Fizzle Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 (endret) Hva er egentlig vitsen med justerbar motorhøyde (trimming) på fritidsbåter? I hvilke situasjoner er det nødvendig å justere hvor høyt / hvor lavt motoren ligger over / under vannflaten? Hva er fordelene / ulempene med å ha motoren høyt oppe / lavt nede? Edit: hva brukes en impeller til på fritidsbåter? Er den plassert inne i motoren? Hva brukes ventilrister inne i båten til? Man trenger jo ikke akkurat ventilasjon på en åpen fritidsbåt? Noen som vet? Endret 10. juni 2012 av Fizzle Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1440758-justerbar-motorh%C3%B8yde/
hermljos Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Power-lift brukes hvis f.eks. man kjører i bølger og båten begynner å stange/stupe ned i bølgene kan man justere løfte motoren opp. Når det er flatt vann kan man oppnå høyere hastigheter ved å ha propeøøen dypere. Ventilrister brukes til f.eks. å lufte rommet der bensintanken oppbevares. Fordampet bensin kan selvantenne hvis det blir varmt nok og burde derfor luftes ut av båten. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1440758-justerbar-motorh%C3%B8yde/#findComment-19369308
Ethe Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Trimming / Powerlift er brukt som hermljos sier her, men hovedårsaken til denne er for båter som skal kjøre race, eller speed båter som skal komme fortere opp i plan. Som regel har man en motor som veier utrolig mye på en liten båt for å oppnå større fart, men motoren blir sittende for dypt. Når man heiser motoren blir baugen presset ned mot vannet og i plan utrolig mye fortere. Fordel: Kjappere i plan, båten holder jevnere fart i sjø Ulemper: Kan bli ustabilt, men skal du kjøre med powerlift, spessielt i høye hastigheter må du hele tiden justere for optimal fart og stabilitet En impeller er i praksis en liten propell / pumpe som sitter på diverse vann eller annen "veske" i båten. Du kan ha impeller på f.eks en do for å få ..dritten ned i en tank. Det sitter også en impeller i motoren din, som sitter rett etter vanninntaket, som kjører saltvann imellom motoren. Den er montert inne i båten om du har innenbords motor, om du har utenbords motor sitter den montert i undervannshuset eller girhuset, kall det hva du vil. (Kjører du uten denne kommer du garantert til å ødelegge motoren din) Ventilasjonsrister var værre, kan hende det er for ett rom hvor det ofte oppbevares f.eks bensin, olje osv. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1440758-justerbar-motorh%C3%B8yde/#findComment-19386613
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå