Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skattepenger etter skilsmisse

bling_bling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det som er spesielt her er jo at både skattepengene og feriepengene ble "tjent" i fjor, kanskje før separasjonen ble tatt ut.

Mitt svar er skrevet utfra hva jeg synes høres fornuftig ut, jeg kan ikke reglene:

Feriepengene ville jeg si var dine. Dette er penger du ahr til gode hos arbeidsgiver. Skal man trekke dette litt lengre kan man si at dersom hun har krav på halvparten av feriepengene dine så har hun også krav på halvparten av overtidstimene du gjerne har liggende i timesystemet hos din arbeidsgiver. Jeg synes det høres litt søkt ut.

Når det gjelder skattepengene så vil jeg si at det rettferdige ville være å dele det slik at dere fikk utnytte halvparten av fratrekkene hver. Dersom du da har betalt inn relativt mer enn henne vil du få igjen mer også.

Skal man begynne å finregne på at du skal betale dine skattepenger til henne må man ta utgangspunkt i at du planla skilsmissen allerede fra i fjor og betalte inn mer skatt for å "skjule" disse pengene til etter separasjonen.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Det sentrale begrepet her er skjæringstidspunkt, som reguleres av ekteskapsloven § 60.

Skjæringstidspunktet fastsettes til dagen da:

1) Begjæring om separasjon/skilsmisse innkom Fylkesmannen,

2) Den ene ektefellen flytter ut (faktisk samlivsbrudd),

3) Stevning kommer til tingretten med krav om dom for ekteskapets ugyldighet eller deling pga økonomisk vanskjøtsel, eler

4) Deling er avtalt iht tidligere ektepakt,

det alternativet som er først i tid.

Feriepenger er inntekt for deg i år (ikke i fjor). Dette innebærer at hvis skjæringstidspunktet iht ekteskapsloven § 60 er forut i tid for når du får feriepengene, er de dine udelt. Feriepengene blir en del av din formue (og dermed delingspliktig) når de tidligst kan tilflyte deg (noe som normalt er siste ordinære lønningsdag før ferien eller juni måned, jfr. ferieloven § 11 (1)). At feriepenger beregnes på bakgrunn av fjorårets inntekt er ikke avgjørende.

Skattepenger var din inntekt i fjor, og i år er de din formue (frem til utbetalingstidspunktet er dette formue i form av en fordring av ubestemt størrelse på Skatteetaten). Disse er dermed delingspliktige.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Siden dere svarer så snilt så tenke jeg å komme med et spøsmål til;

Teoretisk spørsmål: Jeg har 100.000.- på en BSU-konto. Jeg har 50.000.- spart i fond. Jeg har studielån på 300.000.- BSU, fond og lån er opprettet og brukt med felles penger. Min exkone har nada på bok eller gjeld. Dette skal da fordeles, men hvordan? Jeg har mere gjeld enn penger, men pengene i fond og på BSU er begges. Hvordan regner jeg ut "mine" verdier her? Skal min exkone ha halvparten av pengene og betale halvparten av gjelda? Eller er gjelda min, men hun skal dermed ikke ha noe av meg ettersom gjelda er større enn min verdier?

Lenke til kommentar

Hvis pengene tilhører begge, altså at kontoene er i sameie 50/50, så må selvfølgelig hun få halvparten av dette. Dersom hun ikke har gjeld, så får du halvparten av den halvparten tilbake.

Hvor mye av din halvpart du trenger å dele, beror på et viktig spørsmål: Har du midler som skal skjevdeles, altså ting som du eide før du gikk inn i ekteskapet eller har fått i gave eller arv, og som du krever skjevdelt? (Ikke særeie, altså, skjevdeling).

Hvis ikke: Du kan trekke fra studiegjelda fullt og helt, og trenger følgelig ikke dele.

Hvis ja: Du kan trekke fra "en forholdsmessig andel" av studiegjelda. Forholdet vil da være (dine midler som går til deling)/(dine midler som skjevdeles).

Dersom du ikke har skjevdelingsmidler får du alttså 75% av pengene (sett at pengene er i sameie, altså tilhører begge). Dersom du har skjevdelingsmidler vet jeg ikke hvor mye du får, fordi det beror på et forholdstall jeg ikke har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...