Gå til innhold

BK: ... like før ... én i enga.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vakre farger på knoppen, men ellers ga det meg ikke så mye med en så snever dybdeskarphet der tema var blomstereng.

Her er et tydelig tegn på undereksponering av bildet og som gir deg fargerender i komprimeringen til jpg.

:eek: Hei

Takk for din flotte konstruktive kommentar.

Dette er en blomsterknopp som er tatt rett OVENFRA.

Det stemmer det - jeg har dratt litt i spakene her, men du må forklare meg hva du mener med «Fargerender» - og om du kan si meg hvor de er? :hmm:

Venter spent på et svar.

RAK-foto :)

Lenke til kommentar
Vakre farger på knoppen, men ellers ga det meg ikke så mye med en så snever dybdeskarphet der tema var blomstereng.Her er et tydelig tegn på undereksponering av bildet og som gir deg fargerender i komprimeringen til jpg.
:eek: HeiTakk for din flotte konstruktive kommentar.Dette er en blomsterknopp som er tatt rett OVENFRA.Det stemmer det - jeg har dratt litt i spakene her, men du må forklare meg hva du mener med «Fargerender» - og om du kan si meg hvor de er? :hmm:Venter spent på et svar.RAK-foto :)

Dette krever en skjerm som nettopp er kalibrert og jeg gjør dette med iMacen hver 3-uke.

Jeg opplever fargerender over hele bakgrunnen og det nærmeste jeg kan komme på er å sammenligne det med høydekurver i forskjellige farger.

Jeg foreslår at du ved hjelp av Lightroom øker eksponeringen og også det hvite til du fyller opp histogrammet mot høylysområdet.

Dette bør dempe renderingen noe :)

Lykke til !

Lenke til kommentar
Vakre farger på knoppen, men ellers ga det meg ikke så mye med en så snever dybdeskarphet der tema var blomstereng.Her er et tydelig tegn på undereksponering av bildet og som gir deg fargerender i komprimeringen til jpg.
:eek: HeiTakk for din flotte konstruktive kommentar.Dette er en blomsterknopp som er tatt rett OVENFRA.Det stemmer det - jeg har dratt litt i spakene her, men du må forklare meg hva du mener med «Fargerender» - og om du kan si meg hvor de er? :hmm:Venter spent på et svar.RAK-foto :)

Dette krever en skjerm som nettopp er kalibrert og jeg gjør dette med iMacen hver 3-uke.

Jeg opplever fargerender over hele bakgrunnen og det nærmeste jeg kan komme på er å sammenligne det med høydekurver i forskjellige farger.

Jeg foreslår at du ved hjelp av Lightroom øker eksponeringen og også det hvite til du fyller opp histogrammet mot høylysområdet.

Dette bør dempe renderingen noe :)

Lykke til !

Hei igjen og takk for svar, men jeg er like langt - jeg kan ikke i min villeste fantasi se om det er noen fargerenning på dette bildet. Men det er det. Kan du fortelle meg hva du kalibrerer iMacen din med - og mener du at den forandrer seg såpass på tre uker at du må kalibrere den igjen - merkelig - jeg har en 27 tommer iMac - relativt ny - og jeg kan ikke si at jeg har hatt eller hørt om dette fenomenet før nå.

Er det noen andre her ute som også har det samme problemet??

RAK-foto

Lenke til kommentar
Dette krever en skjerm som nettopp er kalibrert og jeg gjør dette med iMacen hver 3-uke.Jeg opplever fargerender over hele bakgrunnen og det nærmeste jeg kan komme på er å sammenligne det med høydekurver i forskjellige farger.Jeg foreslår at du ved hjelp av Lightroom øker eksponeringen og også det hvite til du fyller opp histogrammet mot høylysområdet.Dette bør dempe renderingen noe :)Lykke til !
Hei igjen og takk for svar, men jeg er like langt - jeg kan ikke i min villeste fantasi se om det er noen fargerenning på dette bildet. Men det er det. Kan du fortelle meg hva du kalibrerer iMacen din med - og mener du at den forandrer seg såpass på tre uker at du må kalibrere den igjen - merkelig - jeg har en 27 tommer iMac - relativt ny - og jeg kan ikke si at jeg har hatt eller hørt om dette fenomenet før nå.Er det noen andre her ute som også har det samme problemet??RAK-foto

Jeg bruker Spyder 3 Elite og som du kan google deg fram til for mere informasjon.

Hvor ofte man bør gjøre dette kan sikkert diskuteres, men jeg har valgt hver 3 uke og det hender nok at det kan gå litt lengre tid.

Dette er viktig for best mulig gjengivelse av kontraster og farger.

Håper du finner mere informasjon om dette, Roy :)

Endret av Birger Mulvik
Lenke til kommentar

Jeg ser også "fargerender", men det er så lite at jeg ikke la merke til det før jeg leste kommentaren til Birger Mulvik. Det kalles gjerne posterisation eller banding på engelsk. Ikke sikker på korrekt norsk betegnelse, men her er en link til wikipedia: http://en.wikipedia....i/Posterization

At jeg ser posterisation betyr ikke nødvendigvis at du gjør det. Min skjerm er gammel og kalibrert og kaliberering kan faktisk øke sjansen for posterisation. Jeg kan sjekke på en ukalibrert skjerm i morgen og se om det er bedre der.

Hvis du ikke ser det på din skjerm er det ikke så lett å teste, men ser du problemet kan du som Birger Mulvik skrev muligens unngå det ved å endre litt i prosesseringen mens du jobber i 16bit i LR3. Det kan også være en fordel om du kan jobbe i 16bit i Elements helt til du lagrere den siste versjonen, men vet ikke om Elements gir mulighet for det.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg ser også "fargerender", men la ikke merke til det før jeg leste kommentaren til Birger Mulvik. Det kalles gjerne posterisation eller banding på engelsk. Ikke sikker på korrekt norsk betegnelse, men her er en link til wikipedia: http://en.wikipedia....i/Posterization

At jeg ser posterisation betyr ikke nødvendigvis at du gjør det. Min skjerm er gammel og kalibrert og kaliberering kan faktisk øke sjansen for posterisation. Jeg kan sjekke på en ukalibrert skjerm i morgen og se om det er bedre der.

Hvis du ikke ser det på din skjerm er det ikke så lett å teste, men ser du problemet kan du som Birger Mulvik skrev muligens unngå det ved å endre litt i prosesseringen mens du jobber i 16bit i LR3. Det kan også være en fordel om du kan jobbe i 16bit i Elements helt til du lagrere den siste versjonen, men vet ikke om Elements gir mulighet for det.

Hei og takk for ditt innspill

Det er bare dere to som har sagt det om mine bilder i alle de årene heg har lagt ut ca. 1000 bilder til sammen på foto.no, photosight.no og her på digit.o

Jeg har hørt om noe tilsvarende når man skarper opp litt mye på et bilde, men aldri ellers.

Jeg tror jeg avventer litt med å gå til anskaffelse i og med at det ikke er noen andre som sier noe.

Nå skal jeg legge set samme bilde ut på foto.no - så får vi se om det er noen som har den samme kommentaren der. Spennende.

RAK-foto

Lenke til kommentar
Jeg ser også "fargerender", men la ikke merke til det før jeg leste kommentaren til Birger Mulvik. Det kalles gjerne posterisation eller banding på engelsk. Ikke sikker på korrekt norsk betegnelse, men her er en link til wikipedia: http://en.wikipedia....i/PosterizationAt jeg ser posterisation betyr ikke nødvendigvis at du gjør det. Min skjerm er gammel og kalibrert og kaliberering kan faktisk øke sjansen for posterisation. Jeg kan sjekke på en ukalibrert skjerm i morgen og se om det er bedre der.Hvis du ikke ser det på din skjerm er det ikke så lett å teste, men ser du problemet kan du som Birger Mulvik skrev muligens unngå det ved å endre litt i prosesseringen mens du jobber i 16bit i LR3. Det kan også være en fordel om du kan jobbe i 16bit i Elements helt til du lagrere den siste versjonen, men vet ikke om Elements gir mulighet for det.
Hei og takk for ditt innspillDet er bare dere to som har sagt det om mine bilder i alle de årene heg har lagt ut ca. 1000 bilder til sammen på foto.no, photosight.no og her på digit.oJeg har hørt om noe tilsvarende når man skarper opp litt mye på et bilde, men aldri ellers.Jeg tror jeg avventer litt med å gå til anskaffelse i og med at det ikke er noen andre som sier noe.Nå skal jeg legge set samme bilde ut på foto.no - så får vi se om det er noen som har den samme kommentaren der. Spennende.RAK-foto

Om de på foto.no eller andre lar vær å si noe om dette så betyr ikke det at problemet ikke eksisterer:)

Lenke til kommentar

Jeg ser også "fargerender", men det er så lite at jeg ikke la merke til det før jeg leste kommentaren til Birger Mulvik. Det kalles gjerne posterisation eller banding på engelsk. Ikke sikker på korrekt norsk betegnelse, men her er en link til wikipedia: http://en.wikipedia....i/PosterizationAt jeg ser posterisation betyr ikke nødvendigvis at du gjør det. Min skjerm er gammel og kalibrert og kaliberering kan faktisk øke sjansen for posterisation. Jeg kan sjekke på en ukalibrert skjerm i morgen og se om det er bedre der.Hvis du ikke ser det på din skjerm er det ikke så lett å teste, men ser du problemet kan du som Birger Mulvik skrev muligens unngå det ved å endre litt i prosesseringen mens du jobber i 16bit i LR3. Det kan også være en fordel om du kan jobbe i 16bit i Elements helt til du lagrere den siste versjonen, men vet ikke om Elements gir mulighet for det.

Jeg må få korrigere deg på en ting, se# - og det er at du påstår at kalibrering kan øke sjansen for banding (posterisasjon), mens sannheten er at en kalibrert skjerm vil avdekke et slikt problem og ikke forårsake:)

Lenke til kommentar

Det er bare dere to som har sagt det om mine bilder

Strengt tatt har jeg ikke sagt noe om dine bilder, jeg kommenterte dette ene bildet. Jeg skrev også at det kan skyldes gammel (og kalibrert skjerm) hos meg.

Lenke til kommentar

Var inne på foto.no og så på "da er de i gang" og på det bildet satt eksponeringen din mye bedre og dermed ingen banding (fargerender) :)

:) Hei igjen og god morgen

Kjempefint at du gikk inn på foto.no og så på bildet der også - og som du sier: At der satt eksponeringen og ingen«fargerender»

Det er bare det at det er eksakt den samme fila som er lastet opp på foto.no som her på digit.no --- Har du noen forklaring på dette??

Hvordan kan slikt skje?? :hmm:

Ha en god dag

Hilsen

RAK-foto :eek:

Det er bare dere to som har sagt det om mine bilder

Strengt tatt har jeg ikke sagt noe om dine bilder, jeg kommenterte dette ene bildet. Jeg skrev også at det kan skyldes gammel (og kalibrert skjerm) hos meg.

:) Hei igjen :wee:

Det hadde jo vært utrolig flott om du hadde gitt noen av mine bilder en kommentar!!

Venter i spenning.

RAK-foto :dribble:

Lenke til kommentar

Det hadde jo vært utrolig flott om du hadde gitt noen av mine bilder en kommentar!!

Venter i spenning.

Hei, tror du misforstår litt. Jeg mente at jeg kun har lagt merke til banding på dette ene bildet fra deg. Jeg har sett mange av dine bilder i bildekritikken, om jeg har kommenter noen av de andre vet jeg ikke. Jeg synes det er vanskelig å kommentere komposisjonsmessige ting utover helt opplagte problemer, men skriver noen kommentarer som går på mer tekniske ting som jeg har mer peiling på.

Det var forøvrig "banding" når jeg sjekket på en annen litt nyere skjerm i dag morges. Hvis du har samme fil liggende på Foto.no og det ikke er noe problem der kan det ha noe med fargeprofiler å gjøre, hvilken profil har du på bilder du laster opp?

Lenke til kommentar

Her tror jeg du misforsto litt, Roy.

Den fila med knoppen som du også lastet opp til foto.no viser samme problemet som den gjør hos digit.no.

Men et annet bilde som du har tittelert: "Da er de i gang" og som du har lastet opp i foto.no, viser ingen fargerender og tydelgvis så sitter

eksponeringen bedre på dette bildet enn det gjør med "knoppen".

Et bilde som i utgangspunktet er mye undereksponert og som får litt hard behandlng i form av oppskarping og justering av levels i etterprosseseringen får lett slike fargerender.

Lenke til kommentar

Jeg har fulgt diskusjonen deres her og setter pris på at det settes søkelys på slike tekniske finesser. :)

Jeg ser også disse fargerendene på dette bildet. Jeg har se dette på mange andre bilder også og har inntrykk av at det er et velkjent fenomen - jeg har i alle fall også sett det kommentert flere ganger.

For meg ser dette ut for å være fargerender som pleier å oppstå ved utstrakt støyfjerning og ved bluring.

Det at den samme fila kan fremstå litt anderledes på Foto.no forbauser meg heller ikke - fargene på Bildekritikken er en anelse lysere/blassere enn på både Foto.no og på Flickr og da vil jo slike detaljer som disse rendene også kunne komme frem på ulikt vis.

For øvrig ser jeg på en iMac som ikke er kalibrert... - skal se nærmere på dette for jeg tror den er i lyseste laget.

Lenke til kommentar

Jeg har fulgt diskusjonen deres her og setter pris på at det settes søkelys på slike tekniske finesser. :)

Jeg ser også disse fargerendene på dette bildet. Jeg har se dette på mange andre bilder også og har inntrykk av at det er et velkjent fenomen - jeg har i alle fall også sett det kommentert flere ganger.

For meg ser dette ut for å være fargerender som pleier å oppstå ved utstrakt støyfjerning og ved bluring.

Det at den samme fila kan fremstå litt anderledes på Foto.no forbauser meg heller ikke - fargene på Bildekritikken er en anelse lysere/blassere enn på både Foto.no og på Flickr og da vil jo slike detaljer som disse rendene også kunne komme frem på ulikt vis.

For øvrig ser jeg på en iMac som ikke er kalibrert... - skal se nærmere på dette for jeg tror den er i lyseste laget.

Dette er skikkelig lærerikt - om jeg hadde forstått hva dere snakker om.

Jeg leggger ved et bilde som er hentet rett fra LR uten noen behandling i det hele tatt.

Venter spent på kommentarer her.

post-251478-0-57651300-1339516775_thumb.jpg

RAK-foto

Lenke til kommentar

Jeg leggger ved et bilde som er hentet rett fra LR uten noen behandling i det hele tatt.

RAK-foto

Hei igjen - her legger jeg ved filen med en omtrentlig markering av de rendene jeg ser best.

Da jeg åpnet bildet i Elements var de forresten mye vanskeligere å se - ganske rart, for når det gjelder oppskarping er der motsatt - den er mye mer synlig mens jeg jobber med den i Elements enn når blidet er lagret...

post-253028-0-92278000-1339518747_thumb.jpg

Endret av Astrid E. Saltveit
Lenke til kommentar

RAK-foto

Hei igjen - her legger jeg ved filen med en omtrentlig markering av de rendene jeg ser best.

Da jeg åpnet bildet i Elements var de forresten mye vanskeligere å se - ganske rart, for når det gjelder oppskarping er der motsatt - den er mye mer synlig mens jeg jobber med den i Elements enn når blidet er lagret...

Hei og takk

Her er det ingen fil med

RAK-foto

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...