After Dark Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Jeg kom over en artikel på NRKs nettsider som vekket min interesse: Drikker foran barna i ferien En av to drikker foran barna hver dag i ferien, viser ny undersøkelse. Over halvparten av norske foreldre drikker hver feriedag med barn tilstede. Samtidig synes tre av fire at man ikke skal drikke når de er sammen med barn. Det viser en undersøkelse gjort av Ipsos MMI. Over 6000 nordmenn deltok i undersøkelsen hvor de har svart på hvor mye de drikker med barn tilstede i forskjellige anledninger. Blant annet til jul, i sommerferien og på sydenferie, skriver Aftenposten. Omtrent like mange som drikker i juleferien, drikker sammen med barna i sommerferien. Over seksti prosent har svart at de drikker sammen med barn tilstede på sydenferie. Daglig leder av alkovettorganisasjonen Av og Til, Kari Randen sier til Aftenposten at voksne ikke endrer på drikkevanene etter at de fikk barn. Randen sier også at barn merker adferdsendring hos foreldrene når de drikker. Og endringen kan føre til utrygghet, særlig når man er på ferietur i ukjente omgivelser. http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8189732 Nå hevdes det videre i artiklen at denne undersøkelsen ikke er så representativ, men jeg finner det interessangt uansett. Jeg har selv flere ganger på pub sett foreldre til barn på 7-8-9 år som er så fulle at de trenger hjelp med å reise seg fra stolen samt ta på seg jakken og det på dagtid mens barna står og ser på... Selv er jeg ikke foreldre og om det blir aktuelt en gang er det fortsatt flere år til. Men uansett om dere er foreldre selv eller ikke, hva mener dere om dette? Er det ok å drikke alkohol foran dine egne barn mens de er mindreårige? Og hvis det er ok, hvor går grensen? Bør det være løsere grenser for dette i ferier? For å illustrere litt tydeligere linker jeg til en eldre tråd jeg opprettet ang. alholisme blant foreldre og barn som sviktes på Grønland: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1069575&hl=&fromsearch=1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Gavekort Skrevet 10. juni 2012 Populært innlegg Del Skrevet 10. juni 2012 Grensen går der fornuften forsvinner. Det er ok å ta seg et glass med vin eller en halvliter rundt barna, men å ta dem med for å drikke eller miste kontrollen av berusning er ikke akseptabelt. 32 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 Det er veldig godt sagt. Problemet er at "grensen" er ganske varrierende for folk samt at mange ikke merker når det er på tide å gi seg. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Alkohol passer ikke blant "barn" - men "gradvis tilvenning" etter individuell modning. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Mine meninger er ikke en fasit. Om man vet når noen går fra brisen til full, så vet man at barn i nærheten går fra ok til å ikke bli ok. 1 Lenke til kommentar
Whackedorange Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Å nyte ett glass er okey, men å være så drita att man ikke navnet på seg selv eller unga er ikke noe jeg ville ha gjort Lenke til kommentar
Philber Desanex Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Jeg tror ytterst få står hardt på å aldri drikke med barna til stede, hvis de ikke er avholdsfolk uansett. Hvor mange bryllupsgjester sier nei til vin til maten bare fordi barna deres er til stede? Det er litt pussig hvordan folk skifter oppførsel i syden. Fulle foreldre og flokker av småbarn som streifer rundt på hotellområdet seint på kvelden. De fleste folk er bare snille og hyggelige når de drikker, så jeg tror ikke barna blir traumatisert av den grunn. Men det må være utrolig flaut (understatement) om det skjer noe med ungen mens du sitter i baren med 2.5 i promille. 3 Lenke til kommentar
Lolipop123 Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 man blir ikke kul ved å drikke ved siden av barna 2 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Jeg tror at barn merker lett forandring i foreldrene sine. Jeg synes det er akseptabelt å ta seg et glass med vin eller øl til mat. Men det å drikke seg brisen - da har man allerede gått over grensen. 5 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Det er etter min mening ikke et problem i det hele tatt å drikke foran barn, problemet oppstår først når man bikker over en viss grense. Jeg føler at enkelte ikke helt klarer å se skillet mellom "ett eller to glass" og "alkoholisert". Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Klarer de ikke å skille mellom å kose seg med ett glass eller to og det å hølje ned på eller drikke sterke saker som du ikke merker før etterpå når du deiser ned i bakken, så skulle man KANSKJE i utgangspunktet ikke begynt å få barn.. Man heller ikke ned på drikke når man er med barna. Nyt ett glass eller to, kjenn dine grenser, men ikke hell det nedpå! Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Over halvparten av norske foreldre drikker hver feriedag med barn tilstede. Er det bare jeg som får inntrykk av at de som har svart i denne undersøkelsen har alkoholproblemer. Synes det er helt utrolig at 50% drikker hver dag enten barn er til stede eller ikke. Kan ikke helt tro på det. Hvor mange av dere drikker hver dag i ferien? Når det gjelder drikking med barn, så drikker jeg svært sjelden når barna er til stede og da maks ett glass vin/øl. Ser dog at jeg er avvikende i forhold til mange i min omgangskrets som ikke har noe problem med å være full sammen med barna. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 (endret) Jeg hørte om denne undersøkelsen på radio og reagerte på måten tallene ble lagt frem på. Til informasjon er jeg rett over 30 og har 2 barn. I en vanlig uke drikker jeg ikke. I en vanlig måned drikker jeg kanskje 2 ganger, feks vin til maten på en lørdag og en fredagspils med kamerater. Når jeg har vært i syden med kone og barn har jeg typisk hatt ett glass vin/øl til middagen. (Og når jeg sier ett glass, så mener jeg ett glass, ikke ettpar). Grunner til å drikke i syden er at man gjerne spiser på restaurant hver dag, samt at man ikke skal kjøre bil. Det skjer gjerne ikke hver eneste dag, men mer enn halvparten, la oss si 9-11 av 14 dager på en to-ukers ferie. Jeg tror jeg i en slik undersøkelse da fort ville havne i gruppen som "drikker hver dag på ferie med barn i syden". Jeg tenker med en gang på denne: http://no.wikipedia....n_og_statistikk Dette til side så har jeg selv aldri sett mine foreldre beruset og har aldri tenkt å la mine barn se meg synlig beruset. Jeg synes således det er bra at man fokuserer på dette som et problem, for det må være fælt for barna som vokser opp med foreldre med alkoholproblemer. Og denne berømte grensen som man ikke skal bikke er umulig å komme med en oppskrift for hvor er. Man er ikke den med størst selvinnsikt etter noen glass, noen har mindre enn andre. Noen kan kanskje ta 3 glass før de er på grensen, andre bør ikke ta et eneste ett. Det jeg ikke liker er en undersøkelse, som i mine øyne, vrir statistikken til å inkludere "alle" for å overdrive hvor stort dette problemet er. Jeg føler meg på ingen måte som en dårlig forelder når jeg tar en øl, men føler jeg blir plassert i en annen bås slik statistikken blir lagt frem. Endret 11. juni 2012 av Ekko 4 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Mange sier at ett glass er greit. Noe jeg forsåvidt er enig i, men hvis man ser det i et samfunnsperspektiv - hvor mange tusen foreldre da som ikke har selvkontroll og videre selvinnsikt til å bare ta ett glass? Teori og praksis lzm. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Sliter du med selvkontroll så tar du INGEN når du har barn til stede. Vet man at man blir stupfull og jævlig hver eneste gang man prøver å kose seg med litt drikke til f.eks maten så burde man være såpass oppegående at man ikke drikker overhode med barn til stede. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Personlig er jeg litt strengere enn mange andre her inne. Jeg mener, spesielt med små barn, at så fort alkoholen påvirker deg på en merkbar måte så har du drukket for mye. Det er ikke behagelig for barn i ung alder å se foreldrene sine skifte oppførsel på en måte de ikke forstår, og jeg tror at det er forbundet med ubehag for barna. Dermed er nok ett glass for de fleste ok, men dette vil variere etter hvor mye man tåler. Dette kan nok avhjelpes noe hvis den andre forelderen er til stede, og edru. Endret 13. juni 2012 av Jakoozie 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Sliter du med selvkontroll så tar du INGEN når du har barn til stede. Vet man at man blir stupfull og jævlig hver eneste gang man prøver å kose seg med litt drikke til f.eks maten så burde man være såpass oppegående at man ikke drikker overhode med barn til stede. Å ha dårlig selvkontroll innebærer selvsagt ikke at man blir stupfull og jævlig hver eneste gang man drikker til maten. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Så lenge man klarer å moderere seg til 1-2 glass og ikke blir beruset av det er det greit syntes jeg, det er noe jeg selv praktiserer også. Drakk oftest en øl til maten og kanskje en øl på kvelden når vi hadde med min niese på ferie til syden for en stund siden. Det gjelder, som nevnt tidligere her, å ha selvkontroll... Hun var med på ett utested en kveld også, pga live dj, ble med 1 drink og avsluttet kvelden lenge før det tok av der. Lenke til kommentar
Gjest medlem-278404 Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 (endret) Så lenge det ikke går over grensen.. Et glass vin til middagen er greit, eller 1-2 øl - men å drikke så man blir ordentlig berusa synes jeg rett og slett ikke er bra med barn i huset.. Jeg selv er oppvokst med alkoholmisbruk, og det har ikke gitt meg mye positivt får å si det sånn. Heller påvirket meg veldig negativt selv om det ikke var vold og slikt.. Endret 14. oktober 2012 av medlem-278404 Lenke til kommentar
pakini Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Vi kan drikke et glass vin eller to en lørdagskveld, men ikke mer. No har vi og begynt å få store barn, som ofte er i besøk i helgene, så da må vi ut å kjøre, så no er det faktisk en god stund siden sist jeg drakk noe. Når vi har vært i syden, så har vi drukket en øl eller litt vin, etter barna har vært lakt, så har vi kanskje delt en flaske vin på balkongen. Ser ikke noe gale idet. Har jo lest mye i media om fulle forledre i syden. Men jeg har aldri sett stupfulle foreldre med små barn. Heldigvis for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå