Furious Waffle Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Hei! Jeg har akkurat laget meg en bruker på dette nettstedet og finner ingen kategorier som kan passe til dette spørsmålet. Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvordan man kobler en GVAU225. Dette er en underspenningsutløser som man fester på en motorvernbryter type GV2. Den festes på høyre side av motorvernbryteren ved at man "klikker" den på plass. GVAU225 har en inngang som heter D1 og en utgang som heter D2. Meningen med disse er at man skal forhindre oppstart av for x. (i mitt tilfelle) en gjerdesag etter at spenningen har kuttet ut/sikringen løst ut. Man trenger ikke slike vern men det er bare et ekstra sikkerhetstiltak. Så,jeg lurer på hvordan man kobler dette vernet i forhold til motorvernbryteren, elektro motoren og sikringen. Her er link til GVAU225 vernet: http://efobasen.efo.no/Elnummers%c3%b8k/tabid/53/ctl/ElnoView/mid/570/ComboSyndId/0/syndId/20/Default.aspx?itemId=4321712 Endret 9. juni 2012 av Furious Waffle Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Slik jeg ville ha trodd det er , så vil da underspenningsværnet være en modul som står på GV2, å kutter denne ut dersom spennignen blir for lav. Den vil altså trippe GV2. Mend et vil da ikke ha noen "ekstra" sikkerhetsfunksjon annet enn at sagen kutter ut drift ved for lav spenning. Så den vil ikke utgjøre noen forskjell på sikkerheten for personell som jobber med saga. Har du noe bedre datablad på denne ? Lenke til kommentar
Furious Waffle Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Slik jeg ville ha trodd det er , så vil da underspenningsværnet være en modul som står på GV2, å kutter denne ut dersom spennignen blir for lav. Den vil altså trippe GV2. Mend et vil da ikke ha noen "ekstra" sikkerhetsfunksjon annet enn at sagen kutter ut drift ved for lav spenning. Så den vil ikke utgjøre noen forskjell på sikkerheten for personell som jobber med saga. Har du noe bedre datablad på denne ? Beklager,formulerte det litt feil. Si at jeg har skrudd på sagen og kapper i vei. Så plutselig kutter spenningen ut MENS motorvernbryteren fortsatt er skrudd PÅ. Så jeg går inn, skrur på sikringen igjen og saga starter med engang fordi motorvernbryteren fortsatt er inne. Det er det GVAU225 beskytter mot, altså det skal forhindre den typen oppstart igjen. Veldig kjekt visst du får, si for x. et besøk mens du er inne og skrur på sikringen og vedkommende da går bort til saga og i verste fall tar på den (kan skje ! ). Så er nødvendigvis ikke ment for personen som operer saga men veldig uheldige folk. Jeg har søkt å søkt etter et koblinskjema eller liknende men får ikke noe stort mer enn da jeg linket. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Ahhh, men jeg skjønner hva du mener!!! Bare at jeg tror jeg kan huske at det kalles et 0-spenningsvern ikke et underspenningsvern.. heheh... Sjekket opp dette i Schneider boken, og du får denne som en modul som du bygger ut GV2 med. Denne modulen er festet på sida, Denne kan du nok koble på en NO kontakt på kontaktoren. Med en gang kontaktoren mister spenningen sin å slår ut, så vil GVAU225 trippe GV2.. Tror ikke det er noe mer komplisert en som så. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 på denne måten må du fysisk tilbake å legge inn GV2 før sagen kan gå igjen. Håper dette var til litt hjelp Lenke til kommentar
Furious Waffle Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 En NO kontakt vil tilsvare A1 på kontaktoren da? Så det betyr også at du må ha en kontaktor og inne i bilde for at dette vernet skal kunne bli brukt som det skal? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Nei, A1 og A2 er spolen på kontaktoren. Når disse får strøm vil det bli et magnetfelt inni kontaktoren som kobler denne inn. Og en fjær som kobler kontaktoren ut igjen når A1 og A2 mister spenningen sin. Oppå kontaktoren har du diverse kontakter. der det står NO og NC. Dette er innebygde hjelpekontakter. Og kan foreksempel brukes til lys indikasjon når kontaktoren er aktivert, eller i ditt tilfelle, så kan det brukes til å styre underspenningsvernet, som igjen skal legge ut GV2. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 NO står for Normally Open og NC for Normally Closed. Så en NO kontakt vil ligge normalt åpen når kontaktoren er i gang, men vil lukke seg med en gang kontaktoren stopper. Dermed kan du bruke signalet på denne til å styre underspenningsvernet ditt. Men jeg vil på det sterkeste anbefale deg å kontakte en elektriker om dette. Slik at du vet at du får installasjonen gjort skikkelig. Det er veldig viktig på så kritiske styre systemer. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 jeg skal få sjekket opp i hvordan det skal kobles. Lenke til kommentar
Furious Waffle Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 NO står for Normally Open og NC for Normally Closed. Så en NO kontakt vil ligge normalt åpen når kontaktoren er i gang, men vil lukke seg med en gang kontaktoren stopper. Dermed kan du bruke signalet på denne til å styre underspenningsvernet ditt. Men jeg vil på det sterkeste anbefale deg å kontakte en elektriker om dette. Slik at du vet at du får installasjonen gjort skikkelig. Det er veldig viktig på så kritiske styre systemer. Stemmer, jeg skjønner at jeg har terpet altfor lite på dette her. Jeg kan det der med NO og NC, 13-14,11-12 på kontaktoren,sitter bare ikke altfor godt. Har nettop blitt ferdig med mitt andre år på Elektro-El-Energi...Sier ikke dette bare for å være "cocky" altså Det er hyggelig at du tar deg tid og sjekker dette opp for meg. Så i bunn og grunn må jeg altså skaffe meg en kontaktor? Eller tror du jeg kan koble GVAU225 inngang D1 til 1,3,eller 5 og utgang D2 på 2,4,eller 6 på motorvernbryteren? Dette er trasig nok ikke noe vi har lært om/hatt i praksis på vg2... Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Altså. Dersom du skal ha et komplett styresystem til en sag, så bør du ha en hoverd/motorvernsbryter, og en kontaktor. En GV2 bryter er ikke beregnet som "start / stopp" bryter av et anlegg. Det er beregnet som en sikring, dersom motoren din går med for mye last. Om at sagbladet foreksempel låser seg, så vil kansje lasten stige til 10 - 20 ganger merkestrømmen på motoren. Altså foreksempel 40 A X 15. GV2 skal i dette tilfellet slå ut, før motoren blir ødelagt. Men GV2 er ikke beregnet som en start stopp bryter av anlegget. Dersom du bruker GV2 til dette, så vil den fort bli ødelagt. Duerfor må du ha en kontaktor som legger ut og inn lasten. GV2 bryteren er i bunn og brunn en motorverns bryter som skal beskytte motoren mot overbelastning. Før motorvernsbryteren må du også ha en hovedsikring. Denne skal beskytte anlegget mot kortslutninger. Kontaktoren må styres av en styrestrøms sløyfe. Denne kan du igrunn lage slik du vil selv, men et helt enkelt oppsett vil være en start og en stopp bryter som styrer kontaktoren. Da kan du også legge inn underspennings-modulen slik du selv ønsker, for å oppnå et best mulig styresystem. Men å kjøre GV2 som start / stopp bryter på sagen, det er en ugunstig løsning. Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan du skal koble GVAU225 opp mot GV2, men jeg går ut ifra at du her trenger hjelp av en kontaktor. Med mindre GVAU225 ligger å føler på når GV2 mister spenningen sin, å dermed tripper GV2. Den aller beste løsningen vil uansett være å lage seg et skikkelig styreanlegg her. Å slå på sagen med GV2 er ikke lurt med tanke på triftsikkerheten i anlegget. Lenke til kommentar
Furious Waffle Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 Altså. Dersom du skal ha et komplett styresystem til en sag, så bør du ha en hoverd/motorvernsbryter, og en kontaktor. En GV2 bryter er ikke beregnet som "start / stopp" bryter av et anlegg. Det er beregnet som en sikring, dersom motoren din går med for mye last. Om at sagbladet foreksempel låser seg, så vil kansje lasten stige til 10 - 20 ganger merkestrømmen på motoren. Altså foreksempel 40 A X 15. GV2 skal i dette tilfellet slå ut, før motoren blir ødelagt. Men GV2 er ikke beregnet som en start stopp bryter av anlegget. Dersom du bruker GV2 til dette, så vil den fort bli ødelagt. Duerfor må du ha en kontaktor som legger ut og inn lasten. GV2 bryteren er i bunn og brunn en motorverns bryter som skal beskytte motoren mot overbelastning. Før motorvernsbryteren må du også ha en hovedsikring. Denne skal beskytte anlegget mot kortslutninger. Kontaktoren må styres av en styrestrøms sløyfe. Denne kan du igrunn lage slik du vil selv, men et helt enkelt oppsett vil være en start og en stopp bryter som styrer kontaktoren. Da kan du også legge inn underspennings-modulen slik du selv ønsker, for å oppnå et best mulig styresystem. Men å kjøre GV2 som start / stopp bryter på sagen, det er en ugunstig løsning. Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan du skal koble GVAU225 opp mot GV2, men jeg går ut ifra at du her trenger hjelp av en kontaktor. Med mindre GVAU225 ligger å føler på når GV2 mister spenningen sin, å dermed tripper GV2. Den aller beste løsningen vil uansett være å lage seg et skikkelig styreanlegg her. Å slå på sagen med GV2 er ikke lurt med tanke på triftsikkerheten i anlegget. AHA, visste ikke at det var ugunstig å bruke GV2 som eneste start/stopp, og hvorfor er det en ugunstig løsning egentlig? Men takk for et klart og tydelig svar, det hjalp veldig mye Lenke til kommentar
