Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Epilepsi type?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer helt an på i hvilken årsakssammenheng du setter nummenheten

- plutselig oppstått?

- Isbading?

- Rammet av slag?

Jeg isbadet ikke.

Jeg er ikke rammet av slag.

Det oppstod plutselig.

Jeg fikk det om natten, og jeg låg på rygg så ingenting låg presset. Jeg måtte sette meg opp og var litt forvirret.

Endret av monjanse
Lenke til kommentar

Kommer helt an på i hvilken årsakssammenheng du setter nummenheten

- plutselig oppstått?

- Isbading?

- Rammet av slag?

Jeg isbadet ikke.

Jeg er ikke rammet av slag.

Det oppstod plutselig.

Jeg fikk det om natten, og jeg låg på rygg så ingenting låg presset. Jeg måtte sette meg opp og var litt forvirret.

I så fall kan det godt være at dine symptomer dreier seg om epileptisk aktivitet. Du kan lese mer om det her: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/epilepsianfall.php

Lenke til kommentar

Jeg fikk også påvist epileptogen aktivitet i hjernen pga. ensidig nummenhet. Men det var etter at jeg hadde hatt et TIA-anfall (transient ischemisk attack), også kalt (på norsk) "hjernedrypp", eller (på engelsk) "mini-stroke", dvs. mini-hjerneslag. Som navnet tyder på er TIA et svært beskjedent hjerneslag. Så beskjedent, at det ikke etterlater noen ettervirkninger som kan påvises med de diagnostiske metodene som er i bruk.

Man kan nemlig få epilepsi etter et TIA-anfall eller annet hjerneslag. Det skjer visst ved at det dannes et lite arr etter TIA eller hjerneslag, og dette arret irriterer visst det tilstøtende hjernevevet og kan utløse epileptisk anfall. Legene mistenkte epilepsi i meg fordi jeg fikk nye anfall ganske nøyaktig de samme stedene og på samme måte som første gang. Det tyder på at ett lite område i hjernen kan ha fått en liten skade.

Som du sikkert har sett/lest, kan epileptiske anfall være svært forskjellige, noen mer beskjedne enn andre.

Da jeg fikk påvist epileptogen aktivitet ved EEG var legene likevel usikre på om jeg egentlig hadde hatt epileptiske anfall, eller ikke. På noen måter var symptomene mine typiske for én variant av epilepsi, men på andre måter var det atypisk. Så det avventes, ny kontroll om noen måneder, og vi får se...

Altså, epileptogen aktivitet på en EEG betyr ikke alltid epilepsi, men noen ganger kan det bety det. Slik har jeg forstått det.

Lykke til, og god bedring!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...