Gå til innhold

Familie på 5 trenger nød hjelp

Anbefalte innlegg

ok sånn startet dette.

i 2008 så fikk pappa Taxi løyve (altså han ble Taxi Eier, det samme som å ha sin egen firma) så regnskapsføreren til pappa ga ikke beskjed om at han ikke hadde betalt skatt for F.eks for denne måned, og sånn forsatte dette inntil 1 år, i 2009 måtte vi betale tilbake 259.000Kr, og vi hadde ikke fått beskjed fra noen andre om at vi ikke hadde betalt den første måned eller andre...

det samme skjedde i 2009.

I samme år 2009 så måtte vi betale 159.000Kr i skatt.

Men dette hadde vi ikke råd til å betale tilbake, så da var vi nødt til å låne fra banken for å betale tilbake skatt @_@

vi lånte fra 2 banker 200.000Kr hver, altså 400.000Kr til sammen,

vi har også brukt kreditt for å betale tilbake skatten, så det er snakk om stor mengde med penger/skatt

Vi har vært hos nav og bedt om hjelp å få disse 2 store lånene i et, siden vi har lånt fra 2 banker 200.000Kr hver så må vi betale mye renter, men nav sa at vi måtte dra til Banken og snakke med dem å få disse lånene gjort til et slik at renten også blir et.

Vi er 5 stykker i familien og 4 av oss jobber eller 3 av oss mamma har ikke jobb, men selv med oss fire så har vi ikke råd til å betale tilbake all lånene og skatt

Det jeg ber om er:

Hva er våre rettigheter?

Hva skal vi gjøre?

Jeg er redd for å bli kastet ut av huset, hva skal vi gjøre da?

Dette er ikke en god følelse for å si det sånn, får ikke sove godt om natten, og har dårlig samvittighet =(

Om det er noe spørsmål så bare spør i vei!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere fikset det slik at dere nå betaler skatt da? Det burde være førsteprioritet!

Det jeg tror er smartest (etter å ha sett på luksusfellen! HAH!) er å dra til en bank som er villig til å ta begge lånene for å sette dem sammen til ett stort lån. Det avhenger av at dere finner noen villige til å låne dere store summer, og hvis dere er 3-4 stk som jobber fulltid så skulle ikke det være så vanskelig? Har dere prøvd det allerede?

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Skatten blir betalt vær måned og det samme gjelder lånene, men nesten alltid har vi større utgifter en inntekt. og på grunn av dette så vil ingen banker hjelpe oss. Vi sitter i denne klemmen, fordi pappa for 2 år siden ble lurt av hans regnskapsfører som ikke gjorde jobben sin og det ble slik at pappa betalte lite skatt og nå som skatte oppgjøret er gjort må vi betale store summer. Så da tok pappa og lånet mase for å betale tilbake skatten og nå sitter vi igjen med store lån og samtidig høy skatt fordi pappa tjener godt, men selv om han tjener godt så er det ikke nok til å dekke utgiftene.

Lenke til kommentar

Skatten blir betalt vær måned og det samme gjelder lånene, men nesten alltid har vi større utgifter en inntekt. og på grunn av dette så vil ingen banker hjelpe oss. Vi sitter i denne klemmen, fordi pappa for 2 år siden ble lurt av hans regnskapsfører som ikke gjorde jobben sin og det ble slik at pappa betalte lite skatt og nå som skatte oppgjøret er gjort må vi betale store summer. Så da tok pappa og lånet mase for å betale tilbake skatten og nå sitter vi igjen med store lån og samtidig høy skatt fordi pappa tjener godt, men selv om han tjener godt så er det ikke nok til å dekke utgiftene.

Han har 100% sikkert fått opplæring i at han skal måtte betale skatt under kursene han måtte ta for å få løyve. Dette vet jeg fordi jeg har flere bekjente som driver i drosjenæringen, og jeg har hjulpet dem en del med å lære seg den økonomiske biten av kursene.

Første skritt i å ordne opp i en slik sak som dette er å slutte å skylde på alle andre og heller bare innse at man selv har greid å rote det til for seg.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Så slik jeg forstår det så gjorde dere denne feilen både i 2008 og 2009, selv om dere i 2009 visste om feilen som ble gjort i 2008?

Og slik jeg forstår det så betaler dere nå skatt som dere skal, all skatt for 2008 og 2009 er innbetalt og dere sitter igjen med et lån på 400k, fordelt med 200k på hver bank?

Beklager at jeg spør, men syns dette var veldig vanskelig å se fra første post.

