Gå til innhold

Datakjeden konkurs -> Hvordan klage på defekt produkt?


Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei!

 

Kjøpte for 1 år og 3 mnd siden en Razer Deathadder datamus til den nette sum av 495.- I Datakjedens lokaler i Stavanger ...

 

Datakjeden gikk konkurs og moderselskapet Amentio ble overtatt av Webshop AS (tror jeg de heter).

 

Hvordan går jeg frem for å reklamere på musen jeg kjøpte? Tok kontakt med support på Amentio og de sa at de ikke var ansvarlige for noen kjøp før 04.05.2012 da de ikke "eide" selskapte på det tidspunktet, og henviste meg til produsenten. (lykke til å få gjennom et krav der, hvor de utelukkende forholder seg til 1 år limited guarantee...)

 

Men ville ikke importøren uansett stå ansvarlig? Noen som kan hjelpe? :)

 

På forhånd takk!

TH

 

PS: Ser nå at Razer har 2 års garanti på mus, men de skriver på nettsidene at de kun gir refund for varer kjøpt i deres nettbutikk ....

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amentio/Datakjeden gikk endelig konkurs tidligere i vår. Ny eier har kjøpt domenenavnet og navnet, men har ikke overtatt noen forpliktelser i forbindelse med reklamasjonskrav.

 

Så for å reklamere må du lenger opp i systemet. Dersom det er en norsk leverandør/importør av produktet så kan du legge frem kravet ovenfor dem. Men dette forutsetter at du vet hvem det er eller klarer å finne ut av det. Det er ikke sikkert ny eier vet dette, eller har muligheter for å finne ut av det. Ett forsøk kan være å kontakte Razor og spørre hvem som er forhandlere/importør i Norge, evnt kontakte noen andre som selger det i norge og høre med de hvor det får sine Razor produkter fra.

 

Men, så er det noe som heter gråimport. Dette er produkter som butikker har importert selv. Dersom dette er tilfelle så er det produsenten du må forholde deg til, og dette kan i varierende grad være en utfordring ettersom de er i utlandet og ofte kun forholder seg til garantivilkårene de har gitt.

Lenke til kommentar

Amentio har, som de har påpekt, ingen plikter overfor deg. Men etter fkjl. § 35 kan du rette kravet ditt mot "tidligere yrkessalgsledd". Dersom ingen norske "tidligere yrkessalgsledd" foreligger (såkalt "gråimport"), har du i praksis ingen rettigheter i denne saken.

 

Ditt håp er altså at Amentio kjøpte denne hos en norsk grossist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...