Fizzle Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 (endret) Hva er egentlig vitsen med justerbar motorhøyde (trimming) på fritidsbåter? I hvilke situasjoner er det nødvendig å justere hvor høyt / hvor lavt motoren ligger over / under vannflaten? Hva er fordelene / ulempene med å ha motoren høyt oppe / lavt nede? Edit: hva brukes en impeller til på fritidsbåter? Er den plassert inne i motoren? Hva brukes ventilrister inne i båten til? Man trenger jo ikke akkurat ventilasjon på en åpen fritidsbåt? Noen som vet? Endret 10. juni 2012 av Fizzle Lenke til kommentar
hermljos Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Power-lift brukes hvis f.eks. man kjører i bølger og båten begynner å stange/stupe ned i bølgene kan man justere løfte motoren opp. Når det er flatt vann kan man oppnå høyere hastigheter ved å ha propeøøen dypere. Ventilrister brukes til f.eks. å lufte rommet der bensintanken oppbevares. Fordampet bensin kan selvantenne hvis det blir varmt nok og burde derfor luftes ut av båten. Lenke til kommentar
Ethe Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Trimming / Powerlift er brukt som hermljos sier her, men hovedårsaken til denne er for båter som skal kjøre race, eller speed båter som skal komme fortere opp i plan. Som regel har man en motor som veier utrolig mye på en liten båt for å oppnå større fart, men motoren blir sittende for dypt. Når man heiser motoren blir baugen presset ned mot vannet og i plan utrolig mye fortere. Fordel: Kjappere i plan, båten holder jevnere fart i sjø Ulemper: Kan bli ustabilt, men skal du kjøre med powerlift, spessielt i høye hastigheter må du hele tiden justere for optimal fart og stabilitet En impeller er i praksis en liten propell / pumpe som sitter på diverse vann eller annen "veske" i båten. Du kan ha impeller på f.eks en do for å få ..dritten ned i en tank. Det sitter også en impeller i motoren din, som sitter rett etter vanninntaket, som kjører saltvann imellom motoren. Den er montert inne i båten om du har innenbords motor, om du har utenbords motor sitter den montert i undervannshuset eller girhuset, kall det hva du vil. (Kjører du uten denne kommer du garantert til å ødelegge motoren din) Ventilasjonsrister var værre, kan hende det er for ett rom hvor det ofte oppbevares f.eks bensin, olje osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå