Gå til innhold

Galaxy S II vs Galaxy Nexus vs Sensation vs noe annet?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg må gå til anskaffelse av ny telefon (min trusty gamle førstegenerasjons-iPhone har tatt kvelden), og søker noen råd rundt dette. Jeg leter etter en Android-telefon i 3000 kroners-klassen. For meg er følgende det viktigste:

  • At telefonen er fremtidsrettet. Jeg liker å få minst 4 år ut av telefonene mine. Jeg vet det er vanskelig å spå fremtiden, men jeg ønsker nok CPU-kapasitet, minne og lagring til i hvertfall å ha et håp om å kjøre en relativt ny utgave av Cyanogen også om 4 år.
  • God batterikapasitet. Skjønt, jeg forstår det slik at "grei" er alt man kan håpe på i disse dager :-( (Rant: Hvorfor lager man ikke utgaver av telefonene som er, la oss si, en halv cm tykkere, og fyller dette med batteri? "Fat edition" kunne man kalt det.)
  • Jeg vil kjøre hva enn jeg måtte ønske på min egen hardware, uten at produsenten forsøker å hindre meg i dette (enten de får det til eller ei -- jeg akter ikke å gi pengene mine til noen som engang forsøker å stoppe meg). I praksis betyr dette for eksempel at jeg ikke må slåss med telefonen for å få root-tilgang, eller for å kjøre Cyanogen. Dette har delvis med prinsipp å gjøre, og delvis med praktikaliteter.
  • Noenlunde byggekvalitet.

Av telefoner som ser ut til å passe greit med punkt 1 og 3, samt pris, er Samsung Galaxy S II og Samsung Galaxy Nexus. Det irriterer meg litt at sistnevnte ikke har minnekortstøtte, men den virker bortsett fra dette kanskje noe mer fremtidsrettet enn S II. HTC Sensation virker også som et godt valg, og slik jeg forstår scorer denne bedre enn de tidligere nevnte på punktet om byggekvalitet. Hvordan er det dog med punkt 3 for denne? Vet noen?

 

Til slutt kan jeg nevnte at jeg vel egentlig også har Samsung Galaxy Note i tankene, men denne er jo så absurd stor at jeg selvsagt må prøve den i en butikk før jeg vurderer den seriøst. S II har jeg prøvd, og syns størrelsen er uproblematisk. Slik jeg forstår det er både Nexus og Sensation rimelig lik S II i størrelse.

 

Har noen noen innspill å komme med? Andre forslag?

 

Takk så mye!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av disse tre modellene ville jeg gått for Samsung Galaxy Nexus, pga skjermens kvalitet og oppløsning.

Alle tre modellene har stort sett lik ytelse og prosessorkraft.

Derfor går jeg for skjermkvalitet; 1 Nexus (AMOLED og høyest oppløsning), 2 Sensation (S-LCD, høy oppløsning), 3 GS2 (AMOLED, men håpløs oppløsning).

Kameraet er brukbart på alle tre, men her kan du snu den overnevnte listen.

 

Tips; Om du ønsker bedre prosessorkraft, så kan jeg også anbefale SonyEricsson Xperia ARC S, med god skjerm, godt kamera, og bra CPU (ca 2500kr), og Sony Xperia S, med HD-oppløst skjerm, og kraftig CPU (ca 3500kr). Kvalitetsmessig (levetid, etc), vil jeg si at Samsung leverer varene bedre enn både HTC og Sony.

 

Jeg har - som selger - erfaring fra alle disse modellene, men også erfaring fra de fleste i privat sammenheng.

Endret av plaank
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser også på mobiler med samme krav og prisklasse. Mamma har sII, den er flott, men sitter ikke så godt i hånda. Nexus vet jeg ikke så mye om egentlig.

 

Men jeg har også sett på Xperia Arc S, som har bra kamera, god og stor skjerm, minnekort på 8 gB følger med(man kan kjøpe opptil 32gB), HDMI-utgang og Jack 35 mm utgang. Prisen fra Elkjop.no er 2400. Den blir lovet av Sony Ericsson at skal få oppdatering til Android 4.0 Ice Cream Sandwich, ligger godt i hånda og holder lenge.

 

Så jeg ville enten gått for SII eller Arc S

Lenke til kommentar

Jeg ser også på mobiler med samme krav og prisklasse. Mamma har sII, den er flott, men sitter ikke så godt i hånda. Nexus vet jeg ikke så mye om egentlig.

 

Jeg dro i en butikk og prøvde Nexus i går. Jeg har, som din mor, tidligere reagert på at S II ligger litt feil i hånden min (ikke ille, men noe føles ikke helt bra). Denne følelsen hadde jeg *ikke* med Nexus. Jeg ender nok opp med å gå for Nexus.

 

Men jeg har også sett på Xperia Arc S, som har bra kamera, god og stor skjerm, minnekort på 8 gB følger med(man kan kjøpe opptil 32gB), HDMI-utgang og Jack 35 mm utgang. Prisen fra Elkjop.no er 2400. Den blir lovet av Sony Ericsson at skal få oppdatering til Android 4.0 Ice Cream Sandwich, ligger godt i hånda og holder lenge.

 

Jeg boikotter Sony, så jeg må nok styre unna Xperia, men jeg er enig i at det ser ut som en hyggelig priset, anstendig telefon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...