Hvor høy er renten på disse lånene?

Edit: fjernet litt skrivefeil, sitter på iPad...

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Rentene er på 19%

Ja fordelt 200k hver sin bank for å si det sånn

Renten på det lånet er på 6334 i måneden.. også vist dere betaler 3000 i avdrag i måneden.. så er dere under 10000 i måneden..

Vist alle 3 jobber 100%, så ser jeg ikke problemet med å få betalt dette ned..

Selv om dere har hus leie/lån på 10000 og billån + andre regninger på10000 hver måned.. så burdet forsatt gå greit..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Rentene er på 19%

Ja fordelt 200k hver sin bank for å si det sånn

Det høres ut som såkalte "forbrukslån", og det må være mulig å få dette ned på et lavere rentenivå ved å samle alle lånene.

Har dere lån på huset/leilighet? Har dere spurt banken der dere har huslånet om å slå disse smålånene sammen med det lånet? Spesielt hvis dere allerede har betalt ned en del på huslånet, så kan det være at banken er villig til å gjøre dette.

Hvis ikke trenger dere hjelp til å sette opp et skikkelig budsjett for å klare dere gjennom denne tunge tiden, og være forberedt på å måtte si fra dere visse goder (rimeligere mat, kun bruke telefon til det aller viktigste, selge eventuelt ekstra biler, bytte til mindre og rimeligere leilighet osv...).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og forstå at i Norge må vi betale skatt, lære forskjellen på brutto og netto lønn.. Selv med regnskapsfører skal ikke dette la seg gjøre.

Kommer vel lønnslipp?? Man merker strengt talt at man ikke betaler skatt på lønnen sin. Dette var sløve greier og det virker som klassisk luksusfellen. Helt blottet for økonomisk kunnskap. Les dere opp på forbrukerøkonomi, dere har mest sannsynlig store summer å spare på og tenke over hva dere bruker penger på. Ikke minst hvor mye dere bruker på fjas. Effektiviser økonomien og få de to lånene slått sammen til et billigere stort lån.. For å få til det må dere mest sannsynligvis ta en skikkelig oppvask over hele økonomien deres, sett opp et realistisk budsjett ned til hver minste krone, hold det noen månder og banken er kanskje litt mer villig til å hjelpe dere :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Første dere bør gjøre er å innse hva i svarte dere har gjort feil. Han har tatt ut pengene uten å betale skatt. Man kan _aldri_ ta ut alt man tjener i lønn, det skal betales skatt! Hadde alle sneket seg unna skatten og gått på NAV etter man har hatt overforbruk kunne vi like så greit lagt ned velferdssamfundet.

Så what to do:

- Blir det trangt og dere må skyve på regninger så skal du ikke skyve på regninger fra staten. Her er det skyhøye gebyrer. De private må faktisk vente i 14 dager før de kan gi deg purregebyr (men kan likevel ta renter).

- Få ned den effektive renta. Dette kan gjøres ved å samle lånene. Har man to lån betaler man to termingebyrer, få det sammen til et så betaler du et termingebyr => penger spart. Så lurer du sikkert på hvor dere skal gjøre av lånene? Har dere huslån, lån mer på huset. Har dere ikke det anbefaler jeg dere å sjekke finansportalen.no

- Sett opp budsjett! Alltid når man sliter med økonomien og har såpass bra inntekt, som det virker som dere har, så er det en plass pengene går. Finn ut hvor!

Jeg foreslår at du setter opp en oversikt over hva dere bruker penger på og poster det her :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Magnus1994: Faren har her drevet egen bedrift og ikke betalt skatt, når man driver egen bedrift er man selv ansvarlig for å få betalt skatten, det er ikke en personalavdeling som sørger for at den trekkes når du skal ha lønn. på samme måte har man ingen garantert lønn vær måned.

det er rett slett ingen lønnslipp der det står bruttolønn, skattetrekk, pensjonstrekk og nettolønn. man må ordne det selv og man er som selvstendig næringsdrivende selv ansvarlig for å gjøre dette riktig.

Hva som har skjedd i denne situasjonen vet jeg ikke, det er flere muligheter men det skal ikke jeg spekulere i her.

Det man kan si helt sikkert:

Er at faren har selv stått ansvarlig for skatteinnbetalingen og det har ikke blitt gjort.

Familien tok opp 2 x 400.000,- i lån med 19% rente

Familien består av 4 (eller 5?), det er tre i familien som jobber og 1 av disse har godt betalt.

Familien har ofte større utgifter en inntekter

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...