ndt93 Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Jeg kom også opp i norsk muntlig vg3 Temaet mitt er: Utviklingslinjer i litteratur og språk fra middelalder til ca.1850-tallet.? Noen andre som har fått noe lignende tema? Føler at temaet er så utrolig vidt. Aner ikke hvordan jeg skal snevre det inn. Noen som har noe å bidra med? hadde hjulpet masse! Lenke til kommentar
torolix Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Kom dessverre opp i norsk muntlig selv, det siste faget jeg ønsket å trekke, men gjort er gjort. Fikk emnet "Realistisk litteratur" * Elevne skal drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag (VG3). Noen som har tips til gode forfattere å velge her? * Elevene skal lese et utvalg sentrale norske tekster fra middelalderen fram til 1870 i original språkdrakt og reflektere over språk og innhold. Samme spørsmål igjen egentlig, noen forslag? Har ingen god følelse om dette... Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Hei! Oppgave min ble å lage en problemstilling innenfor dette læreplanmålet: "Gjøre rede for viktige utviklingslinjer og noen sentrale forfatterskap i norsk og europeisk litteratur fra middelalderen til og med romantikken og denne litteraturen i forhold til øvrig europeisk kulturhistorie" Sliter litt med å finne problemstillingen, men jeg tenker at Ludvig Holberg er en viktig forfatter som jeg kan bruker her! Problemet blir også å finne tekstene, og hvordan jeg skal bruke dem. Lenke til kommentar
proff93 Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 (endret) Hei! Eg kom også opp i muntleg norsk eksamen, vg 3. Oppgåva: Emne: Det moderne prosjektet Tekstar: Roy Andersson: Härlig er jorden (kortfilm, 1991) Per Sivle: "Norsk industri" (dikt, 1896) Ivar Aasen: "Dei gamle Fjelli" (dikt, 1863) Gje ei tolking av filmen. Samanlikn deretter filmen med dei 2 dikta. Eg har lasta opp oppgåva og tekstane i sin heilhet, slik eg har fått dei: Muntlig norsk eksamen vår2012.pdf Filmen har eg fått på DVD, men han ligg og på YouTube: Norsk er absolutt ikkje mitt yndlingsfag, og ambisjonane er ikkje på topp. Men eg har likevel ønske om å klare 5'ar, slik eg også klarte på standpunkt. Om noken kunne tatt seg tid til å lest gjennom tekstane eller sett filmen, så hadde eg vore veldig takknemlig om dokke ville delt tankane og tolkningne dokkar med meg i denne tråden Hei! Eg er no ferdig med eksamen. Oppgåva var sånn seitt grei, og presetasjonen gikk fint. Under utspørringa etterpå fikk eg spørsmål om å begynne på 1800-talet og risse opp litterære periodar med tilhørande forfattarar og deira littelæreverk. Eg hadde mest fokusert på å få oversikt, og ikkje nødvendigvis ka verk dei forskjellige skreiv, så det gikk derfor ikkje så bra. Eg fikk karakteren 4, og med tanke på omstendighetane er eg fornøgd Her har eg lasta opp det eg har arbeidd med på Google Docs, om noken har lyst til å lære av det: Lykke til til dei som fortsatt ikkje er ferdig, ..... og eg har FERIE!! https://docs.google....lAzOVBhUHM/edit Endret 18. juni 2012 av proff93 Lenke til kommentar
Namli Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 (endret) Jeg kom også opp i norsk muntlig idag. Fikk tema "Norsk språk i endring". Skal ha foredrag på 10 min, og blir stilt spørsmål i 20 min. Må selv lage problemstilling. Jeg skal også lage en kulepunktet disposisjon som jeg skal levere. Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Jeg står helt fast Endret 18. juni 2012 av Namli Lenke til kommentar
ConnieL Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Jeg kom også opp i norsk muntlig og fikk oppgaven det moderne prosjekt del1 : drøft de moderne prosjekt gjennom tre tekster fra opplysningstiden, via realismen til i dag. tekster fra ulike tidsperioder. Del2: språkhistorie fra 1900 til i dag Jeg tenkter å starte på del 1 og få den fort unnagjort, da me en teksta fra 1700, 1800 og 1900 tallet. Har funnet teksten jeg skal bruke til 1800 tallet : Ballstemning av Kielland Men jeg trenger tips om hvilke tekster jeg kan ha til 1700 tallet ( Opplysningstiden ) Tenkter på Dag solstad til 1900 talet fra sosialrealismen som er politisk orientert. men tar med takk i mot forslag her også...! Lenke til kommentar
ConnieL Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Noen som vet hvor jeg kan finne et uttdrag fra Gymnaslrer pedersen? Lenke til kommentar
Mariss Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Dette er min oppgave: "Drøft hvordan ulike sider ved det moderne prosjektet kommer frem i tre skjønnlitterære tekster" Tenkte å bruke Henrik Ibsen: Et dukkehjem, Amalie Skram: «Karens Jul» og Rolf Jakobsen: «Signaler». Noen innspill? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå