Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fuging av hjørner/lister i høyt trapperom

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en høy stige som er sikker i et høyt trapperom(klikk et par bilder inn i serien):

http://www.finn.no/f...8_835951119.jpg

Det er nok mellom 3-4m.. Jeg skal fuge sprekker i hjørnene og mellom lister og vegg, men er veldig skeptisk til å sette opp en stige midt i trapperommet da jeg er redd den vil skli. Finnes det noen standard praksis på dette, kanskje tilbehør til stiger for å feste beina til trappetrinnene?

/Jacob

Endret av jacoobholm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en ekstra person som kan stå med føttene på hver side av stigen, så den ikke vil skli? Eller en høy trappestige?

*facepalm*, det tenkte jeg ikke på =P Trappestige vil si en stige hvor du kan stille lengden på beina? Det er mye forskjellig under trappestige kategorien på nett.

Lenke til kommentar

En proff ville nok ikke benyttet stige/trappestige, når det er så høyt (ca. 2,7 + 2,4, samt +/- 0,2 m) og attpå til, i en svingtrapp. Derimot festet en plank på veggen (på motsatt side av gulvflaten, i 2 eta.) og så bygd en plattoform. Da her du vanlig takhøyde i 2 eta. Gjør så ferdig i 2. eta. først og så går du på det i 1 eta.

Eller overlat det til en proff., han gjør dette enkelt og greit.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

En proff ville nok ikke benyttet stige/trappestige, når det er så høyt (ca. 2,7 + 2,4, samt +/- 0,2 m) og attpå til i en svingtrapp. Derimot festet en plank på veggen (på motsatt side av gulvflaten, i 2 eta. og så bygd en plattoform. Da her du vanlig takhøyde i 2 eta. Gjør så ferdig i 2. eta. først og så går du på det i 1 eta.

Eller overlat det til en proff., han gjør dette enkelt og greit.

Bare redd det blir unødvendig dyrt. Det eneste jeg skal er å fuge sprekker, liksom, men ja, det er kanskje verdt å sjekke pris på dette.

Lenke til kommentar

Bare redd det blir unødvendig dyrt. Det eneste jeg skal er å fuge sprekker, liksom, men ja, det er kanskje verdt å sjekke pris på dette.

Det koster å "være kar"! :)

Men sjekk først du. Hvis du ikke har en tømrer, som kan hjelpe deg med plattingen. det hadde blitt billigst.

Ellers så kan jeg jo fortelle, at det hjørnet sannsynligvis vil by på problemer i fremtiden også, grunnet tidligere slurv, eller feilkonstruksjon. Hjørner skal ikke sprekke opp!

Men det er mulig det verste er over og at du med elastisk fugemasse (som er ovemalbar), løser problemet. Den fugemassen må overmales, helst med to strøk. Men les bruksanvisningen, til fugemassen. Grunnet senere vedlikehold og malig, ikke bruk silikon, eller produkter, som ikke er beregnet for maling.

Enkelte amatører (og dårlige tømrere), ville kanskje ha brukt hjørnelister, beregnet for inv. hjørner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...