Gå til innhold

Ødelagt Batteri i 1.5 år gammel MBP - reklamasjon?

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei!

Kjøpte for ca. 1.5 år siden en MBP. Den har stort sett stått tilkoblet strømnettet, og nå når jeg skulle ta den med på reise ser jeg at batteriet er defekt... Det står "batteri til service" og batteriet varer ca en halv time ved surfing/skriving og ca. 10-15 min ved video/spilling ...

Jeg er klar over Apples strategi om at de omtaler batterier som "forbruksvarer" og at de ikke er beregnet på å vare lengre enn 1 år, og at de derfor ikke bytter de under reklamasjonsretten utover denne tiden ...

Poenget mitt er at batteriet kun har utført 93(!) ladesykluser... Altså mener jeg at jeg ikke har oppfylt kriteriet for å "slite ut batteriet ved vanlig forbruk" selv om det har gått mer enn 1 år siden kjøpet...

Hva tror dere? Har jeg en sak ovenfor Apple her?

På forhånd takk for svar,

TH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Kjøpte for ca. 1.5 år siden en MBP. Den har stort sett stått tilkoblet strømnettet, og nå når jeg skulle ta den med på reise ser jeg at batteriet er defekt... Det står "batteri til service" og batteriet varer ca en halv time ved surfing/skriving og ca. 10-15 min ved video/spilling ...

Jeg er klar over Apples strategi om at de omtaler batterier som "forbruksvarer" og at de ikke er beregnet på å vare lengre enn 1 år, og at de derfor ikke bytter de under reklamasjonsretten utover denne tiden ...

Poenget mitt er at batteriet kun har utført 93(!) ladesykluser... Altså mener jeg at jeg ikke har oppfylt kriteriet for å "slite ut batteriet ved vanlig forbruk" selv om det har gått mer enn 1 år siden kjøpet...

Hva tror dere? Har jeg en sak ovenfor Apple her?

På forhånd takk for svar,

TH

Batteri er en finurli greier, for det kan defineres som en "forbruksvare", sånn som bremseklossene på en sykkel, de er til for å byttes ut fordi man bruker dem opp.

Men i teorien er det 5 års reklamasjon på en PC/laptop, så da er det selger det er snakk om. Du kan og kjøre hardt på denne saken NÅR du får et "nei", fordi forbrukerombudet trenger å få hamret igjennom i rettsystemet at et batteri til en PC ikke er det samme som et AA-batteri i en lommelykt.

-frank

Lenke til kommentar

Jeg tror du har en sak basert på at du kun har utført 93 ladesykluser. Du har minst to års reklamasjonsfrist, og forbrukerkjøpslovens §§ 15 sier at batteriet ditt skal "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper". Selv om batteriet ikke har samme forventede levetid som resten av maskinen (noe jeg finner merkelig ettersom Apple velger å innfelle dem i maskinen slik at den må på verksted for å bytte batteri), er det nok rimelig å forvente at batteriet klarer mer enn 93 sykluser på tross av at det er over et år gammelt. Så lenge du faktisk klarer å dokumentere at batteriet er brukt såpass lite burde det være mulig å få gjennomslag på reklamasjon da batteriet i liten grad har blitt utsatt for slitasje, og at man da bør kunne forvente lengre levetid enn om batteriet hadde gjennomgått 300 eller flere ladesykluser i samme tidsrom.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

To års reklamasjonsfrist er ikke ensbetydende med at en ting er ment å vare i to år. Selv bananer har to års reklamasjonsfrist. Fristen innebærer rett og slett at du ikke kan reklamere etter den er utløpt.

Det som er relevant er den forventede levetiden ("det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper"). Normalt angis denne i tidsenheter, men ettersom antall ladesykluser er en målbar størrelse bør man alternativt kunne vurdere forventet levetid ut ifra dette.

Det skal også nevnes at li-ion-batterier ikke skal svekkes nevneverdig over tid så lenge de ikke brukes, gitt at batteriet ikke er fullstendig tappet når det legges bort. Altså: om maskinen din har ca 50% lading på batteriet og du setter den til side i 3 mnd, skal ikke batterilevetiden være merkbart svekket etterpå.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å snakke om "reklamasjonsrett" gir ikke mening overhodet - reklamasjonsfristen er noe som innskrenker dine rettigheter, de utvider dem ikke. Forutsetningen for at du skal få en ting fikset, omlevert, få igjen noe penger (prisavslag) eller hevet kjøpet reklamere er at det foreligger en mangel. I den vurderingen er, som srbz skriver, den forventede holdbarheten sentral - og denne forventede holdbarheten er helt uavhengig av hvilken absolutt reklamasjonsfrist som gjelder, 2 år, 5 år eller mer etter avtale. Det er 2 års absolutt reklamasjonsfrist på en banan, men om du drar til bunnpris med (det som er igjen av) bananen du kjøpte hos dem høsten 2010 tror jeg du skal slite med å få omlevert bananen...

Lenke til kommentar

Av egen erfaring, så slites batterier ekstremt raskt om laptopen står tilkoblet strømnettet konstant, fremfor at batteriet får lov til å lade seg nesten ut og så opp igjen en gang i blant.

Står laptopen konstant tilkoblet strøm, så vil den begynne å lade batteriet med en gang det er tappet for noen få % strøm (vanlig utlading av batterier som ikke brukes).

Men jeg ville forsøkt meg på 2 års reklamasjon overfor forhandleren her. Spørsmålet er om batteriet er dårligere enn man burde forventet etter 1,5 år. Det skal ikke jeg uttale meg om.

Lenke til kommentar

Vil nok tro du får de på reklamasjonen, Apple sier vel at batteriene skal tåle opp mot 1000 sykluser, så noen og 90 er vel ingenting da. Mitt har forresten hatt 245 sykluser på 3 år og er på 85% av hva de hadde som nytt.

Lenke til kommentar

Ulempen er jo, som jeg allerede har nevnt, at om man først ønsker å ha laptopen tilsluttet strøm kontinuerlig er det ingen måte å plukke ut batteriet, ihvertfall ikke på de nyere generasjonene macbook med aluchassis der batteriet er innfelt i maskinens kropp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har ingenting å si om man har i strømmen eller ikke. Batteristyringselektronikken vil selv regulere dette, og kutter strømmen til batteriet når det er fullt. På min MBP er det slik at batteriet selv med strømmen konstant i vil lade seg ut til 95%, så opp til 100%, deretter ned igjen - det er mange, mange år siden man som bruker trengte å bruke to hjerneceller på hvordan man ladet batteriene.

Som sagt, det er styringselektronikken som tar seg av alt det der nå. For moderne Lithium-baserte batterier er faktisk det mest skadelige man kan gjøre å jevnlig lade dem helt ut før man lader dem opp igjen.

Lenke til kommentar

[...] det er mange, mange år siden man som bruker trengte å bruke to hjerneceller på hvordan man ladet batteriene.

[...] For moderne Lithium-baserte batterier er faktisk det mest skadelige man kan gjøre å jevnlig lade dem helt ut før man lader dem opp igjen.

Noe som ikke henger på greip her? :p

Lenke til kommentar

[...] det er mange, mange år siden man som bruker trengte å bruke to hjerneceller på hvordan man ladet batteriene.

[...] For moderne Lithium-baserte batterier er faktisk det mest skadelige man kan gjøre å jevnlig lade dem helt ut før man lader dem opp igjen.

Noe som ikke henger på greip her? :p

Ja wow… Gratulerer, 10 epeen-points, level 3 kverulant. :p

Det går kanskje ikke tydelig nok frem av det jeg skrev, men det å lade batteriet helt ut hele tiden er ikke noen big deal det heller. Det er allikevel det mest skadelige man kan gjøre.

Kort fortalt: lad laptoppen akkurat slik det passer seg, og hvis du i tillegg gjør slik produsenten anbefaler så er du i hvert fall trygg. Ingen vits i å leke smart og lage seg regler oppe i hodet. ;)

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Grunnen er at Lithium batterier blir slitt jo mer man bruker dem - Altså jo flere og lengre utladninger jo mer sliter det på batteriet.

En annen grunn til at batteri kan svekkes ved å ha i laderen konstant er varmegang. Disse batteriene liker ikke høy varme over tid. Når strømledningen står i vil ofte laptoper automatisk skru opp ytelsen og generere mer varme som igjen skader batteriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...