Anonym259235 Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Jeg har kommet opp i matte på muntlig eksamen. (10. Klasse) Oppgaven min er at jeg skal lage en powerpoint eller noe lignende hvor jeg presenterer flere oppgaver som alle holder seg til samme tema, altså skal dette temaet være en ramme for oppgavene. Jeg fikk temaet "Sport og Hobby". Jeg skal være innom flest mulige emner i matte gjennom oppgaven: -Kostnader / økonomi / budsjett -Prosent, renter -Grafer og funksjoner -Likninger -Måleenheter -Geometri -Sannsynlighet og kombinatorikk -Vei, fart, tid -Valuta -Algebra -Brøk Kan noen hjelpe meg med noen eksempler på oppgaver jeg kan lage? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Arrangere en turnering i en sport/gren/hobby du kjenner godt til. Det kan være viktig at du kjenner godt til det du skal arrangere en turnering i for å kunne operere med realistiske tall og budsjett. Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Kan du utdype litt mer hvordan du ville gjort det? Evt. andre tips? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Si du skal arrangere en fotballturnering for lokale lag i aldersgruppen x år. -Kostnader / økonomi / budsjett - Div. innkjøp, salg av div. på turnering, innkjøp i turnering -Prosent, renter - mye av det samme som over, rett og slett lage et budsjett. -Grafer og funksjoner - --------"-------- -Likninger - ----------"-------- -Måleenheter - hvordan skal bane deles, og hvilket areal har du tilgjengelig -Geometri - se til at banene er i korrekt retangulær form, parkering kan også være noe å tenke på f.eks. -Sannsynlighet og kombinatorikk - ? -Vei, fart, tid - en veiforklaring? div. regninger på hvor fort spiller kan løpe over banen med den og den farten. -Valuta - mye av det samme som økonomiske -Algebra - tjaa -Brøk - joda Hovedsaklig bruk fantasien, skal sies at jeg ikke har hatt matte på vel 5 år Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 (endret) Nå fant jeg også ut at alle oppgavene må henge sammen i en "historie". For eksempel: Nils kom til fotballbanen og la merke til ballen, som han så fikk lyst til å regne ut volumet av for moro skyld. Da blir opplegget litt annerledes. Tips til hvordan jeg skal få til det? Framføringen skal totalt ta 13-15 minutter. Endret 11. juni 2012 av Al Capone Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Hva har du tenkt på selv da? Er vel ikke vits at andre skal lage alle oppgavene for deg Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Det er det som er problemet. Jeg kommer ikke på noe! Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Noen forslag? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Se posten til IThenrik waits for nobody. Plenty med tips der. Er ikke meningen at du skal lage tidenes thriller-historie, bare at du skal klare å sette de ulike operasjonene i sammenheng med hverandre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå