Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da min PC gikk til hellvette for et par uker siden har jeg nå tid til å kjøpe og bygge selv.

(Dette blir den første PCen jeg bygger, men har byttet ut det som kan byttes ut i pcer så har noe erfaring.)

Pc-en jeg ser på er her:

https://prisguiden.no/liste/132806

*Jeg har ikke valgt noe skjermkort da jeg har GTX 570

*Jeg har valgt 1000w da prisforskjellen på modulære PSU er nesten ingen ting. Pluss at 1000w PSU vil vare lengre en lavere W's PSUer samt lage mindre støy

*Fractal Design kabinett, Tenker at dette er fint å bygge en PC i. Det er ikke noe "flashy", Ønsker et ganske nøytralt kabinett som også er stille.

*16g ram da jeg ønsker 1866 mhz ram slik at jeg kan overclocke uten at rammen gir bluescreen, og det er kun 16g jeg finner av denne rammen

*SSD på 180g så jeg kan lagre OS og spill på, har en 1 TB HDD som jeg kommer til å bruke.

*Ingen Disk reader da jeg også har dette fra før.

*I7 da jeg vil ha I7, kommer ikke til å bytte til I5 =)

Er det noen komponenter som burde byttes ut ? Noen som er bedre ? Kan sikkert tøye budsjettet litt. Jeg er også Interessert i Headset. Har et logitech G930 som nettopp brakk og jeg får det ikke på garantien =(. Det jeg lurer på da er om det lønner seg for meg og bruke mitt gamle lydkort. Creative x-gamer soundcard og kjøpe headset som bruke Jack's eller er det like greit å bruke Hovedkortene i dag, da dette lydkortet er ut-datert.

Tenker å bestille alt gjennom dustin.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, personlig tror jeg en 1000w psu ikke varer noe spesielt lengre en 750 watts strømforsyning ved vanlig bruk, Så fremt begge er av tilnærmet samme bygge kvalitet.

1866 Mhz RAM gir deg kanksje noen ekstra fps i spill. Dette er ette min mening en smaks sak.

Angående Headsett . Igjen smak og behag. Bruker selv ett http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602018 som funker greitt nok til mitt bruk.

Angående lydkort så bruker jeg konsekvent onboard lyd da dette er mer enn godt nok til min bruk. (Litt spilling, mest musikk og film)

Ikke noe å si på å bestille i fra Dustin. Frakt er 99 kroner uansett hvis man bestiller over eh tror det var 2 k elns

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar

XFX XXX Edition koster under tusenlappen og er en veldig god PSU. NZXT Hale 90 er et annet svært godt alternativ. Corsair TX650M er ikke av like god kvalitet, men likevel en god PSU. TX-serien kan dog oppleves som støyende hvis du har ømfintlige ører. Slik utviklingen går så bruker komponentene mindre strøm så 750W vil være tilstrekkelig i en normal PC med oppimot to skjermkort samt litt overklokking. Kjøper du en kvalitets-PSU så vil uansett ikke støy bli noe problem.

Hvorfor skal du overklokke minnet? Hvis det er for overklokkingen sin skyld så værsågod, men noen ekstra spill-ytelse av nevneverdig grad kan du nok se langt etter.

Lenke til kommentar

"Hvorfor skal du overklokke minnet?"

Jeg har tenkt å overclocke CPU'en og jeg tenker at det greit at minne kan overclockes litt uten at det gir bluescreen. Rammen jeg har i pcen min nå bluescreener når jeg OC cpuen fra 3 GHz til 4,2 GHz. Dette fordi rammen ikke tåler å gå over 800 mhz som den blir satt i biosen.

Dette LGA 1155 hovedkortet setter hastigheten til 1600mhz som standard. Dette betyr at jeg kan overclocke CPU med god margin for at RAMen ikke gir bluescreen. <- antar jeg

Kan hende det er kun Asus P5Q-pro sin bios som fungerer slik.

Har endret PSU:

http://prisguide.har...lar-750w-146203

Jeg lører også på cpu kjølere. Har en CoolIT ECO A.L.C, som har fungert ganske ok. CPU temps er 65 med prime95 @ 4,2 Ghz, men den lager litt lyd(selve pumpen). Jeg er litt usikker på om jeg skal kjøpe en ny CPU vifte. Noculaen virker så svær og litt unødvendig. Hvordan vil denne være i forhold til CoolIT ECO A.L.C

Her er litt om CPU kjøleren jeg har nå ?

http://techgage.com/article/coolit_eco_alc_liquid_cpu_cooler/

Endret av Fortvila
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så inne på overklokking, men på LGA 1155 så foregår jo dette stort sett via. multiplikatoren, ihvertfall et godt stykke opp. BCLK behøver man vel ikke å røre før man skal skvise ut den siste lille rest av en allerede dryg overklokk?

Noctua NH-D14 er hakket bedre enn Coolit A.L.C. Da jeg hadde sistnevnte i min PC døde den dessuten etter et par uker, men det var nok en tilfeldighet. Uansett, etter én Corsair H50 og én Coolit så har jeg fått nok av lukkede vannkjølere. De er dyre, kjøler ikke bedre enn de beste luftkjølerne og mange har problemer med pumpe og viftestøy. Derfor falt valget på skikkelig vannkjøling istedet ;)

Lenke til kommentar

"Hvorfor skal du overklokke minnet?"

Jeg har tenkt å overclocke CPU'en og jeg tenker at det greit at minne kan overclockes litt uten at det gir bluescreen. Rammen jeg har i pcen min nå bluescreener når jeg OC cpuen fra 3 GHz til 4,2 GHz. Dette fordi rammen ikke tåler å gå over 800 mhz som den blir satt i biosen.

Overklokking i dag er ikke det samme som overklokking nå. For høye minnefrekvenser gjør den heller mindre stabil enn mer stabil.

*I7 da jeg vil ha I7, kommer ikke til å bytte til I5 =)

Aha, glad det ikke er mine penger du bruker.

Ellers mener jeg da at det ser ganske greit ut jeg.

Endret av Olestokk
Lenke til kommentar

Overklokking i dag er ikke det samme som overklokking

mener du i dag ikke er som før?

tenker at siden ramen blir satt som 1600 ved defult, og jeg oc CPUen kan minne scale med uten at jeg går over anbefalte område. Kan hende jeg tenker litt feil. Men slik jeg har forstått det er at CPU og ramm frekvens henger sammen, enten 1:1 3:4 1:2 osv =) Er det altså ikke slik lengre ?

Lenke til kommentar

Å overklokke minnet på på lga1155 gir minimalt - bare et usikkerhetsmoment til, og det er sånn som Olestokk sier: minnehastighet og cpu er uavhening.

Trenger man høyere minnebåndbredde enn det lga1155 kan gi så er det bare å gå for lga2011.

Lenke til kommentar

Ok, for å klargjøre dette.

På min pc med P5Q-Pro setter jeg Core FSB. Denne har en ratio på FSB * 6-9 = Hastigheten(0,5 intervall)

Er cpuen oc til 4,2 gHz har jeg FSB = 467. 467 * 9 = 4,2

Det betyr at jeg må sette rammet lik 1/2, 1/3 3/4, 1/1, 5/4, 3/2 eller 2/1 ratio på minnet som er dual channel DDR2

Dette betyr at hvis jeg har FSB = 467 er hastigheten til minnet(med ratio 1/1) = 467 * 2 = 934 Mhz

Det er altså ikke slik lenger. Jeg kan overclocke CPUen så mye jeg vil uten at dette vil påvirke hastigheten på Minnebrikkene. Dette gjør jo at ram med høyere hastighet en 1600mhz nesten er ubrukelige på LGA 1155 =)

Det er derfor jeg tenkte at ram med hastighet 1866 kunne være greit selv om 1600 er "max" på lga 1155, mest for å få en sikkerhets margin da jeg trodde det fremdeles fungerte slik.

