Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Starter opp", men ingenting på skjerm. Må feilsøke

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nylig en pc som skulle brukes som en filserver. Den virket helt supert i starten, men under hver boot så var det et alternativ under boot, noe om å endre fra sata mode til ahci mode for å støtte hot swaping(!?), jeg ba den om å ikke poppe dette opp noe mer, det var siste gang jeg så livstegn fra den på en skjerm.

Kan også hende at windows ble korrupt, fordi den brukte vel lang tid på et par updates så slo den av og på rett før dette, men korrupt windows burde vel ikke ødelegge såpass tidlig? Grunnen for at den ble slått av og på er at den har stått uten egen skjerm osv. så hadde ingen kontakt med den så lenge den ikke var på.

Selv om skjermen er svart, så er den nok også død, siden om den starter opp så skal den poppe opp på teamviewer som jeg har koblet den opp på.

Vifte på CPU og PSU går rundt.

Hardware:

HK: GIGABYTE GA-A75M-UD2H

HDD: 1 og 2

Kabinett og PSU: CODEGEN MIDITOWER 6243-A11

CPU: AMD A-SERIES X2 A4-3400

Ram: Crucial DDR3 BallistiX 1333MHz 4GB CL7

Har prøvd:

Å resette Bios, uten hell..

Sette inn en gammel gpu for å se om det er utgangen som var noe galt med, ingen endring.

Endre ram

Endret av tho_kva2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer du inn i BIOS i det hele tatt?

:::EDIT:::

Så nå at du har resetta BIOS...

Det som kan ha skjedd er at feil harddisk har blitt valgt som oppstartsdisk, altså PC'en prøver å boote fra den harddisken som ikke Windows er installert på. Da kan du gå inn i BIOS og velge det som heter "Advanced BIOS Features" og deretter velge "Hard Disk Boot Priority" og velge den harddisken som Windows er installert på.

Sørg også for at "First Boot Device" er satt til "Hard Disk"

Hvis ikke det hjelper, så vet jeg ikke. Lykke til!

Endret av Protective
Lenke til kommentar

Da kan du glemme det jeg redigerte i det forrige innlegget mitt. Er alle av kabler mellom PC'en og skjermen koblet godt i og sitter riktig?

Men jeg må dessverre gå nå. Så jeg har lagt ved et bilde som er bra å bruke når PC'n ikke starter.

post-271317-0-17662700-1339409328_thumb.png

Endret av Protective
  • Liker 1
Lenke til kommentar

+1 for bildet! - kjekk å ha...

Hm... bytte mellom IDE/ACHI mode ETTER at windows er innstallert kan skape problemer for windows. Jeg måtte reinstallere windows XP etter at jeg satte på ACHI mode, fordi jeg ikke la inn ACHI driverne før jeg satte på ACHI mode. Windows 7 mener jeg skal ha flere av disse driverne inne allerede, men dog, ikke alle. Har nettopp bestilt samme HK, så jeg er spent på hvordan det kortet er...

ACHI er å anbefalt dersom du ønsker å øke levetiden/ytelsen på harddisker.

Dersom du har satt sammen maskinen som den var (uten HD), og resatt innstillingene på BIOS... og du får fremdeles ikke noen oppstartspip? Eneste jeg da kan komme på er at en/flere komponenter har tatt kvelden... dessverre :-(

Lenke til kommentar

Vil tro det er HK som har tatt kvelden, men umulig å vite mellom cpu og hk. psu og ram funker.

Dette oppstarspipet, hva lager den? hk? cpu?

Ingen pip, så sier den da bare at det ikke funker, eller forteller den noe mer konkret som at cpu ikke funker?

Må cpu funke for å få opp bios settings?

Endret av tho_kva2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...