Gå til innhold

i5-3210M vs i7-3612QM


enva

Anbefalte innlegg

Ser jeg har laget en liknende tråd i et annet underfora, men det får i så fall bli slettet.

 

Er på tide å bytte ut pcen, og har derfor sett meg ut Dell Inspiron 15R SE (special edition).

 

 

Kan velge mellom to forskjellige prosessorer som ser ut til å være nesten like gode, men det skiller nærmere 1000 kroner mellom dem.

 

3rd génération processor Intel® Core™ i5-3210M (3M Cache, up to 3.10 GHz)

 

3rd génération processor Intel® Core™ i7-3612QM (6M Cache, up to 3.10 GHz)

 

For meg virker disse like bra, men ser at i7'en har dobbelt så mange Cache.

 

Er det verdt å betale 1000 kroner ekstra for i7 framfor i5?

Hvem er best?

 

Pc'en skal hovedsakelig brukes til det dagligdagse, samt photoshop, dreamweaver osv + litt flysimulator av og til (FSX)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som mange her ine vist sier hele tiden, så er det ikke vits for deg med i7 om du bare skal game.

 

i7 fungerer vist litt dårligere på enkelte spill (kansje 1 - 5 fps dårligere enn i5).. Så forskjellene er minimale egentlig.

 

i7 skal vist være bedre for de som driver med animering, filmredigering osv.

Jeg har i7.. Har forøvrig ikke merket noe til at denne prosessoren yter dårligere i spill enn hva i5 gjorde på forrige pcen min. Men hovedsaken er at man betaler en del mer for i7 en man kansje får bruk for om man kun skal game.

 

Om du har planer å kjøre kraftigere programer, som animasjoner osv, da er i7 tingen ;)

Lenke til kommentar

 

i7 fungerer vist litt dårligere på enkelte spill (kansje 1 - 5 fps dårligere enn i5).. Så forskjellene er minimale egentlig.

 

 

 

Dette er en ren myte - forskjellen på i5 og i7 (av samme arkitektur/mhz) er at i7 har Hyperthreading, det gjør at i7 kan kjøre 8 tråder mens i5 kan kjøre 4.

i7 vil aldri yte dårligere enn tilsvarende i5, heller i fra 0-20% bedre avhenging av applikasjon. Ellers er det bare å skru av HT i bios i tilfelle, så har man en i5.

 

Men i trådstarters tilfelle så er det en dualcore i5 og quad i7 - i7'en vil så klart være mye raskere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

i7 fungerer vist litt dårligere på enkelte spill (kansje 1 - 5 fps dårligere enn i5).. Så forskjellene er minimale egentlig.

 

 

 

Dette er en ren myte - forskjellen på i5 og i7 (av samme arkitektur/mhz) er at i7 har Hyperthreading, det gjør at i7 kan kjøre 8 tråder mens i5 kan kjøre 4.

i7 vil aldri yte dårligere enn tilsvarende i5, heller i fra 0-20% bedre avhenging av applikasjon. Ellers er det bare å skru av HT i bios i tilfelle, så har man en i5.

 

Men i trådstarters tilfelle så er det en dualcore i5 og quad i7 - i7'en vil så klart være mye raskere.

 

Liker det jeg hører :)

Lenke til kommentar

Jeg har nå bestilt maskinen, og valget falt på i5'en, mest pga prisen.

 

Som jeg skriver lenger oppe så skal pc'en kun brukes til surfing, bilderedigering (Photoshop), koding (Dreamweaver) og en del spilling.

 

Ut i fra det som er å lese fra alle dere som har svart (for øvrig tusen takk! :)) så fungerer i5-3210M utmerket til mitt bruk?

Lenke til kommentar

i7 fungerer vist litt dårligere på enkelte spill (kansje 1 - 5 fps dårligere enn i5).. Så forskjellene er minimale egentlig.

 

 

 

Dette er en ren myte - forskjellen på i5 og i7 (av samme arkitektur/mhz) er at i7 har Hyperthreading, det gjør at i7 kan kjøre 8 tråder mens i5 kan kjøre 4.

i7 vil aldri yte dårligere enn tilsvarende i5, heller i fra 0-20% bedre avhenging av applikasjon. Ellers er det bare å skru av HT i bios i tilfelle, så har man en i5.

 

Men i trådstarters tilfelle så er det en dualcore i5 og quad i7 - i7'en vil så klart være mye raskere.

i5 i denne situasjonen har Hyper-Threading. Som det blir sagt lengre opp så har i7 i dette tilfellet 4 ordentlige kjerner noe som gir tilsammen 8 tråder sammenlignet med I5-en sin 2 ordentlige kjerner og 4 tråder. Altså er det stor forskjell på disse to prosessorene.

 

Cache har også en del å si da det dyreste en prosessor gjør er minneaksesser enten til minne eller til disk, da hjelper det med dobbelt så mye cache.

 

Det skal dog sies at alt dette kommer an på hva man skal bruke den til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...