Gå til innhold

Mange spm om hvordan akkurat JEG kan få den kroppen jeg vil ha.

Anbefalte innlegg

Hei

Vedlagt fil er et bilde av hvordan overkroppen min er for øyeblikket.

Jeg er 188 cm høy og veier rett i underkant av 70 kg. Jeg vil derfor ikke si at jeg er noe spesielt overvektig. Har allikevel noe unødvendig fett rundt magen, som dere kan se på bildet. Det er vel for mye til å få sixpack vel? Jeg er utrolig misfornøyd med kroppen min. Skulle gjerne fått en litt markert sixpack, men blir forvirret av alt forskjellig jeg leser. Derfor har jeg blitt fornøyd om noen kunne gitt meg et godt svar/litt veiledning på hvordan jeg kan klare å nå målet mitt om en markert sixpack. Dere ser sikkert at jeg har en veldig svai rygg.. dette gjør at det blir vondt å ta sit ups på gulvet, og jeg gjør det nesten alltid i senga.

Et annet problem er at jeg er utrolig svak i forhold til jevnaldrende. Det skal da sies at jeg har bursdag sent på året og da er det mulig at jeg ikke er like utviklet som dem. Uansett så er det nesten ingen på skolen jeg klarer å legge i bakken når vi tulleslåss, men jeg blir derimot tatt nesten hver gang. Dette irriterer meg, og jeg lurer på hva jeg bør trene for å bli sterkere å kan gjøre mer motstand. Dette gjelder også på fotballbanen. For å rage 190 cm over bakken vinner jeg ikke så mange skulderdueller som ønskelig.

Er det noe mer dere lurer på for å gi meg et godt svar så er det bare å spørre. Hadde virkelig satt pris på om noen kunne tatt seg tid til å virke sette seg inn i hvordan jeg har det og gi meg god hjelp!

Endret av Lindie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ingen ernæringsfysiolog eller PT, men det første du må gjøre er å legge på deg.

Snakker ikke om å gafle i seg happy-mealer, men å bevisst lage et kosthold og et treningsprogram som gjør at du går opp i vekt. Du må trene ofte og samtidig spise mye proteinrik mat.

Hvis du hadde prøvd å definere magemusklene dine nå hadde du bare sett fryktelig spinkel ut, det er ikke ønskelig.

Lykke til. Satser på at noen av treningsguruene gir deg lengre og bedre svar.

Lenke til kommentar

Er ingen ernæringsfysiolog eller PT, men det første du må gjøre er å legge på deg.

Snakker ikke om å gafle i seg happy-mealer, men å bevisst lage et kosthold og et treningsprogram som gjør at du går opp i vekt. Du må trene ofte og samtidig spise mye proteinrik mat.

Hvis du hadde prøvd å definere magemusklene dine nå hadde du bare sett fryktelig spinkel ut, det er ikke ønskelig.

Legge på meg?! Har prøvd å slanke meg i et par mnd når og har gått ned litt. Føler meg fortsatt litt småfeit.. Jeg vil helst unngå å blir noe særlig tykkere enn det jeg allerede er :-|
Lenke til kommentar

Når tror du at du ser best ut? Når du er helt skinny, eller når du har lagt på deg muskler og noe fett? Spise, trene, sove. Sjekk ut fyrstikkprogrammet som ble linket til, ellers kan jeg anbefale å sjekke ut stronglifts-programmet. Det har blitt "vanlig" å anbefale dette programmet, men det er ikke uten grunn. Har erfart programmets virkninger selv, og erfarer dem også pr. dags dato.

Er en bruker her på forumet, tror kanskje det er joakimz, som har dette i signaturen sin: "Trening er gram, men kosthold er kilo." For å legge på seg muskler må man også legge på seg litt av annet, men resultatet er uansett vanvittig mye bedre enn om du bare satser på å bli ENDA tynnere for å få frem magemusklene. Sixpack er ikke det viktigste! Og du sier også at du vil legge kompisene dine i bakken og være en mer dominerende spiller på banen, med andre ord må du pent trene tung styrke og spise mye mat.

EDIT: Du må ikke bli feit, men du må ha et kalorioverskudd for å legge på deg og yte maks for styrkeøkning, samt at du må ha i deg mye protein for å la musklene bygge. Sjekk ut fitnessbloggen o.l. sider

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar

Legge på meg?! Har prøvd å slanke meg i et par mnd når og har gått ned litt. Føler meg fortsatt litt småfeit.. Jeg vil helst unngå å blir noe særlig tykkere enn det jeg allerede er :-|

Legge på deg ja. Først: Les fyrstikk til tømmerstokk-programmet som Jonzki la ut, det er nice.

Jeg er tre centimeter høyere enn deg og veier 90 kg. Jeg er i den posisjonen at jeg kan begynne å slanke meg dersom jeg vil prøve å få definerte magemuskler.

Dersom du slanker deg nå vil du oppnå det som kalles "skinny-pack". Det er at du ikke har definerte magemuskler fordi du er godt trent, men fordi du er tynn.

Du skal legge på deg muskler, men det er en lang prosess, som blant annet involverer å spise mye mer, trene OFTE, for deretter å definere (deffe) ned prosenten kroppsfett du har for å tydeliggjøre musklene dine.

Dersom du begynner å trene styrke 3/4 ganger i uken, øker mengden protein i måltidene dine drastisk og heller nedpå noen Gainer-shakes fra proteinfabrikken er mye av startfasen unnagjort.

Sjekk ut treningsforum.no og gymgrossisten.no for tips om ernæring og kosthold og eventuelle kosttilskudd.

Lenke til kommentar

Leste gjennom hele fyrstikk-artikkelen nå. Jeg går ikke på treningsstudio, så det blir da vanskelig for meg å gjennomføre. Men jeg har tenkt å starte på treningssenter til sommerferien, altså om 1,5 uke. Selv synes jeg det så litt avansert ut med veldig mange forskjellige øvelser, og det virket som om det tok lang tid. Men jeg skal absolutt prøve det når jeg begynner på treningssenteret :-)

Lenke til kommentar

Det første du bør gjøre når du starter på treningssenteret er å spørre om en veiledningstime, der du får prate med en PT. Der kan du spørre om det du lurer på og i tillegg få hjelp med hvordan øvelsene skal utføres.

Vet dog ikke om ditt treningssenter tilbyr dette, men de fleste gjør det for nye medlemmer.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Leste gjennom hele fyrstikk-artikkelen nå. Jeg går ikke på treningsstudio, så det blir da vanskelig for meg å gjennomføre. Men jeg har tenkt å starte på treningssenter til sommerferien, altså om 1,5 uke. Selv synes jeg det så litt avansert ut med veldig mange forskjellige øvelser, og det virket som om det tok lang tid. Men jeg skal absolutt prøve det når jeg begynner på treningssenteret :-)

Gikk ut i fra at du var/skulle bli medlem på et treningssenter, ja. Avansert med mange forskjellige øvelser? Har du sett på stronglifts-programmet? Det er enkelt å forholde seg til, og er et veldig godt utprøvd program som gir resultater hvis du selv vil. Om du uansett tar for deg et slags annet program (fyrstikkprogrammet?), så vil du raskt komme inn i øvelsene (hvordan de er, hva de heter, muskelgrupper, teknikk osv.) Teknikk er forresten uhyre viktig. Bruk tid på å lære deg god teknikk i alle øvelser før du klemmer til med tyngden på vektene. Teknikk lærer du ved å lese på forum, se på videoer (YouTube) og å spørre/lære fra andre folk på treningssenteret.

EDIT: Teknikk er viktig for å ikke skade seg. Hvis du prøver knebøy og markløft vil du fort merke det dersom teknikken din er feil!

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar

.

Eg har ikkje lest kva alle andre sa, men kort sagt - øk muskelmasse.

For at six-pack skal vises, må du ned i fett %

Får at du skal få markert six-pack no, må du bli ultra-skiny, og det vil ikkje du.

Annen måte å redusere fett %, er å legge på muskler.

Så, tren heile kroppen i ca 1 år. Ligg i kcal overskudd. Få i deg nokk proteiner og få nokk søvn.

Om 1 år, så går du for "leaning". Og då er du både større og har six-pack:) Win-win!

Lenke til kommentar

Hei

Jeg er 188 cm høy og veier rett i underkant av 70 kg. Jeg vil derfor ikke si at jeg er noe spesielt overvektig. Har allikevel noe unødvendig fett rundt magen, som dere kan se på bildet. Det er vel for mye til å få sixpack vel? Jeg er utrolig misfornøyd med kroppen min. Skulle gjerne fått en litt markert sixpack, men blir forvirret av alt forskjellig jeg leser. Derfor har jeg blitt fornøyd om noen kunne gitt meg et godt svar/litt veiledning på hvordan jeg kan klare å nå målet mitt om en markert sixpack. Dere ser sikkert at jeg har en veldig svai rygg.. dette gjør at det blir vondt å ta sit ups på gulvet, og jeg gjør det nesten alltid i senga.

Hvorfor er målet ditt markert sixpack? Jeg vil heller anbefale en godt trent muskuløs kropp, enn en "skinnypack" det du ikke har trent annet enn mage.

Jeg så selv ut omentrent som deg, bare 5 cm lavere. To-tre år med trening senere så jeg ut som dette (183cm 92,5kg):

http://img.photobucket.com/albums/v64/Zepticon/Diverse/IMG_0567.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v64/Zepticon/Diverse/IMG_0589.jpg

Dette ble utelukkende gjort med "Release your Potential" (RYP) treningsprogrammet. Målet var da å bli sterkere, og større, men uten fokus på å bli markert.

Et annet problem er at jeg er utrolig svak i forhold til jevnaldrende. Det skal da sies at jeg har bursdag sent på året og da er det mulig at jeg ikke er like utviklet som dem. Uansett så er det nesten ingen på skolen jeg klarer å legge i bakken når vi tulleslåss, men jeg blir derimot tatt nesten hver gang. Dette irriterer meg, og jeg lurer på hva jeg bør trene for å bli sterkere å kan gjøre mer motstand. Dette gjelder også på fotballbanen. For å rage 190 cm over bakken vinner jeg ikke så mange skulderdueller som ønskelig.

Som nevnt over, så lurer jeg litt på hvorfor du vil ha six-pack? Å orde en sixpack er ikke så vanskelig, men det krever en del jobbing, der sixpacken ikke er målet. Når du her snakker om fotball, så er du inne på noe mer fornuftig. Tenker du å satse mye på dette?

Jeg ville kjørt et helkroppsprogram, med baseøvelser. Feks RYP (google it) eller 5x5 (google it!) Dette vil du ha STOR nytte av i fotballen.

- Markløft og Knebøy gir deg spenst og eksplosiv hurtighet.

- Overkroppsøvelsene gir den den nødvendige styrken for å dominere dueller.

Det finnes ikke noe mer skremmende enn 190cm muskler som kommer mot deg i dueller. Med din høyde burde ikke en vekt på ca 90-95kg være noe problem, og da er det ikke mange som har noe å stille opp mot i en duell.

Er det noe mer dere lurer på for å gi meg et godt svar så er det bare å spørre. Hadde virkelig satt pris på om noen kunne tatt seg tid til å virke sette seg inn i hvordan jeg har det og gi meg god hjelp!

Er du gammel? Uansett alder vil jeg på det sterkeste anbefale å starte å trene med vekter. Noen vil kanskje si at man ikke skal trene med vekter når man er unge, men dette er myter som henger igjen fra gammelt av. All nyere forskning viser at vekter ikke er noe forskjellig fra andre former for trening, så lenge man gjøre det skikkelig. ( http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article3932106.ece ) Og samtidig begynne å lese litt om kosthold. Hovedsakelig på å få i deg nok proteiner. Mor og far vil sikkert rynke på nesen om du begynner å snakke om proteinpulver, men det er blandt de bedre løsningene dersom du ikke skal spise deg i hjel på kylling, så jeg ville absolutt anbefalt proteintilskudd om du begynner med trening.

Det finnes ikke noen kjapp måte å få det du vil ha, men om du starter å trene nå, så vil du se gode resultater til neste sommer. Både med tanke på muskelmasse, utseende, og holdning. Og du kommer til å vinne flere dueller i fotballen, og krøste flere når dere lekesloss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...