Fjellkriger Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Hei, merker at jeg sliter litt med muntlig. Temaet er Internasjonal økonomi: "Gjør rede for hvorfor land handler med hverandre og hvordan valutakursene blir påvirket av handel. Drøft frihandel opp mot ulike former for handelshindringer" Blir litt usikker på hva jeg bør ta opp og fokusere på. Skal snakke i maks 10 minutter og jeg har delt opp presentasjonen i tre deler. 1. Årsakene til handel og påvirkning av valuta. 2. Hva er frihandel og handelshindringer? 3. Positive og negative sider ved frihandel. Det jeg sliter litt med er å velge hva jeg bør fokusere på eller hvordan jeg bør framføre temaet. Er nok punkt 1 jeg sliter mest med. Er også litt usikker på hva slags graf/grafer jeg bør ta med eventuelt. Hadde vært fantastisk med noen tips med anbefalinger til hva jeg bør snakke om. Sliter litt med struktureringen. Her er kompetansemålene for internasjonal økonomi: 1. Forklare teorier om hvorfor land handler med hverandre. 2. Gjøre rede for frihandel, proteksjonisme og ulike typer handelshindringer. 3. Gjøre rede for hvordan valutakurser blir bestemt i valutamarkedene, og konsekvenser av endringer i valutakursen 4. Gjøre rede for virkemidler myndighetene kan sette i verk for å påvirke valutakursene. 5. Gjøre rede for betydningen av avtaler for internasjonal handel. 6. Drøfte sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til Norges forhold til WTO og EU 7. Gjøre rede for betydningen av internasjonale finansmarkeder for økonomien i ulike land. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå