kirstijenta Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 "Hvordan kommer det moderne prosjektet frem i et utvalg tekster?" Jeg har valgt å ta for meg tekstene: Faderen, Bjørnstjerne Bjørnson Et dukkehjem, Henrik Ibsen En god Samvittighed, Alexander Kielland Karens jul, Amalie Skram Om Ægteskapet, Ludvig Holberg Om opphavet til ulikheten, Jean-Jaques Rosseau Er det noen som har noen innspill/tips? Lenke til kommentar
tobo222 Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Jeg har valgt samme problemstilling, men jeg skal ta utgangspunkt i Holbergs tekster: "Niels Klims underjordiske reise", Erasmus Montanus" og "Jeppe på Bjerget." Jeg tror det er lurt å velge færre tekster, for det kan være mye å si om hver. Dessuten vil du få mye å svare på i samtalen etterpå. Så lenge du bruker i hvert fall to tekster som eksempel holder det. Jeg synes det er litt vanskelig å forklare hvordan det moderne prosjektet kommer til uttrykk i tekstene. Men tenker som så at man bør se på hovedtrekkene i det moderne prosjektet og prøve å dra ut noe av det. For eks i "et dukkehjem": samfunnskritikk av kvinnerollen, her ligger tankene om det frie mennesket og individualismen - som setter selvstendigheten til mennesket høyt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå