The Hound Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Hei! Søskenbarnet mitt kjøpte seg ny PC fra komplett. Han hadde rigget litt med komponentene i forhold til den vanlige pakken før han bestilte. Nå har han brukt PC'en i litt over 1 dag, men da han skulle starte den i dag så ville den ikke fungere lenger enn i 3 sekunder etter at han hadde trykt på startknappen. Vifter /m led lys fungerte fett i 3 sekunder, men så ble d bare svart. Samme skjedde gang på gang når han skulle prøve og starte den. Selv så skulle jeg gjerne ha hjulpet han med og feilsøkt maskinen, men bor såpass langt unna at det ikke har noe for seg og ta turen bare for og fikse noe som kan være en bagatell.. Så - forslag eller tips som kan hjelpe til? Vil tro det har noe med PSU'en til hovedkortett.. Standard PSU var 650W, mens han kjørte på med en på 750W. Antar at det ikke har så mye og si når begge låg i samme valgskjema, samt når han justerte enkelte komponenter opp..? Er ikke så oppdatert på specs, alt jeg vet er; i5 2500k prosessor 750w v2 atx crosair forsyning Så er vel det andre stilt inn på vanlige instillinger (se linken under) (PC'en som har blitt tatt utgangspunkt i er http://www.komplett....gSystemId=10554) Noen som har forslag til hva som kan være feil? Kan vel ikke gjøre så mye teknisk inne i selve kabinettet heller, da står man i fare for og miste garantien? Kanskje det lureste er og sende den inn..? Hilsen Kenneth Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Ofte kan slike problemer vere knytta til RAM. For ein kjem ikkje inn i Windows eller noko, den berre stopper heilt i byrjinga? Ein kan óg prøve å resette bios ved å ta ut batteriet som er på hovudkortet. Utover desse tinga vil eg egentleg berre anbefale å kontakte komplett om maskinen er såpass ny. Dei er somregel særdeles behjelpelege Lenke til kommentar
Athey Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Det følger vel med 3 års garanti på komplett sine PCer. Det er nok lurest å sende den inn Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Du kan sjekke at kjøler sitter fast på cpu. Du kan prøve at ta ut en ram brikke og se om den starter (Bytte mellom RAM så du får testet begge hver for seg). Se om kontakter sitter riktigt fra strømforsyning, ev. trykke dem fast. Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Var borte i dette med en pc på jobben, skjermkortet satt ikke riktig i, dvs hadde flyttet seg når jeg satte den inn på kontoret etter å ha reinstalert windows. Det som sjedde var akkurat det samme, pc startet opp og gikk så ned igjen, ram er en annen forklaring. Lenke til kommentar
The Hound Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 Hei! Ja, fikk sponset busstur til han til neste helg, så da tar jeg nok turen dit og sjekker både ram og skjermkort. Det tar ikke så lang tid og plugge det ut og inn uansett, verdt et forsøk ihvertfall . Må bare skaffe antistatisk armlenke først, vil ikke ødelegge noe hehe. Hvordan er det med garantien knytt opp til fikling nede i PC'en? Noen som vet om det? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Som sakt over her er dette typisk ram problem, ta ut og test en og en brikke. som regel booter den da med kun en brikke.hvis alle funker kan man slå av, sette inn alle brikkene og så starter den normalt, men det kan være kontaktfeil på hva som helst, dvd, harddisk, skjermkort, prosessor. antagelig forårsaket av posten, maskinen er nok blit kastet rundt endel anngående tuklig bør dere ringe komplett og høre om dere kan åpne å gjøre litt feilsøk. kan ikke se at dette skal være noe problem. men bare får å få det avklart. Lenke til kommentar
The Hound Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Hei igjen.. Nå står jeg over "vidunderet". Det var visst ikke 3 sekunder med vifter og LED lys, nærmere 0,5 sec der viftene gjør et tafatt forsøk på og starte opp. Nei, de starter ikke skikkelig, bare viften som er plassert fremme på dekselet som tar seg 3-4 runder rundt før den takker for seg (prosessorviften gjør også et forsøk på og starte, men den rikker så vidt på seg..). Noen som har et tips som kan være min (søskenbarnet mitt) reddning for kvelden? Og nei, dette er ikke en RAM feil :-). Hilsen Kenneth Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 nærmere 0,5 sec der viftene gjør et tafatt forsøk på og starte opp. Nei, de starter ikke skikkelig, bare viften som er plassert fremme på dekselet som tar seg 3-4 runder rundt før den takker for seg (prosessorviften gjør også et forsøk på og starte, men den rikker så vidt på seg..). Høres ut som ATX power out grunnet kortsluttning. Sjekk at ingenting (skruer, ledninger, etc) lager kortsluttning. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Sjekk at alle ledninger o.l. sitter som de skal. Var borti en som hadde lignende problemer, da hadde en av strømkablene gått løs gjennom transporten(ferdig bygget av komplett.no). Den virket første gang, var litt kontakt går jeg utfra då, og så funket den ikke lengre. Gikk over alle kablene og fant en som ikke satt skikkelig voila den fungerte Lenke til kommentar
The Hound Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Har gått over det meste nå, tror nok det ligger mer sentralt i selve PSU'en.. Har testa mye forskjellig i løpet av kvelden, både skjermkort, ram og alle de ulie koblingene på hovedkortet (sjekket at de satt skikkelig..). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå