Gå til innhold

Forby rusbrusen!

Anbefalte innlegg

Nå kan vi kjøpe rusbrus i butikken. Vi trenger ikke brus med alkohol fordi det finnes allerede nok alkoholholdige produkter i butikken. Dessuten appellerer rusbrusen til ungdom.

Både rusbrus og øl bør ut av butikken og inn på polet. Det er til det beste for alle at staten har mulighet til å kontrollere hvor mye folk drikker i form av å begrense antall utsalgssteder.

Vi må få bukt med alkoholismen. Både salg av øl og rusbrus i butikkene bidrar til å øke alkoholisme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan ikke folk selv få bestemme om de har lyst til å kjøpe brus med eller uten alkohol da? problemet er heller at ungdom faktisk får tak i varene. Det hadde de gjort uansett om det var strengere restriksjoner, og det kun hadde blitt solgt på polet. Hvorfor det tenker du sikkert. Svaret er ganske enkelt; alle tenåringer kjenner en person over 18 år som kan kjøpe for dem. Enten det er i butikk eller på polet. Da jeg var yngre var ikke rusbrus like vanlig, men drakk ikke noe mindre av den grunn. Vi drakk polsprit eller hjemmebrent, noe jeg vil påstå er mye verre og farligere. Jeg ville ihvertfall foretrukket at mine oppdiktede barn hadde drukket rusbrus eller pils fremfor polsprit eller enda verre, hjemmebrent.

Dessuten mener jeg at flertallet av ungdom som drikker i tenårene roer ned dette da den tid er over. Som ungdom vil man eksprimentere. Etterhvert som man blir eldre forsvinner denne "trangen".

Et større problem i mine øyne er tobakk ettersom flere butikker faktisk selger dette til ungdom. Kanskje de ikke dør der og da slik man kan gjøre med alkohol, men langtidsvirkningen kan ikke benektes.

Lenke til kommentar
Nå kan vi kjøpe rusbrus i butikken. Vi trenger ikke brus med alkohol fordi det finnes allerede nok alkoholholdige produkter i butikken. Dessuten appellerer rusbrusen til ungdom.

Både rusbrus og øl bør ut av butikken og inn på polet. Det er til det beste for alle at staten har mulighet til å kontrollere hvor mye folk drikker i form av å begrense antall utsalgssteder.

Vi må få bukt med alkoholismen. Både salg av øl og rusbrus i butikkene bidrar til å øke alkoholisme.

Det å "gjemme bort" alkoholen fører til at flere blir alkoholikere! Da blir det bare mer spennende første gang, og man får lyst til å smake på "alt" hvilket resulterer i at man blir drita.

Jeg mener at man bør ha et liberalt forhold til alkohol i hjemmet, og at det er helt feil av foreldre å nekte barna å smake på øl før de er myndige. Alternativet er at ungene drar ut på fest, og drikker uten at foreldrene har kontroll på hva de får i seg.

Det er så typisk dere sosialister/kommunister at dere ønsker at staten skal styre alt! Er folk virkelig så dumme at de tyr til flaska så ofte at de blir avhengige, så la dem for pokker bli avhengige. Det er urettferdig at det skal gå ut over folk flest, at noen få blir litt for glad i edlere drikkevarer :yes:

Men nå er jo kristelig folkeparti veldig parkert da

Lenke til kommentar
kan ikke folk selv få bestemme om de har lyst til å kjøpe brus med eller uten alkohol da? problemet er heller at ungdom faktisk får tak i varene. Det hadde de gjort uansett om det var strengere restriksjoner, og det kun hadde blitt solgt på polet. Hvorfor det tenker du sikkert. Svaret er ganske enkelt; alle tenåringer kjenner en person over 18 år som kan kjøpe for dem. Enten det er i butikk eller på polet. Da jeg var yngre var ikke rusbrus like vanlig, men drakk ikke noe mindre av den grunn. Vi drakk polsprit eller hjemmebrent, noe jeg vil påstå er mye verre og farligere. Jeg ville ihvertfall foretrukket at mine oppdiktede barn hadde drukket rusbrus eller pils fremfor polsprit eller enda verre, hjemmebrent.

Folk må selv få bestemme om de vil drikke rusbrusen, men for å unngå at flere ungdommer blir alkoholikerer må vi selge rusbrusen bare til voksne på polet.

Det burde ha vært mye høyere aldersgrense på polene, f.eks. 25 år for å kjøpe øl og rusbrus.

Det burde også ha vært innført kvoter, slik at man ikke kunne kjøpe mer en en 6-pakning om gangen. Med slike restriksjoner ville vi ha fått bukt med alkoholproblemene.

Lenke til kommentar

Syserror.

Ingen trenger alkohol. Selv har jeg bare drukket litt øl i bryllup og sånt av og til.

Men ingen trenger å tulle i seg alt det de mengder alkohol som faktisk mange gjør.

Men fordi altfor mange ikke klarer å begrense seg til en eller to enheter i festlig lag, og dermed blir fulle og voldelige er det bare rett og rimelig at staten griper inn og begrenser tilgangen.

Lenke til kommentar

Folk må selv få bestemme om de vil drikke rusbrusen, men for å unngå at flere ungdommer blir alkoholikerer må vi selge rusbrusen bare til voksne på polet.

Det burde ha vært mye høyere aldersgrense på polene, f.eks. 25 år for å kjøpe øl og rusbrus.

Det burde også ha vært innført kvoter, slik at man ikke kunne kjøpe mer en en 6-pakning om gangen. Med slike restriksjoner ville vi ha fått bukt med alkoholproblemene.

Hmm... Jeg synes ikke at det var så veldige gode tiltak. Å øke aldersgrensen til 25 synes jeg var direkte dumt. Er man myndig, så er man myndig. Man har da rett til å bestemme over seg selv, derav også hvor mye alkohol man ønsker å konsumere. En økning av adersgrensen vil føre til en sterk oppgang av sterkere rusmidler, som amfetamin ol.

Spesielt i utkant norge og steder hvor polet ikke er rett rundt hjørnet. Jeg f.eks. bor bare 4mil uterfor oslo, men må alikevel reise 2mil for å komme til polet.

Ungdom ruser seg fordi de ønsker det. Rett og slett fordi det er morsomt. Etter min mening er det bedre at de drikker alkohol enn at de nyter sterke rusmidler. Problemet er ikke tilgengligheten, men holdningene som er skapt rundt alkohol. Problemet i dag er at folk ikke er flinke nok til å lære ungene moral og etikk. Både skolen og foreldrene har skyld i dette.

Å sette opp slike grenser som du foreslår vil bare være med å skape mer "tabu" rundt alkohol. Ungdomer/unge voksne vil da ha lite erfaring med alkohol og mest sansynelig få et helse skadelig forhold til det. Det vil bli mye mer problemer med metanol forgiftning og sterke rusmidler. Folk som da får problemer med dette vil nok neppe oppsøke behandling. Mye pga. at det blir så tabu. Folk vil skamme seg, og heller prøve å løse problemet selv. Noe man skjelden greier.

Alkohol er egentlig ikke et problem. Det er verdiene i dagens samfunn. Mennesker liker å ruse seg og har gjort dette i mange tusen år. Å sette begrensinger på dette vil bare føre til at man oppsøker andre alternative rusmidler.

Tenk på konsekvensene av hva du fåreslår er du snill. De som har problemer med rusmidler, uansett om det er sterke rusmidler eller alkohol, burde få behandlig å lære seg å takle de. Problemene forsvinner ikke selv om du gjør det vanskligere å få tak i. Det man trenger er forebyggende tiltak og ikke forbud.

Lenke til kommentar

Warsawa: Etter å ha lest alle de 7 inleggene du har kommet med i dette forumet, så virker det som om du vil ha en slags Warsawa-konsentrasjonsleir i Norge...

Det være seg lavere fartsgrenser, flere fotobokser, forbud på ytringsfrihet, nei til "skitne linker" (hva nå det er), forbud på andre politiske meninger enn du har, etc.

Lenke til kommentar
jeg skjønner ikke hvorfor faktisk noen vil at:

1) vi selv ikke skal få kunne bestemme over livet vårt

2) gi staten kontroll over mer enn nødvendig

folk velger selv å drikke alkohol, så hvorfor henge seg så utrolig opp i saken?

1) Vi skal til en viss grad få bestemme over livet vårt, men på de områder vi ikke klarer dette er det mest rasjonelt at staten griper inn og setter grenser for oss.

2) Nettopp fordi det er til det beste for de mange som ikke skjønner konsekvensene av å drikke alkohol.

Lenke til kommentar
Warsawa: Etter å ha lest alle de 7 inleggene du har kommet med i dette forumet, så virker det som om du vil ha en slags Warsawa-konsentrasjonsleir i Norge...

Det være seg lavere fartsgrenser, flere fotobokser, forbud på ytringsfrihet, nei til "skitne linker" (hva nå det er), forbud på andre politiske meninger enn du har, etc.

Folk må gjerne mene annet enn meg selv, men å mene at øl og rusbrus skal selges i butikken er det samme som å gjøre seg skyldig i de mange unge som blir alkoholikere.

Lenke til kommentar
Dette er en hardware side. Pubertal menings-yttring hører ikke hjemme her. Jeg foreslår en ban da denne brukeren ikke bidrar med noe som helst positivt og hver eneste tråd han starter er noe svada.

Dette er ufint språk. Man bør ikke snakke slikt til hverandre.

Lenke til kommentar

Sett at man da skal ha et selskap, Hva gjør man da, får alle som er invitert til å være med ned på polet og kjøpe øl?

btw WARSAWA: sinnsykt mye posting første medlemsdag øker ikke troverdigheten din :)

Lenke til kommentar

Sett at man da skal ha et selskap, Hva gjør man da, får alle som er invitert til å være med ned på polet og kjøpe øl?

btw WARSAWA: sinnsykt mye posting første medlemsdag øker ikke troverdigheten din :)

Om folk skal ha selskap bør eventuelle innkjøp av alkoholholdige drikkevarer planlegges x antall dager i forveien slik at man etter gjentatte turer på polet til festdagen oppnår ønsket mengde av disse varer.

Eller som du også foreslår; tar med festdeltagerne på polet. Poenget med dette er at en slik kvoteordning gjør det mer tungvint for folk å skaffe alkohol. Dermed kan vi på sikt bukte med dette samfunnsproblemet.

Mange fester går også i vasken pga slossing som følge av alkoholinntak. Dette gagner ingen.

Selv synes jeg det er meningsløst å feste med alkohol. Man kan ha det gøy uten også.

Lenke til kommentar

Om folk skal ha selskap bør eventuelle innkjøp av alkoholholdige drikkevarer planlegges x antall dager i forveien slik at man etter gjentatte turer på polet til festdagen oppnår ønsket mengde av disse varer.

Dette er nesten et gullkorn, troll eller ei ....

Lenke til kommentar

Det virker som om vi har fått en aldri så liten kommunistspire her på forumet ;-)

"Du vet ikke hva du vil. Derfor er jeg nødt til å velge for deg" - Lyder dette kjent?

Er det riktig at du er den typen som (vil) stemmer RV, NKP eller SP?

Btw. partiprogrammene til disse partiene er èn eneste stor vits.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...