worldsignia Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Hei! Overskriften er ikke helt selvforklarende, så her kommer det: Jeg leier en lelighet til x kroner i måneden. Kontrakten som er benyttet er standardskontrakten til Huseiernes Landsforbund. Leiesummer, x, står oppført under punkt 6. I tillegg har utleier oppført under punkt 24, særlige bestemmelser, at leietaker betaler for TV. Det er ikke oppgitt noe beløp, men han oppga muntlig at det var ca 200 i måneden. Dette er da for startpakken til Get. Forretningsfører for bygget sier at dette er en del av felleskostnadene, men at prisen belastes hver kunde individuelt. Derfor mener også utleier at "det er greit at jeg betaler det". Beløpet det er snakk om er ikke noe å snakke om, men jeg lurer likevel på om utleier har rett til å kreve at jeg betaler en post av fellesutgiftene? Er ikke det i strid med husleieloven § 3-7, jf §§ 3-1 og 3-4 til 3-6, at utover husleie kan bare utgifter til elektrisitet og brensel mv kreves dekket? Samt husl § 1-2, at det ikke kan gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her? Forøvrig har jeg et kundeforhold direkte til Get for HD-PVR dekoderen og endel ekstra kanaler. Håper noen har noen erfaringer rundt dette. Er takknemlig for svar. Lenke til kommentar
Star Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Eventuelle fellesutgifter skal i tilfelle bakes inn i leieprisen du betaler. Riktig som du nevner at utleier ikke kan kreve at du betaler noe utover selve husleie, eller det som måtte komme ekstra for elektrisk strøm / brensel, jf. § 3-7. Man kan selvsagt velge å opprette eget abbonement, i eget navn, dersom huset har en kollektiv avtale e.l det er mulig å koble seg på. Dersom ikke - og utleier har abbonement som følger med i felleskostnadene for bygget - må vedkommende stå for disse selv. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå