Gå til innhold

[Løst] Reklamasjon Bærbar


Anbefalte innlegg

Har en 2 år 1 mnd gammel Asus Eee Pc som har tatt kvelden. Helt død. Skjedde etter at jeg tok ut en USB-mus.

Jeg har prøvd å sette inn en ny HD, uten HD, ta ut & inn batteri, bare med lader, byttet minne, ingen minne, uten resultat. Etter å ha byttet HD måtte jeg bryte garanti forsegling for å komme til den siste skruen.

 

Har tenkte å levere pc inn som reklamasjons sak, (den er over 2 år gammel), spm mitt er da; Vil Asus' sin reperatør nekte å ta pc på reklamasjon pga brutt forsegling? Har tenkt legge ved forklaring på hvorfor jeg å byttet HD.

Jeg har ikke gjort noe annet enn det.

 

Er det noen som har liknende erfaringer på dette?

 

jeg er primært ikke int. i svar ang feilsøking av pc, men kun det som gjelder reklamasjon og erfaringer rundt det.

Endret av odd123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Norge har man lov til å bytte harddisk uten at det går ut over rettighetene dine som kunde. (tror jeg)

Men på de fleste bærbare er harddisken mye enklere å komme til, enn på eee.

På de fleste maskiner ligger den bak ei luke, festet med to skruer.

Mens eee må du demontere for å komme til.

Jeg vet ikke hva reglene sier om det.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

I Norge har man lov til å bytte harddisk uten at det går ut over rettighetene dine som kunde. (tror jeg)

Men på de fleste bærbare er harddisken mye enklere å komme til, enn på eee.

På de fleste maskiner ligger den bak ei luke, festet med to skruer.

Mens eee må du demontere for å komme til.

Jeg vet ikke hva reglene sier om det.

 

Nettopp det som er poenget mitt i denne saken. :hmm:

Lenke til kommentar

På maskiner hvor det er enkelt (les lagt til rette for) å bytte HD mener jeg at reklamasjon går greit siden man da ikke bryter noen forsegling og ikke er i berøring av andre vitale deler. Med Asus Eee så må nesten halve maskinen demonteres for å komme til, og jeg tipper at man stiller svakt etter en slik operasjon. La meg gjette på at du kanskje har fått noen merker her og der etter å ha skiftet harddisken. Forresten så skriver du et stedt at du har skiftet harddisk, og et annet at du har forsøkt å skifte den, hva er det korrekte?

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Forresten så skriver du et stedt at du har skiftet harddisk, og et annet at du har forsøkt å skifte den, hva er det korrekte?

 

Min feil; Jeg har satt inn en SSD disk, altså ikke en original. Når problemet oppstod byttet jeg tilbake til den originale.

 

Jeg ser problemstilligen din med tanke på at det er mere arbeid med skifte HD på en Eee en en annen bærbar, men uansett skulle ikke Pc lide noen nød av det. Er klar over at leverandør vil bruke alle argumenter de kan med tanke på slippe reklamasjon. Jeg merener uansett at de må ha bevisbyrden med tanke på jeg må gjort noe fysisk galt med pc, noe jeg selvsagt ikke har gjort. (noe galt altså).

Problemstillingen min er om det er noen som faktisk har vært borti en liknende situasjon her på forumet- og ikke bare synsing om temaet. uanset vil jeg i siste innstans, hvis negativt svar fra leverandør, sende saken over til Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok en reklamasjon (RMA) vil aksepteres av foreks. komplett selv om du har brutt forseglingen, så lenge det ikke har oppstått noen skade i forbindelse med byttet av HD. Det nettbutikken evt. kan si (les bruke som argument) er at maskinen din er død som følge av at du har åpnet den opp, og da vil jeg tro du har et forklaringsproblem. Men det er jo bare å prøve så får du se hva de sier, og jeg er litt spent på resultatet må jeg si siden jeg ikke har hørt om problemstillingen her i landet tidligere. Jeg har selv byttet til mer minne og fra HD til SSD som du gjorde, noe som gikk helt greit. Nå virker min helt fint ennå i motsetning til din som døde. Jeg fant en bruksanvisning på YouTube som var veldig godt forklart, ellers ville jeg nok ikke tatt sjansen på å skifte til SSD. http://www.youtube.com/watch?v=UiKWDVTYFXs

Lenke til kommentar

Jeg fant en bruksanvisning på YouTube som var veldig godt forklart, ellers ville jeg nok ikke tatt sjansen på å skifte til SSD. http://www.youtube.com/watch?v=UiKWDVTYFXs

 

Jeg gjorde nøyaktig det samme :-). Men, Pc ble ikke "Død" som følge av bytte til SSD, det kom mye senere. Jeg tror faktisk som følge av en kortsluttning i usb porten. Som sagt tidligere, er det ikke det jeg vil diskutere her, men følgene av skifte av HD og reklamasjons erfaringer rundt dette.

Endret av odd123
Lenke til kommentar

Jeg tror deg på at den ikke døde som følge av at du åpnet maskinen, men jeg er skeptisk til om nettbutikken du kjøpte maskinen hos vil gjøre det samme. Problemet er at du har brutt forseglingen som setter garantien til side for å kunne åpne maskinen. Dette vil nettbutikken mest sannsynlig bruke mot deg.

 

Selv har jeg nylig med hell avsluttet en RMA sak på et 4P G34 server hovedkort hvor det var bøyde pinner i CPU socket2 da jeg mottok kortet fra butikken. Jeg trodde selv ikke at jeg ville få innvilget RMA siden bøyde pinner i CPU socket er spesielt nevnt under produsentens (Supermicro) garantibestemmelser som en grunn som garantien ikke gjelder for. Jeg må ha argumentert godt for Supermicro sendte meg etter fire lange uker et helt nytt kort som erstatning. Mitt poeng er at du må være helt ærlig omkring omstendighetene og argumentere med overbevisning om hendelsesforløpet og hvordan feilen har oppstått, slik at produsenten ikke kan konkludere med at det er brukerfeil fra din side som har forårsaket den. Jeg tilbød meg som et alternativ til den RMA som jeg fremmet å betale for en evt. reparasjon av (bytte CPU socket) hvis min RMA ikke ble akseptert. Må legge til at jeg hadde kjøpt hovedkortet i USA hos SuperBiiz.com hvor jeg med en gang fikk en positiv dialog, og fikk etter en stund den samme dialogen med Supermicro i California som til slutt avgjorde saken til min fordel. Det er godt mulig de bare var veldig høflige og snille meg meg og ga meg et nytt kort ut fra dette, jeg vet ikke, men ble jo svært fornøyd med avgjørelsen selv om dette kostet meg 1100 i frakt til og fra. Bevisførselen ligger hos nettbutikken / produsenten for at feilen ligger hos deg.

 

Du må kanskje først spørre deg selv, hvorfor kortsluttet det i usb-porten (din påstand) når du tok ut kontakten til musa. Dette skal jo normalt ikke skje! Skyldes det en feil i kontakten til musa eller ligger feilen i usb-porten på maskinen. Du må sannsynliggjøre overfor nettbutikken at feilen lå i usb-porten på maskinen, og ikke i kontakten fra musa. Jeg vil tro du skal være temmelig god å argumentere (les bevise dette) hvis du skal få gehør hos motparten. Likevel, dette er min subjektive oppfatning av problemstillingen din, kanskje går det helt glatt, men du må bare forsøke hvis du føler at du har en sak. Jeg har gitt deg et eksempel fra min egen erfaring som mot alle odds og min mot egen skepsis ble akseptert av min motpart, så det er bare for deg å prøve, lykke til!

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Takker for et konstruktivt svar. Jeg må legge til at Pc ikke er kjøpt hos en nettbutikk, men en fysisk lokal butikk. Jeg er klar over at usb-musa kan være årsaken her, men den virker 100% på alle andre pc'er jeg har i huset. Det kan værer tilfeldig at skaden skjedde nettopp på samme tiden jeg brukte den. Jeg kommer til å være dønn ærlig her i hht lokal butikk, men ønsker å være forberedt på evt svar fra dem ang RMA. Jeg tror dem sjekker pc lokalt på verksted evt videresender dem til importør. Jeg hadde ikke lagt mange kalorier i dette hvis jeg følte at jeg hadde "skyld" i årsaken, men når det er sagt, så vil jeg kjempe for mine rettigheter med riktig & ærlig argumentasjon. (som jeg prøver å få i dette forumet)

Lenke til kommentar

Oppdatering fra Forbrukerrådet:

 

 

"At du har oppgradert harddisken fører ikke automatisk til at reklamasjonsretten bortfaller. Dersom oppgraderingen ikke har innvirkning på den feil som nå har oppstått, har du reklamasjonsretten i behold. Legger ved litt informasjon om hva som gjelder når det oppstår en mangel ved en vare du har kjøpt:

 

Det er forbrukerkjøpsloven som gir deg rettigheter i slike tilfeller. "

 

Uansett, den er på vei til Infocare.

Lenke til kommentar

Nettopp... Ettersom garantien er frivillig fra produsenten, kan de sette vilkår som at garantien bortfaller om maskinen åpnes.

 

Reklamasjonsretten påvirkes imidlertid ikke av garantiens vilkår, og vil derfor ikke bortfalle kun fordi du har brutt et garantisegl.

 

Så du har mistet garantien og eventuelle goder som den hadde i forhold til reklamasjonsretten. Men reklamasjonsretten er fortsatt tilstede.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Veldig bra, og det viser bare at norske forbrukerrettigheter endelig tas på alvor uten kverulering fra forhandler og produsent. Hvis butikken tar ting på alvor gjør som regel også produsent det samme, slik at man slipper å ta ting videre.

 

Nå brukte jo du kanskje erfaringen fra forbrukerrådet som argumentasjon i reklamasjonen, som kanskje var smart i dette tilfellet.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

 

Nå brukte jo du kanskje erfaringen fra forbrukerrådet som argumentasjon i reklamasjonen, som kanskje var smart i dette tilfellet.

 

nei, gjorde ikke det, jeg bare sa hva jeg hadde gjort (les feilsøkt), på et ark som jeg leverte med pc til rep. Forbererte meg på en diskusjon ang. feil som jeg heldivis slapp unna. så, all ære til Asus og Infocare i denne omgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...