Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer i kollektivet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en snart 20-åring kvinnelig student som har bodd i ett kollektiv i snart åtte måneder nå.

Kollektivet jeg bor i er av den sosiale typen, hvor vi gjør mer enn bare å hilse på hverandre når vi møtes i gangen eller er på kjøkkenet, i fjor høst/vinter hadde vi spillkvelder, så på film sammen etc.

I begynnelsen av dette året begynte to jenter i kollektivet mitt å bli veldig gode venner, trene sammen, spontant gjøre ting sammen, handle sammen, spise sammen etc etc. Jeg har ikke noe i mot at folk blir gode venner, men når folk blir så gode venner i et kollektiv, kan det være problematisk, som nå.

Jeg er fersk student og kjente ikke en sjel når jeg flyttet til studiestedet mitt, og har iherdig prøvd å bli venner med folk, men med variende suksess, til tross for midt harde arbeid. Jeg ser vennskap blomstre rundt meg, men hos meg visner det bare.

Disse to jentene er per dags dato nesten konstant sammen, de ler for av BIDIGE ting, og plaprer generelt mye når de er sammen. Jeg føler meg utenfor når de gjør ting bare de to, før så ble folk inkludert ved å spørre om de ville være meed på filmkvelder, fester og så videre, men nå er de bare de to sammen. De innser tydeligvis ikke dette, for de fortsetter å gjøre det de gjør. Jeg har prøvd tidligere å sitte sammen med dem i fellesarealene og slikt, men føler meg ikke inkludert i samtalene, selv om jeg prøver. Det er ikke bare jeg som ha lagt merke til dette, når kjæresten min har vært på besøk, reagerer han på hvordan de flåser og ler av alt og kun gjør ting sammen.

Jeg blir lei meg når jeg ser de to er sammen, fordi de er så eksluderene, og har nå prøvd til å med å være mye på mitt eget rom for å skjerme meg for dette, selv om jeg er en sosial person som foretrekker å være med andre.

Hva i all verden kan jeg gjøre for å bedre situasjonen?

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke andre i kollektivet du kan henge med da?

Husk at du også bor der, så du har fult lov til å sitte i stua når de er der og ''plaprer'' sammen.

Be dem på en filmkveld som du arrangerer f.eks, sett på en film som du liker godt og kjenner godt til, lag noe snacks som du lager fra bunnen av (f.eks pizzasnurrer) som du vet er godt!

Lenke til kommentar

De andre foretrekker å være sammen med andre utenfor kollektivet, ellers så skjermer de seg.

Jo, kunne gjort det, men når de to er sammen, snakker de ivirg kun med hverandre, mens samtalene med meg blir veldig korte.

Selv om jeg bor her jeg også, føler jeg meg sosialt "skvist ut" når de er i fellesarealene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"offerrollen", kombinert med taushet - kan være en veldig tydelig måte å si fra om noe viktig på.

I denne saken tror jeg ikke det er så hensiktsmessig, fordi jeg forstår ts slik at hun føler mer enn hun sjekker opp av fakta, og da kan det hende at det gjør vondt verre. Vær heller så tøff og konstruktiv at dere setter dere ned og snakker om hva som plager deg. Sett forståelige ord på det som "verker". Og hvis de likevel ikke synes at de er verdt å ta hensyn til, ja, da får du ikke gjort så mye med det, og må bare akseptere at sånn er det bare.

Lenke til kommentar

Ikke bli lei deg for at andre leker sammen uten deg. Du kan jo ikke tvinge folk til å like deg eller inkludere deg. Du kan jo såklart prøve å være sosial, invitere dem med på ting (sammen eller hver for seg) og engasjere deg, men hvis de foretrekker sitt eget selskap, er det ikke noe å gjøre med det. Det vil alltid være noen som reserveres seg for noen veldig få personer. Du kan ikke vinne alle, men det er greit, for det er de som går glipp av vennskapet ditt. Derimot finnes det sikkert mange andre mennesker du kan fungere godt ilag med, enten i kollektivet eller andre steder,

Du har egentlig ikke et problem, hvis det eneste som plager deg er at noen andre i kollektivet er gode venner. Det som er verre er å bo sammen med folk som er helt ute av stand til å ta hensyn til andre i huset, som er notorisk urenslige og direkte uhyggelige mot andre. Du kan prøve å flytte til et annet kollektiv hvis du er veldig avhengig av å ha en god venn i huset, men jeg tviler på at du noen gang vil finne et kollektiv der alle er tilpasset dine behov.

Lenke til kommentar

Ikke kast bort energi på å forsøke å få dem til å like deg. Noen passer bare bedre sammen enn andre. Du vil bare ende opp med å føle deg påtrengende og utilpass. Finn heller andre som du kan ta med hjem. Det kan selvsagt være at superparet driver med lesbesex og er lite interessert i en trekant. Spør om du kan være kameraoperatør.

Lenke til kommentar

Har tenkt mye på hvordan man får venner og konklusjonen min er at man må gjøre noe sammen. Det ser det ut som du ikke får til, men tenk litt mer på fhva dere kan gjøre sammen. Samtidig så må du være villig til å offre litt og late som om du liker det de liker osv.

Dere spiser måltider sammen? Her kan det jo prates og da får man venner.

På mange studier må man nesten bli kjent med folk i fadderordningen, Men prøv å prat med folk i pausen på seminarene om dere har det. Sitter noen ved siden av deg så prat med dem, vil de ikke prate så greit, sett deg ved siden av noen andre neste gang.

Meld deg inn i studentforeninger! Jobbe på puben, studentpolitiker, kor, idrett, sånne greier som jobber for studentene for din studieretning osv.

Om du finner noen medstudenter så må du selvsagt få dem med på kollokvier, lunc osv. Når du har klart det må du insje mer konsert, film, pubquiz. Du må selvsagt se an hvor mye du kan insje på hvordan de responderer.

Spør noen om klokka eller hva stod det på tavla osv så svarer man ikke bare på spørsmålet man prøver å prate med dem om det sømmer seg selvsagt.

Svært mange føler at de ikke har nok venner osv. Er egentlig i samme båten selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...