Furious Waffle Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 Altså. Dersom du skal ha et komplett styresystem til en sag, så bør du ha en hoverd/motorvernsbryter, og en kontaktor. En GV2 bryter er ikke beregnet som "start / stopp" bryter av et anlegg. Det er beregnet som en sikring, dersom motoren din går med for mye last. Om at sagbladet foreksempel låser seg, så vil kansje lasten stige til 10 - 20 ganger merkestrømmen på motoren. Altså foreksempel 40 A X 15. GV2 skal i dette tilfellet slå ut, før motoren blir ødelagt. Men GV2 er ikke beregnet som en start stopp bryter av anlegget. Dersom du bruker GV2 til dette, så vil den fort bli ødelagt. Duerfor må du ha en kontaktor som legger ut og inn lasten. GV2 bryteren er i bunn og brunn en motorverns bryter som skal beskytte motoren mot overbelastning. Før motorvernsbryteren må du også ha en hovedsikring. Denne skal beskytte anlegget mot kortslutninger. Kontaktoren må styres av en styrestrøms sløyfe. Denne kan du igrunn lage slik du vil selv, men et helt enkelt oppsett vil være en start og en stopp bryter som styrer kontaktoren. Da kan du også legge inn underspennings-modulen slik du selv ønsker, for å oppnå et best mulig styresystem. Men å kjøre GV2 som start / stopp bryter på sagen, det er en ugunstig løsning. Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan du skal koble GVAU225 opp mot GV2, men jeg går ut ifra at du her trenger hjelp av en kontaktor. Med mindre GVAU225 ligger å føler på når GV2 mister spenningen sin, å dermed tripper GV2. Den aller beste løsningen vil uansett være å lage seg et skikkelig styreanlegg her. Å slå på sagen med GV2 er ikke lurt med tanke på triftsikkerheten i anlegget. AHA, visste ikke at det var ugunstig å bruke GV2 som eneste start/stopp, og hvorfor er det en ugunstig løsning egentlig? Men takk for et klart og tydelig svar, det hjalp veldig mye NVM,leste litt fort gjennom det du skreiv "Dersom du bruker GV2 til dette,så vil den fort bli ødelagt" hehe,litt uoppmerksom. Så bare stryk det siste jeg skreiv der.Takk skal du ha ihvertfall,jeg merker tråden som "løst" Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 ja, for dersom du har et skikkelig styresystem der, så vil uansett sagen miste styrestrømmen sin, når hovedsikringen går. Dermed så blir underspenningsværnet overflødig, for anlegget må startes opp igjen men start bryter feks - S1. Dermed vil ikke sagen starte før du har slått inn start bryteren igjen. Skal du ha et underspenningsvern så må du bygge dette inn i styrestrømmen til anlegget. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 desutten når jeg tenker meg om, så tror jeg GV2 automatisk vil gå i "tripp" når den mister spenningen sin fra hovedsikringen. Men dette er jeg ikke helt sikker på. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 (endret) Tror ikke det skal være noe i veien for å kun benytte GV2 som start og stopp. Du får jo tross alt slike IP55 Kapslinger. GV2 tripper ikke om den mister spenninga, må ha 0-spenningsvernet for det. Du kobler D1 og D2 på GVAU225 til tilførselen, f.eks. L1 og L2. Husk at om det er en én-faselast må hovedstrømmen kobles slik. Endret 10. juni 2012 av BigJackW Lenke til kommentar
Furious Waffle Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 Tror ikke det skal være noe i veien for å kun benytte GV2 som start og stopp. Du får jo tross alt slike IP55 Kapslinger. GV2 tripper ikke om den mister spenninga, må ha 0-spenningsvernet for det. Du kobler D1 og D2 på GVAU225 til tilførselen, f.eks. L1 og L2. Husk at om det er en én-faselast må hovedstrømmen kobles slik. Altså L1 og L2 på sikringen eller L1 og L2 på motorvernbryteren (GV2)? Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 (endret) Det letteste er vel å koble den på GV2 siden den er nærmest. Endret 10. juni 2012 av BigJackW Lenke til kommentar
Furious Waffle Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 Det letteste er vel å koble den på GV2 siden den er nærmest. Det er ikke verre altså? xD Tenkte å prøve det men var ikke helt sikker...måtte høre med andre først. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 ville fremdelse ikke valgt GV2 til start stopp av anlegget. Er tross alt en motorvernsbryter, ikke en start / stopp bryter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå