Gå til innhold

Bør kvinner betale for abort?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett om det hadde kostet staten 50 000 kr å få utført en abort så hadde vi tjent på å ha den ordningen vi har nå fremfor det at de må betale selv. Det er som regel de som har gått mindre skole og er mindre intelligent som ''havner i ulykka'', og det ville dermed vært slik at de ikke hadde hatt råd til å betale for en abort. Siden arv og miljø har mye å si for hvordan man blir når man blir eldre så hadde vi mest sannsynlig da sittet igjen med flere trygdesnyltere, lavt utdannede og mindre intelligente mennesker, som derigjen hadde kostet oss mye, mye, mye mer enn 50 000 kr.

Og jeg fikk kjeft for å ville fjerne barn med alvorlige lidelser som til eksempel downs...

Du drar den jo mye lenger min kjære... hehehe

Uten at jeg skal moralisere over det altså så kan de godt betale for inngrepet når de bruker det i stedet for pillen. Man må betale egenandel for så mye så hvorfor ikke her også....

Lenke til kommentar

Og jeg fikk kjeft for å ville fjerne barn med alvorlige lidelser som til eksempel downs...

Du drar den jo mye lenger min kjære... hehehe

Uten at jeg skal moralisere over det altså så kan de godt betale for inngrepet når de bruker det i stedet for pillen. Man må betale egenandel for så mye så hvorfor ikke her også....

Det er en helt annen debatt som du tydeligvis ikke har fulgt så veldig mye med når det kommer til hva jeg har skrevet. Hvis du blir gravid og får vite at fosteret har downs så syns jeg faktisk at du burde ta abort hvis du ikke kan tenke deg å oppfostre ett barn som krever ekstra, MEN vi skal ikke stigmatisere de som ønsker å beholde det.

Jeg er for fri abort. Abort for alle!

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir i Norge foretatt rundt 15.600 aborter i året, og med et så høyt tall virker det for meg som om de fleste av disse blir foretatt fordi det ikke blir brukt prevensjon.

Den økonomiske kostnaden ved å foreta disse abortene bekymrer meg ikke så veldig, det som bekymrer meg er betraktninger rundt at hvis det ikke blir brukt prevensjon så blir det mer kjønnssykdommer, og at en unødvendig graviditet + abort medfører ekstra bryderi for helsevesenet, og at kvinnen kan oppleve komplikasjoner som gjør at hun ikke lenger kan få barn.

Hvorfor har vi egentlig gratis abort, og hvilke fordeler og ulemper kan det tenkes å ha å sette prisen for en abort til si 10.000,-?

Jeg kan ikke tenke meg at det finnes særlig mange, om noen i det hele tatt, som aktivt planlegger og ønsker å benytte abort, fremfor langt mindre omfattende løsninger som kondomer og p-piller.

Men det finnes de som enten ikke vet bedre, eller handler uforsvarlig ut av dårlig dømmekraft, i tillegg til at prevensjon kan feile, mens for noen kan det være store problemer med å finne en prevensjonsløsning kroppen deres lar dem bruke. Og selvsagt kan det også oppstå komplikasjoner etter at graviditeten er et faktum, som endrer prioriteringer. Abort er en løsning vi tjener langt mer på å holde åpen og enkelt tilgjengelig, enn om vi skulle gjøre det vanskeligere, som en slags promotering av andre måter å unngå uønskede barn eller barn som ikke har foreldre parate til å oppdra dem.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Jeg ser den at noen unge kanskje vil se på abort som en enkel løsning, og derfor ikke gidder å være så nøye med prevansjon, men det er egentlig ikke deres feil. De får ALTFOR lite informasjon! De får utskrevet p-piller i hytt og pine, men hva med den jævla p-ringen?! P-ringen er en semipermanent p-prevansjon som du kan sette inn og la være der i 3 uker før du har ringfri uke, eller bytte til ny. P-pillen må man ta hver eneste jævla dag, glemmer du EN ENESTE så er du FUCKED hvis du ikke venter i 7 dager før du har ubeskyttet sex.

Sexundervisningen (som jeg hadde for noen år siden i 9ende eller 10ende klasse) var så latterlig dårlig og udatert. ''Rull på en kondom. Sånn ja. Også kan du også bruke annen prevansjon som p-piller,p-ring, p-spøyte. Ha en fin dag!'' Tusen jævla takk liksom for at jeg ble fortalt ting jeg ALLEREDE VISSTE.

Vi trenger også mer fokus på at kvinner under 21 år får 100 kr avslag i måneden på p-prevansjon! Min lillesøster på 20 visste ikke om det engang!!!!

Mer ressurser, MER PRAT, mer informasjon til massene, og da vil vi kanskje sitte igjen med færre som går rundt som hodeløse idioter og som tror at abort er en kjapp løsning før de har vært i situasjonen noen få ganger!

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tenke meg at det finnes særlig mange, om noen i det hele tatt, som aktivt planlegger og ønsker å benytte abort, fremfor langt mindre omfattende løsninger som kondomer og p-piller.

Men det finnes de som enten ikke vet bedre, eller handler uforsvarlig ut av dårlig dømmekraft, i tillegg til at prevensjon kan feile, mens for noen kan det være store problemer med å finne en prevensjonsløsning kroppen deres lar dem bruke.

Vel, det er flere som er skeptiske til p-piller, og som mener at det er gutten som bør ha kondomene klar.Og å ha en liten flaske glidemiddel med spermicider i håndveska er liksom ikke det som er mest digg.Selv er jeg ikke så opptatt av den enorme kostnaden utover det prinsipielle at dette er en utgift som kvinner pådrar seg selv.Og meg bekjent er vasektomi ikke gratis.Jeg tror det aller tristeste er jenter som har foretatt så mange aborter at de har blitt sterile.Eller som har fått alle barna de har født tatt ifra seg av politiet og barnevernet i fødestuen.Eller som har pådratt seg kjønnssykdommer og gått rundt og smittet andre.Alt dette, fordi de var tjukke i huet og ikke hadde noen motivasjon som de selv klarte å forstå, å unngå graviditet.Jeg ser da for meg at om det hadde kostet en 25.000,-, så hadde de kanskje blitt litt motivert til å bruke prevensjon etter de første par-tre abortene.

Lenke til kommentar

Vel, det er flere som er skeptiske til p-piller, og som mener at det er gutten som bør ha kondomene klar.Og å ha en liten flaske glidemiddel med spermicider i håndveska er liksom ikke det som er mest digg.Selv er jeg ikke så opptatt av den enorme kostnaden utover det prinsipielle at dette er en utgift som kvinner pådrar seg selv.Og meg bekjent er vasektomi ikke gratis.Jeg tror det aller tristeste er jenter som har foretatt så mange aborter at de har blitt sterile.Eller som har fått alle barna de har født tatt ifra seg av politiet og barnevernet i fødestuen.Eller som har pådratt seg kjønnssykdommer og gått rundt og smittet andre.Alt dette, fordi de var tjukke i huet og ikke hadde noen motivasjon som de selv klarte å forstå, å unngå graviditet.Jeg ser da for meg at om det hadde kostet en 25.000,-, så hadde de kanskje blitt litt motivert til å bruke prevensjon etter de første par-tre abortene.

Det er nødvendigvis en mann involvert. Men det er nok av skader/problemer vi påfører oss selv, som det offentlige helsevesenet og andre offentlige institusjoner dekker der og da, som vi betaler for via skattepengene. Abort er ikke stedet å begynne. Gjør vi det mindre tilgjengelig, vil vi isteden ende opp med flere personer som er tenkende til å utsette seg selv for noe vi må betale for.

Mer ressurser, MER PRAT, mer informasjon til massene, og da vil vi kanskje sitte igjen med færre som går rundt som hodeløse idioter og som tror at abort er en kjapp løsning før de har vært i situasjonen noen få ganger!

Ja, kunnskap er som oftest det beste middelet, evt. det resten av middlene vil være lite effektive uten.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Hvor går grensen mellom trolling, misogyni og en ekstrem mangel på generøsitet? Det er ikke lett å si.

Det er faktisk ganske enkelt.

Grensen på generøsiteten går ved dørstokken på baren eller bare når flaska er tom.

Da er det dama selv som velger hva hun vil eller ikke vil gjøre med sin kropp.

Angående misogyni så synes jeg det er veldig trist å se så mange veldresserte, kastrerte unge menn som har blitt hjernevasket til å tro at alt alltid er menn sin feil og det er bare synd på kvinner og ikke har vi likestilling heller selv - noe som forøvrig er helt sant, det er bare det at det er kvinnene som har flere rettigheter og privilegier enn menn, og ja, som oftest på menn sin bekostning.

Og det er så trist, så trist, å lese at absolutt kvinnedominerte yrker så sjelden får ting til.Barnevern, skole... you name it.

Kanskje enda tristere er at liten morroklump har lært seg ordet misogyni, men aldri har hørt om misandri.

Heldigvis er ingenting av dette MITT problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...