Perfidus Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Jeg er avløser på småbruk, har vært det i litt over et år nå. Jeg er 19 år. Jeg tjener nå 100kr timen noe jeg synes er veldig lite, hva er vanlig? Og har jeg krav på feriepenger nå? Jeg tjente 21000kr på frikort i fjor. Har jeg da krav på rundt 2000kr i feriepenger? Hvordan får jeg dem? Takker for svar! Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 feriepenger kommer rundt den 20? tror ihvertfall at det er rundt den datoen. Lenke til kommentar
Perfidus Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 Okei, takker! Men det som er er at lønna mi blir overført av han jeg er avløser hos og på lønns- og trekkoppgava mi står det ingen ting i feltet: "feriepengegrunnlag". Så er ganske forvirra Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 jeg tjente Ca. 40 000 i fjor, på frikort. jeg får da i år 4000,- utbetalt i feriepenger. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Du skal ha minimum 10,2 % feriepenger, og feriepengegrunnlaget ditt er all lønnsinntekt. Enkelt og greit. Prat med sjefen din du og spør når du får dem. Lenke til kommentar
Sephania Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Vet noen eksakt hva dato avløserpenger blir betalt ut? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Eksakt dato får du fra din arbeidsgiver. Ferieloven spesifiserer et tidsrom hvor de skal utbetales, men ingen konkret dato. Dette får du fra arbeidsgiver. Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Jeg er også avløser på et småbruk. Er 16år og tjener 110kr i timen.. Så tror du har krav på å tjene mer..? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Tja. I utgangspunktet har man ikke krav på å tjene ett øre mer enn det man har avtalt å tjene. At andre tjener mer for andre jobben er et moment når man skal forhandle lønn, men det gir deg ikke noe krav. Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Synes jeg har sett at det er en minstelønn man har krav på.. My bad! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Synes jeg har sett at det er en minstelønn man har krav på.. My bad! Norge har ingen lovpålagt minstelønn. Det nærmeste man har krav på lønn er det man avtaler eller gjennom en tariffavtale. Men jeg kan si meg enig i at det er en lav timeslønn. Eksempelvis får du over 130 kr timen etter tarfiff i en vanlig butikkjobb. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Norge har ingen lovpålagt minstelønn. Det nærmeste man har krav på lønn er det man avtaler eller gjennom en tariffavtale. Tariffavtalen for arbeidskraft i landbruket er almenngjort, på linje med i byggenæringen og enkelte andre næringer/yrker, og dermed i praksis lovpålagt. 100kr/t som trådstarter nevner, er for lavt etter tariffen for arbeidstakere over 18 år. (104kr/t for kontrakt inntil 12 uker, 109,50 inntil 24 uker, og 121,15 for fast ansatt.) Når han har jobbet i litt over et år, som nevnt i åpningsinnlegget, skal han altså ha minst 121,15, pluss evt helgetillegg. (kilde) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå