Gå til innhold

lightroom og ultrabook en ok kombinasjon?

Anbefalte innlegg

Bruker i dag en dell bærbar som er ett par tre år gammel med en intel core 2 duo T6400 2ghz prosessor og 120gb ssd disk. 4gb ram. Lightroom funker helt greit på denne. Hvordan vil en moderne ultrabook funke med lightroom? Ser jo at klokkehastigheten på disse er noe lavere enn det jeg har nå men antar at de er mer moderne og effektive.

Vil jeg merke noe serlig dropp i ytelsen hvis jeg skulle skaffe meg en ultrabook?

Vurderte å legge denne posten i data forumet men det er vel kanskje her jeg finner flest lightroom brukere vil jeg tro.

Noen som har noen tanker eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tippe at en i5 basert ultrabook vil være noenlunde lik i ytelsen. Ihvertfall hvis du sørger for 8gb RAM. Nå vet jeg ikke hva slags grafikk-løsning du har i den gamle laptop'en. Hvis den er kraftig, så vil du miste noe ved å gå over til notebook. Lightroom kan jo bruke grafikk-prosessoren, hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Noen som har noen tanker eller erfaringer?

Jeg har ingen erfaringer, men kjører LR av og til på en gammel Thinkpad (X60z) med 1.6GHz tokjerners 32 bit CPU og 3GB RAM. Selv det funker OK for enkle ting og det er egentlig skjermen som er hovedproblemet (størrelse, fargegjengivelse og oppløsning). Import av mange filer og generering av previews i full størrelse tar selvsagt sin tid, men å gjøre basic operasjoner på enkeltbilder fungerer oversaskende greit med LR3.

Om siste generasjon fra Intel klarer å gi en 1.6GHz i5 like bra ytelse som din 2Ghz CPU vet jeg ikke, men jeg kan ikke tro at du vil se noen merkbar forskjell og andre deler av systemet vil nok bidra til minst like bra ytelse som du har. Og det finnes jo ultrabooks med kraftigere prosessorer også. Det er jo bare å velge en du synes passer til bruksområdet ditt. Skal du bruke den som hovedmaksin med ekstern skjerm lønner det seg selvsagt å velge en med plass til nok RAM og en OK CPU.

Edit: Lest denne? Mye fornuftig der og siden du har brukbar maskin allerede så virker det fornuftig å vente til siste genrasjon er tilgjengelig.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Ny generasjon er alt her, selv om alle modellen ikke er lansert og en del modeller er på innkommende.

Samsung sin 900X3C serie er i butikkene til ca 10 000 kr, 900X4 kommer også i løpet av kort tid. Asus Zenbook Prime UX31A (1920 x 1080 oppløsning) ser ut til å være i butikkene om en uke eller to. Samme gjelder Asus Zenbook UX32VD. Den siste er litt tyngre, samme oppløsning og litt fetere grafikkløsning. Dog har Asus sine Zeenbooks et problem med minnebegrensing (påloddet minne).

Ultrabooks med både Sandy Brigde og ikke minst Ivy Brigde kjører pent i ring rundt en T6400, og de har ingen problemer med Lightroom. En Core i5-2557M (sitter blant annet i Asus Zenbook UX31E) har en CPU-ytelse som er ca 70 % høyere enn T6400. Ivy Brigde, dvs i5-3xxxU og i7-3xxxU vil ligge ennå litt over dette.

Lenke til kommentar

Takker for den Bolson! Godt å høre at jeg ikke får en tregere maskin. Kommer nok til å velge en modell noe under de aller dyreste. Har en intel 120gb ssd i "vanlig" laptop størrelse. Vil denne passe inn i disse ultrabookene dersom jeg velger en rimeligere modell med vanlig snurredisk eller bruker ultrabooks tynnere harddisker?

Lenke til kommentar

samsung vet jeg har to "ultrabooks" i 5 serien hvorav en har ssd og en har snurredisk på 500gb og en laver pris men ellers er de like. Budjsettet er pluss minus 8000. Har jo sett at acer har noen rimelige men disse har ikke USB 3 og blir derfor uaktuelle.

Lenke til kommentar

Snurredisker er kun noe som duger i rene lagringsløsninger. SSD er veien å gå :) Forøvrig ser det ut som macbook air (som vel er definisjonen på ultraportrabel) nå også støtter USB3 og opp til 512GB SSD i tillegg til 8GB ram. Den nye Macbook Pro ser også en smule fristende ut (også den med USB3 og opp til 16GB ram).

Jeg bruker selv fjorårets macbook air med 13.2" skjerm og Lightroom4 veldig mye når jeg er ute. Fungerer helt fint med NEF-filer fra D800.

Lenke til kommentar

Samsung sin 5-serie bruker 7mm 2,5'' disker, som er samme størrelsen som Intel sin 120 GB og Samsung 830.

Det er også andre "ultrabooks" som bruker slim 2,5'' HD/SSD-er. Dog leveres de som oftest bare med SSD som opsjon. Det er ellers marginal vektforskjell på en SSD og en 7 mm høy snurredisk, og en 7 mm høy disk lar seg plassere i det meste. Når man snakker om det så kan jeg si at min Lenovo T420s (14'', 1600 x 900, maks 16 GiB minne, vekt 1,8 kg) har plass til mSATA SSD, en 7 mm høy SSD/HD og en stykk 9 mm høy SSD/HD.

Ellers er det rart at man definerer MacBook Air som definisjonen på ultraportable. Det viser manglende historiekunnskap. IBM hadde utraportable maskiner tidlig på 90-tallet og lanserte Thinkpad 240 med en vekt på 1,3 kg, 10.2'' skjerm med 1024 x 768 i 1999. Sony var ikke mye dårligere. Altså har det vært tilgjengelig små og lette maskiner lenge før MacBook Air. Hva MacBook Air gjorde var at de presset prisen lengre ned (uttraportable var svært dyre - normalt en 15 - 20 000 mot Air sin pris litt over 10 000). Dette pluss et vellykket design gjorde den til et populært alternativ. Kan si at Jobs såg et potensielt marked som ingen andre såg, små og lette maskiner (men større enn notebooks). Men den var ikke antydning til revolusjonær eller noe som for historien bør definere en klasse.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

har absolutt ikke utelukket mac. Har tidligere hatt en 12" Powerbook G4 som var en helt ypperlig bærbar. Såvidt jeg husker så kan lightoom lisensen min også brukes på osx versjon

Lightroom4 lisens fungerer på kryss av OSX/Windows, så på den fronten er det ingen problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...