretter så ber du om ett basismøte med Nav,der vil det være muligheter for både deg og legen til å snakke om diverse. Har du en dyktig fastlege så vil han/hun gjøre det klart for NAV hvilke behov du har. En kompis med alvorlig sykdom fikk hjelp med ett lignende problem,da legen gjorde det helt klart at han fryktet for pasientens helse hvis ikke pasienten hans fikk hjelp til å komme ut av sine problemer ,da han ikke hadde krefter til å gjøre så mye selv. NAV gav ham både støtte til å flytte,hjalp til med å finne leiebolig(han fikk god hjelp hos meg da,siden jeg har en annen kompis som leier ut en masse hus og hybler,men det var NAV som ringte meg,da min kompis var for nedkjørt til å gjøre noe som helst sånt selv) ,samt at han fikk god hjelp da han skulle ta utdannelse senere,hjelpepleier fikk han også ett par ganger i uken. NAV er ikke bare negativt,mange dyktige folk der. Men man må være frisk nok til å kreve sin rett,dessverre. Anonym poster: 1940b89fa1599ca89cb9ec623ed9ead4 2 Lenke til kommentar
AnjoEntertainment Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Har nettopp fått ny fastlege, så kanskje jeg skulle ta å bestille en time og prate med henne. Flytte ut virker som det absolutt beste alternativet, men det er selve prosessen... for meg tenker jeg bare orkh... Vet ikke om jeg har styrke til å begynne å ommøblere, flytte og alt selv. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Det er der gode venner er kjekt å ha. Se på det som en prossess mot å ha ett sted som er DITT. DU bestemmer hva som skal foregå i DIN leilighet, og hvis noen drar med seg dritt inn (psykisk sett) så har du all rett til å vise dem hvor døren er. Du kan gjøre akkurat som du vil, og skape ditt lille harmoniske fristed. 3 Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 4000 i måneden er noe man absolutt kan leve på Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 4000 i måneden er noe man absolutt kan leve på Kan absolutt overleve på 4000, men ikke faen om man kan leve av det. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 4000 i måneden er noe man absolutt kan leve på Kan absolutt overleve på 4000, men ikke faen om man kan leve av det. Jeg forstår ikke 3000 er realistisk leie det er vi enige om? 1000 til overs til mat vann og strøm er absolutt fint å leve på. Jeg sier ikke at jeg ikke HELLER ville hatt 2000 til overs, men at man MÅ ha mer er bare en latterlig norsk ide. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Ikke vondt ment. Men jeg har en følelse av at du fortsatt bor med foreldrene dine og ikke helt forstår hvor dyrt det er med mat og diverse. Det handler ikke bare om at man skal ha råd til det ytterst nødvendige, men også at man skal kunne ha litt til overs slik at man kan være med på litt sosiale ting med venner. Klær, uforutsette utgifter. Rett og slett ha litt til overs slik at man ikke føler seg isolert, kan fort gå ut over psyken bare det og. 4 Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 4000 i maanden er det ikke mulig aa leve paa. Hvis du finner en plass til 3000kr i maanden er du ganske heldig. Selv da er det ganske "far-fetched" aa bruke 1000 kr paa, mat, internett, telefon, stroem, andre sosiale ting osv. 1000kr gaar lett bort paa bare mat. Er ikke noe godt alternativ aa flytte ut og maatte sitte i hybelen hele dagen fordi du ikke har raad til aa gjoere noen ting. Enig med Alt-Ctrl. Du hoeres ut som en liten drittunge som lever hjemme hos foreldrene dine og kommer mer smartass kommentarer om ting du ikke har peiling paa. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Hvor h 4000 i måneden er noe man absolutt kan leve på Kan absolutt overleve på 4000, men ikke faen om man kan leve av det. Jeg forstår ikke 3000 er realistisk leie det er vi enige om? 1000 til overs til mat vann og strøm er absolutt fint å leve på. Jeg sier ikke at jeg ikke HELLER ville hatt 2000 til overs, men at man MÅ ha mer er bare en latterlig norsk ide. Hvordan har du tenkt å klare deg på kr 1.000,- i måneded? Og det skal dekke strøm også? Jeg bor i en svært liten leilighet og fyrer med ved om vinteren, men selv på sommeren da jeg knapt bruker noe som helst oppvarming koster det rundt kr 500,- i måneden i strøm. Setter jeg på en varmovn om vinteren en gang i blandt går strømprisen glatt opp til kr 700,- i måneden eller mer. Da sitter du igjen med kr 300,- i måneden som skal dekke mat, klær, husholdingsartikler som shampoo, vaskemidler osv, bussbilletter eller bensin og alt mulig annet. Lykke til... Mer realistisk har jeg litt over kr 4.000,- i måneden etter at jeg har betalt husleie og strøm, og selv om jeg bor alene holder det knapt. Jeg har så jeg klarer meg, men jeg er nødt til å leve på et stramt budsjett for å klare meg. En ting er vanlige utgifter som mat, husholdningsartikler, Spotify, telefonregning osv, men det er ekstremt viktig å også ha en del i bakhånd når du får uforutsette utgifter. Og tro meg, det kommer du til å få. Om du ikke tar det med i budsjettet sliter du. @OP: Som andre har sagt er det beste du kan gjøre å flytte ut. Snakk med legen din og få henne til å bli med deg til NAV, og ikke gi deg. Du har krav på å få flytte hjemmefra etter at du er 18 år, så NAV kan ikke tvinge deg til å bli boende hjemme. Men jeg anbefaler at du tar meg deg minst en av foreldrene dine til NAV også, da jeg vet av erfaring at NAV kan være noen drittsekker som kun tenker på å spare penger. De bryr seg ikke en dritt om deg. Jeg har en venninne som kranglet med NAV helt til hun gav opp. Hun fikk moren sin med seg, og moren ble mildt sagt forbannet på saksbehandleren på NAV. Det ble ikke helt pent, men det funket. Når du vet du har rett må du ikke gi deg, samme hva NAV sier. Når det gjelder å dekke husleie osv får du hjelp til det. Det høres lite ut at du bare får kr 4000,- i måneden, men det er sannsynligvis fordi du bor hjemme og ikke har utgifter. Når du flytter ut vil du få større utgifter, så NAV må øke satsen din. De kan i tillegg hjelpe til med å betale husleien den første måneded (og sannsynligvis depositum), så det bør du ikke bekymre deg for. Selve flyttingen høres slitsom ut, men husk det er et svært mildlertidlig problem. Straks det er over bor du for deg selv og vil nok få det mye bedre enn du har det nå. Det største problemet er å ta det første steget, men det har du allerede gjort ved å poste her. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 (endret) Hvor h 4000 i måneden er noe man absolutt kan leve på Kan absolutt overleve på 4000, men ikke faen om man kan leve av det. Jeg forstår ikke 3000 er realistisk leie det er vi enige om? 1000 til overs til mat vann og strøm er absolutt fint å leve på. Jeg sier ikke at jeg ikke HELLER ville hatt 2000 til overs, men at man MÅ ha mer er bare en latterlig norsk ide. Hvordan har du tenkt å klare deg på kr 1.000,- i måneded? Og det skal dekke strøm også? Jeg bor i en svært liten leilighet og fyrer med ved om vinteren, men selv på sommeren da jeg knapt bruker noe som helst oppvarming koster det rundt kr 500,- i måneden i strøm. Setter jeg på en varmovn om vinteren en gang i blandt går strømprisen glatt opp til kr 700,- i måneden eller mer. Da sitter du igjen med kr 300,- i måneden som skal dekke mat, klær, husholdingsartikler som shampoo, vaskemidler osv, bussbilletter eller bensin og alt mulig annet. Lykke til... Mer realistisk har jeg litt over kr 4.000,- i måneden etter at jeg har betalt husleie og strøm, og selv om jeg bor alene holder det knapt. Jeg har så jeg klarer meg, men jeg er nødt til å leve på et stramt budsjett for å klare meg. En ting er vanlige utgifter som mat, husholdningsartikler, Spotify, telefonregning osv, men det er ekstremt viktig å også ha en del i bakhånd når du får uforutsette utgifter. Og tro meg, det kommer du til å få. Om du ikke tar det med i budsjettet sliter du. Jeg har da levd på 1000kr i måneden i flere måneder, d gjør selvfølgeli at man ikke kan gå ut etc. Strøm og vann skal jeg ikke ta for meg, det varierer ift leilighet. Men la oss ta for oss mat for ei uke? Handling dag 1: 1 firstprice brød- 8kr +Pålegg (first price sjokolade eller first price markell i tomat eller lignende)- pris 14kr ca (dette varer i ca 4 dager for en sterkt overvektig mann på 20 år, så det BURDE vare 4 dager for deg! 1 pakke FPnudler- 7kr 1 boks FPmais- 5kr (kombinert 2 middager) 3poteter-12kr? 1 pakke FPgulrøtter-16kr ca 1 pakke FPløk-14kr ca potet+løk+gulrøtt=1 middag med gulrøtter+løk til overs. 1 pakke FP makraoni (varer 2 uker no worries)-10kr Kombiner mer gulrøtter for en helt ok noe monoton middag. 4 dager med TING til overs! 10+14+16+12+5+7=64, de neste 3 dagene kan egentli kuttes ned pga allerede eksisterende løk+gulrøtter+makaroni. Det trenges altså kun 100kr for ei uke med mat, for en mann på over 114kg, jeg tviler på at det er SÅ mange med større matbehov med andre ord. Du får til og med litt til overs om du vil ha en FP pizza i ny og ne eller lignende Når det kommer til varme så hadde jeg nok vekta med meg, men det går ANN Å GÅ I GENSER INNE, det er typisk norsk kultur at man skal sitte i joggebukse og skjorts inne om vinteren. Ta på deg genser bukse og ullsokker, sitt i avlukket rom (om du har en stor stue så ikke bruk den som oppholdsrom) det skal ikke være nødvendig med 500kr i oppvarming på en måned, det var helt latterlig for en singel person. Endret 12. juni 2012 av [email protected] Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 (endret) Med det regnestykket der koster det kr 400,- i mat i måneden. I tillegg kommer strøm (du sa selv kr 1000,- dekker mat, vann og strøm), og her koster strømmen rundt kr 500,- i måneden. I de verste vintermånedene kan det bli opp til kr 900,-, men da fyrer jeg ganske mye med radiatorovn i tillegg til ved. Når det blåser så mye som det gjør her har jeg ikke så mye valg. Men uansett, sier vi kr 500,- i strøm sitter vi igjen med en hundrelapp i måneden. Denne skal dekke alt av nye klær, shampoo, vaskemidler, bussbilletten din, telefonregningen, TV-lisensen, annen underholdning som bøker, blader, kino osv og fuglene vet hva. Det er teknisk sett mulig å overleve på det, men det kalles ikke å leve. Og dette i et av de rikeste landene i verden. Go figure. Btw jeg sier ikke at det koster 500,- i måneden å holde varmen. Det er det strømmen koster. Du bruker strøm til datamaskinen, lyspærer, TVen, kjøleskapet og alt mulig annet. Endret 12. juni 2012 av vikingkylling Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Overleve - ja. Leve - Nei. End of 2 Lenke til kommentar
AnjoEntertainment Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Steike! Tusen takk for råd og veiledning folkens, samt oversikt over eventuelle prisoverslag. Jeg skal nå bestille time hos fastlegen min, ta opp problemstillingen og så fortelle henne at jeg vil flytte grunnet den giftige atmosfæren hjemme, så får vi se om hun mener eller vil at jeg bør gå gjennom NAV. Takker for tid og hjelp! Har gjort meg godt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå