Gå til innhold

Studio-PC til rundt 5000,-

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har oppdatert meg lite i datautstyr siste årene, så trenger derfor litt kyndig hjelp her..!

Er på utkikk etter en stasjonær pc som yter bra til innspilling av musikk. Har eksterne lydkort som går på USB, så trenger ikke noe eksklusivt integrert lydkort. Den kommer ikke til å bli brukt til dataspill, så grafikkort er meget nedprioritert her. Må ha mye RAM, bra prosessor og generelt ytelsesbasert til å kjøre tunge programmer. Ser for meg ca 5000,- (tror jeg skal komme langt med det) Men om spesifikke deler kan kraftig forbedres med å gå litt utover dette gjør det ingenting. Wi-fi og andre basic ting er et must selvsagt. Trenger bare pc'en, dvs ikke mus, tastatur, skjerm osv.

Kunne noen kommet med et oppdatert forslag av et bra alternativ til dette hos f.eks komplett eller noen tilsvarende?

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke verdens største budsjett om du trenger kabinett og Windows, men i5 (Sandy Bridge/Ivy Bridge) et billig 1155-socket hovedkort som utnytter grafikkprosessoren i CPU, 16GB billig ram, 500W strøm holder.

I7 er jo å foretrekke, men verken Nuendo, ProTools, Cubase eller Reason er spesielt prosessorkravstore, så det må du evt se an i forhold til vst-instrumenter og plugins.

Endret av phlake
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Jeg bruker i all hovedsak Cubase, men VST'er og diverse plugins er det som trekker kraft her. Tar svært gjerne imot et forslag til deler på kabinett hovedkort osv hvis noen har litt tid å avse.. helst i komplett sin deleplukker, og hvor de tar monteringen. Ingen Office osv, men ja, trenger 64bit OS. i7 og 16GB RAM høres ut som nivået jeg ønsker å legge meg på, så kan gjerne oppjustere 5'000kr til nærmere 10'000kr. Husk å spare så mye som mulig på skjermkortet og annet fjas. :) Må være en viss balanse mellom pris og ytelse, da jeg ikke ønsker å betale f.eks. 3000kr ekstra for 1% ytelse.

Lenke til kommentar

Da kan du jo ta utganspunkt i Komplett Home i05, bytte kabinett til Fractal Design R3 for å gi et stille, stilrent og kjølig system til ditt bruk. Ellers kan du endre:

Strømforsyning &--#62; 500W Silver Power

Prosessor &--#62; Intel i5 3450

RAM &--#62; Kingston Value 1333 8GB (så kan du kjøpe med et ekstra sett for totalt 16GB)

Skjermkort &--#62; Det billigste på lista, så har du LITT å gå på i forhold til integrert GPU i prosessor, men dette kan du droppe for å spare penger

Harddisk &--#62; Seagate Barracuda 1TB

SSD &--#62; Crucial M4 128GB til OS/programmer

Tastatur og mus etc, valgfritt

Dette kommer seg på 8800kr (inkl ekstra ram) og vil gi deg meget god ytelse og lavt støynivå.

HER kan du lese hvorfor du ikke trenger gå for i7.

Endret av phlake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...