Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig Religion eksamen 2012

Anbefalte innlegg

Muntlig RLE eksamen. Tema er: Islam i møte med vesten. Noen som har noen tips? Synes spesielt at det er vanskelig å komme opp med en problemstilling.

Kompetansemålene er:

Islam; - Gjøre rede for hva som er det sentrale i religionen og drøfte viktige trekk i religionenes etikk

-drøfte religionenes syn på kjønn og kjønnsroller

-drøfte religionenes syn på andre religioner og livssyn

-sammenligne religionen med andre religioner og livssyn

Kristendommen; -drøfte kristendommens syn på andre religioner og livssyn

-sammenligne kristendommen med andre religioner og livssyn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke tips er du ute etter da?

RLE er jo veldig enkelt, spør du meg, men her har du jo fått en veldig enkel oppgave, og godt forklart det du skal gjøre, og fremføre.

Men du må jo i grunn ikke ha en problemstilling, så lenge du ikke har blitt bedt om å ha det, eller at det står i oppgaven at du skal ha det.

Men ett godt tips er vel da at du tar med det mest sentrale om Islam, og kanskje noe som ikke er så sentralt, som sensor kanskje ikke vet, og finner interessant?

Vær kreativ!

Lenke til kommentar

jeg fikk tema Kristendommen og Islam, og står fast jeg og.

jeg tenkte

-hvordan er menneskesynet i Islam sammenlignet med Kristendommen

-drøfte homofili i forhold til kristent menneskesyn

-hvordan blir etiske problemstillinger løst i kristendommen og Islam

Lenke til kommentar

Hei jeg kom også opp i RLE muntlig og fikk oppgaven "Samanlikn synet på mennesket i kristendommen, humanismen og hos ein/fleire filosofar" og jeg kan etterpå bli grillet i Kompetansemålene i kristendom+filosofi, etikk og livssynshumanisme.

Noen tips til hvordan jeg kan snevre inn oppgaven og komme med en problemstilling?

Lurer også på om noen har en mening og hvilke(n) filosof(er) jeg burde ta med. Har tenkt på både filosofer

som f.eks Gandhi som er hinduist for å få frem konstrastene i menneskesynet. Eller om jeg skal ta en filosof som ligger nærmere kompetansemålene. For eksempel en kristen humanist?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...