Endret av Fortvila
Lenke til kommentar

Minnekontrolleren sitter i CPU så du kan overklokke så langt det går via multiplikatoren, men BCLK (FSB) påvirker minnefrekvensen. Denne bør man uansett være forsiktig med på LGA 1155 da den påvirker så mangt.

Endret av pølsehund
Lenke til kommentar

Så de fungergere på samme måte ?

1866 Mhz DDR3 ram er vell som 1066 mhz ddr2 ram.

Ram som egentlig er 800 mhz men som fabrikken gir garanti opp til 1066 mhz, som betyr at i biosen er rammen 800 mhz og man må selg velge 1066 via FSB cpu og minnefrekvens ratio.

jeg tenker da at rammen blir satt til 1600 mhz som default. Og mens jeg overclocker cpuen vil dette påvirke minnet, men ikke så mye at det går over 1866 mhz, som igjen betyr at jeg ikke gjør noe skummelt med rammen.

Hvis dette er feil, kunne du ha utdypet hva du mener pølsehund. Er ganske "noob" når det kommer til dette her. Det jeg har lært har jeg lært av erfaring og har ødelagt 4g ram pga dette her. xD

Jeg har nå derfor 1066 DDR2 ram slik at jeg kan overclocke CPUen. Dette gjør at jeg slipper bluescreens fra minne som ikke takler å gå over 800 mhz, selv om det bare var 850 mhz =( heldigvis er DDR2 ram billig og det kostet bare 400 kr

EDit:

Ok så jeg har forstått det nå. Denne multiplikatoren var altså "satt" før, men nå kan man endre den selv. Det er ikke lengre feks 6-9 som multiplikator, men et tall man selv kan endre. Er slik man OC dagens CPU ?

Men tror jeg går for 1866 mhz rammen i tilfelle jeg kommer til å tukkle med FSB'en. Eller er det FY FY med mindre man virkelig vet hva man driver med.

Endret av Fortvila
Lenke til kommentar

Ok, takker for svar. er det noen fine anbefalinger ang, 1600 mhz ram ? trenger ikke mer en 8g =)

Også, er det noen andre kjølere som ikke er like stor som Nocula D14, men som gir nesten like god effekt.

I så fall må jeg passe på å kjøpe ram som er veldig lavt, for det virker som noculan kan blokkere for rammen.

Endret av Fortvila
Lenke til kommentar

Corsair Vengeance LP er veldig populære brikker. Har aldri brukt dem selv, men har heller aldri hørt noen klage på dem så det er nok et trygt valg. Så lenge det er normal høyde på brikkene så går kjøleren klar av dem uansett hvilken kjøler det er snakk om. Husk derfor å velge LP-utgaven av Vengeance.

Noctua NH-C12P er en del mindre enn D14, men ligger også 8-10C under i ytelse. NH-U12P er like høy som D14, men litt smalere. Ytelsesmessig ligger den vel midt mellom de to førstnevnte. Den ene viften kan nok også sløyfes uten nevneverdig tap av ytelse, både på D14 og U12P.

Lenke til kommentar

Ser at dusting har 99 kr frakt så lenge varen er under 20kg. Burde jeg kanskje bestille kabinettet for seg for å sikkre at pakkene kommer under 20 kg. føler at 2*99 kr er mye bedre en 599 kr hvis de viser seg at det blir tyngre.

Sett mer på Noctua D-14 og det viser seg at det blir stor klaring på hovedkortet. i noen tilfeller kan man kjøre ram med kjøleribber, men velger Corsair Vengeance LP da jeg har hørt så mye bra ang dem.

Btw er det noen nyheter som kommer ut snart. Nye Prossessorer ? SSD ? Ram. Som man kanskje burde vente på?

Slik jeg har forstått det kommer mesteparten av data stuff i slutten av 4. kvartal DVS rundt jul. Kan hende jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Hvis en vare er mer enn 20kg må du betale dobbel frakt. Du kan legge til så mange varer du vil som veier 19.9kg uten at du må betale mer enn 99kr frakt.

Nye prosessorer kommer vil i April-Juni tider neste år (Intel Haswell)

Endret av Olestokk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...