Woods Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 (endret) Hei, trenger litt hjelp. Jeg prøver å lage en god oversikt over utgifter jeg kommer til å ha igjennom utdannelsen. Jeg har et eget ark som oppsummerer diverse summer. På dette arket ønsker jeg en "måned" oversikt, for å vise hvor mye penger de forskjellige månedene kostet meg. Er det mulig å legge inn en funksjon som henter data basert på måned? Som dere ser er måned lagt inn i egen celle - og summen to celler til venstre. Takk for hjelp. Endret 10. juni 2012 av Woods Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Hvis du leter i funksjonslista under "tid og dato" elns. så vil du finne en funksjon som henter ut et tall som refererer til månedsnummer (1 - 12). Så kan du sette dette i neste kolonne til venstre. Kolonnen etter der kan du benytte en IF eller SUMIF (engelsk versjon) funksjon som regner ut f.ex alle kostnader pr måned uavhengig av fordeling og antall. Eller du kan bruke et eget ark til oppsummeringsdelen. Alternativt kan sumif() funksjonene inneholde første og siste dato i måneden, da slipper du å hente ut et tall for måneden. Tips: Bruk gjerne "skjul kolonne/rad" funksjonen så regnearket fremstår mer ryddig. Tips2: Sett deg inn i virkemåten til =HVIS() og =SUMIF() funksjonene. Lenke til kommentar
Woods Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 Takk for tips. Får fortsatt ikke regelen til å stemme. For å forklare litt nærmere: Den skal registrere dato i celle A5, hente data fra celle C5 og summere i et annet ark. Har forøvrig lest en del på tipsa du ga meg. Mange år siden jeg har lekt med excel (numbers i dette tilfelle, på norsk). Lenke til kommentar
Woods Skrevet 21. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2012 (endret) Bumper denne. Kan prøve å forklare meg litt enklere. I kolonne A finner vi datoene. I kolonne C finner vi verdien. Når ønsker jeg ett uttrykk som automatisk henter data fra C når A er loggført i juni måned. Ps. Nå bruker jeg Excel 2011. Endret 21. juni 2012 av Woods Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Bruk en pivottabell til sammendrag og oppsummeringer: HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå