DetFinnesAllerede Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Det blir i Norge foretatt rundt 15.600 aborter i året, og med et så høyt tall virker det for meg som om de fleste av disse blir foretatt fordi det ikke blir brukt prevensjon. Den økonomiske kostnaden ved å foreta disse abortene bekymrer meg ikke så veldig, det som bekymrer meg er betraktninger rundt at hvis det ikke blir brukt prevensjon så blir det mer kjønnssykdommer, og at en unødvendig graviditet + abort medfører ekstra bryderi for helsevesenet, og at kvinnen kan oppleve komplikasjoner som gjør at hun ikke lenger kan få barn. Hvorfor har vi egentlig gratis abort, og hvilke fordeler og ulemper kan det tenkes å ha å sette prisen for en abort til si 10.000,-? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Aborten er ikke gratis, per se. Og selve framgangsmåten per abort er forskjellig avhengig av hvor langt man har kommet, fra en pille eller to og en tur på toalettet eller annet inngrep. Så kostnadsmessig er det relativt stor forskjell , antar fra noen hundrelapper til maks noen tusenlapper avhengig av personell og ingrepets varighet. Uansett siterer et svar som ble gjort på ung.no HeiAbort kan utføres på 2 måter: medisinsk og kirurgisk. - Medisinsk abort foregår ved at man får tabletter på sykehuset som man tar der før man drar hjem. Etter 2 dager kommer man tilbake for å få en ny tablett som gjør at fosteret løsner. Det gjør det i løpet av et døgn. Medisinsk abort utføres som regel ikke etter 9. uke. Ca 4 uker etter aborten har man etterkontroll for å sjekke at alt gikk bra. - Kirurgisk abort foretas etter 7. - 8. uke. Inngrepet skjer i løpet av en dag. Før inngrepet er det vanlig at jenta får snakke med en sykehuslege og at legen tar en rask undersøkelse, måler blodtrykket og ser på fosteret med ultralyd. Legen kan gi sykemelding for sykehusoppholdet. Jenta kommer om morgenen og drar igjen litt utpå dagen. Selve inngrepet skjer i full narkose og tar bare noen minutter. Legen fører et vakuum-sug opp i livmoren og suger ut innholdet. Jenta kan blø litt opp til 14 dager etter inngrepet. Det er viktig med god hygiene, bruk bind og skyll godt med hånddusjen. Ikke ha sex uten kondom de første to ukene. Ikke bad i basseng eller i annet offentlig bad. I Norge er det uhyre sjelden at man får infeksjoner eller farlige blødninger etter abortinngrep. Begge typene aborter er svært trygge, og de som utfører dem er veldig flinke. Andre vil ikke kunne se at du har tatt en abort, men det å gå gjennom en abort kan være følelsesmessig veldig vondt for mange, og man må derfor regne med at det kan bli noen tunge dager, og det er viktig at man har noen å prate med. Hvis du vil snakke anonymt med noen om dette kan du ringe SUSS på 800 33 866. Vennlig hilsen helsesøster Når det gjelder hvor mye vi betaler så er det egenandelen , kvinner som aborterer er heller ikke hovedsakelig i tenårene heller : http://www.ssb.no/ssp/utg/200303/07/fig-2003-06-20-02.html Endret 9. juni 2012 av Malvado Lenke til kommentar
DetFinnesAllerede Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Aborten er ikke gratis, per se. Hva betyr "per se" i norske kroner (NOK) kæsj månay? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Per se Hva det koster er egentlig uvesentlig da det varier svært, selve legekonsultasjonen betales via egenmelding og denne utgiften er som regel lik andre lignende konsultasjoner , det finnes flere typer piller som kan brukes , uoffisielt kan man bruke denne som koster omtrent 316Kr for en pakke på 100 , men generelt brukes det medisiner som koster langt under 500kr om jeg husker rett (gjerne korriger meg om jeg tar feil, dette er bare et grovt anslag i forhold til det lille jeg har lært om temaet). Inngrep som skjer etter den 7 uke (35 - 41% ) taes som regel ved bruk av en Vacuum maskin som suger ut fetus og det hele tar omtrent 10 - 15 min , den kan også taes manuelt , kostnaden til slike prosedyrer er derfor ikke urovekkende høye. Lenke til kommentar
DetFinnesAllerede Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Jolly good. Enig, den økonomiske kostnaden er uvesentlig. Så jeg viser da til mitt første innlegg vis á vis andre betraktninger av ikke uvesentlig sosiologisk betydning. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Uansett om det hadde kostet staten 50 000 kr å få utført en abort så hadde vi tjent på å ha den ordningen vi har nå fremfor det at de må betale selv. Det er som regel de som har gått mindre skole og er mindre intelligent som ''havner i ulykka'', og det ville dermed vært slik at de ikke hadde hatt råd til å betale for en abort. Siden arv og miljø har mye å si for hvordan man blir når man blir eldre så hadde vi mest sannsynlig da sittet igjen med flere trygdesnyltere, lavt utdannede og mindre intelligente mennesker, som derigjen hadde kostet oss mye, mye, mye mer enn 50 000 kr. 1 Lenke til kommentar
DetFinnesAllerede Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Når det gjelder hvor mye vi betaler så er det egenandelen , kvinner som aborterer er heller ikke hovedsakelig i tenårene heller : http://www.ssb.no/ss...3-06-20-02.html Fra den grafen så blingser jeg litt og anslår at aldersgruppen 15-29 år utgjør... sånn ca. 80%. Uansett om det hadde kostet staten 50 000 kr å få utført en abort så hadde vi tjent på å ha den ordningen vi har nå fremfor det at de må betale selv. Hvorfor? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Forklaringen på hvorfor står i resten av innlegget. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Om du tok en titt på siden som ble linket ovenfor med statistikk på hvem som tok abort så ser du at tenåringer ikke kommer så ille ut på listen, generelt så aborterer 20-24 åringer oftere enn tenåringsjenter , men det totale antall aborter overstiger faktisk ikke antallet tilfeller av SOI's (seksuelt overførbare infeksjoner ). En liten titt på ssb viser at mange av tilfellene av Gonoré og syfilis ( hele 60% ) skjer i utlandet , hovedsakelig i Thailand ( kilde ) og generelt er ikke unge menn og kvinner kjent for å dra der for å kjøpe sex ( om jeg ikke husker feil sånn ca i slutten av 30 åra - 50/ 60 ) . Generelt så er vel hovedsakelig Chlamydia et problem i Norge, spesielt i Finnmark og Troms . Ubeskyttet sex er nok et av hovedproblemene når vi blir smittet av slike sykdommer, noe som sannsynligvis er langt enklere enn å bli gravid. Man bør derfor argumentere for at det kanskje er langt mer effektivt å sørge for flere kampanjer hos ungdommer og sørge for at langt flere tester seg for SOI's for å unngå videre smitting til flere partnere. Det beste hadde selvsagt vært mer utstrakt bruk av kondom , men dette er vanskelig å få til med mindre vi har noen endringer på flere hold hos både unge og voksne. Når det gjelder Grafen ovenfor i det tidligere innlegget er det aborter per 1000 i år 2001 20-24 = 27 / 1000 Dette blir altså i prosent = 29% ( 100/ 92 x 27 ) Aprox. 15-19 = 17 / 1000 = 18% 25-29 = 19 / 1000 = 20% 30-34 = 15 / 1000 = 16% 35-39 = 10 / 1000 = 11% 40-44 = 4 / 1000 = 6% Endret 9. juni 2012 av Malvado Lenke til kommentar
Elder of Zyklon Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Gratis abort har vi fordi at myndighetene ikke ønsker mere hvite mennesker. Siden arv og miljø har mye å si for hvordan man blir når man blir eldre så hadde vi mest sannsynlig da sittet igjen med flere trygdesnyltere, lavt utdannede og mindre intelligente mennesker, som derigjen hadde kostet oss mye, mye, mye mer enn 50 000 kr. Fattige folk har dårligere gener? Å lese slikt gjør meg enda litt mere tradisjonalistisk. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Ok, jeg forsøker å forstå, men jeg har litt redusert IQ fordi morra mi drakk da hun gikk gravid med meg, så om du kan forklare meg med salt-skjeer hvor du har bullshiten din om at det er mest lavere utdannede / mindre intelligente kvinner som havner i "uløkka" fra, og hvorfor dette skulle bety at de ikke hadde hatt råd til å tatt den BOTEN som en uønsket graviditet hadde utgjort av motivasjonsfaktor for at de skulle kunne dyttet innpå med noen P-piller eller kvinnelig kondom eller spermacider... "Det er mest dumme unge gutter som bryter fartsgrensene så derfor så trenger de ikke å betale bot LOL". Jeg sier ikke at lavt utdannede er dumme (selv om det ofte er grunnen til hvorfor de er lavt utdannet), ikke heller at alle som tar abort er det heller, men faktum er at hvis du er mindre intelligent så vil du være mindre i stand til å kunne ta ansvarlige avgjørelser, og da vil du være i større fare for å bli gravid når du egentlig ikke burde bli det. Rike/og eller velutdannede folk er som regel smartere av den simple grunn av at de faktisk tenker over hva den ubeskyttede sexen vil medføre. (selv om det også er en sannhet i at de som prioriterer utdannelse og karrieren er mindre sannsynlig til å ha mange barn) Selvsagt finnes det også de som kommer av en familie med trygdede eller arbeidsløse foreldre som gjør det bra for seg selv, men problemet med arv og miljø vil fremdeles gjenstå og være en så stor faktor at regnestykket vil ikke gå opp hvis man måtte betale for en abort de ikke hadde hatt råd til. Jeg forventer også ett visst nivå av de jeg debatterer med. Ønsker du ikke å forholde deg saklig kan du bare la vær å svare. Fattige folk har dårligere gener? Å lese slikt gjør meg enda litt mere tradisjonalistisk. Nope, det eneste jeg påpeker er at arv og miljø har noe å si på hvordan barnet vil bli, det betyr ikke nødvendigvis (som jeg påpeker ovenfor) at barn født av fattige foreldre vil bli det selv når de blir eldre. 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Nope, det eneste jeg påpeker er at arv og miljø har noe å si på hvordan barnet vil bli, det betyr ikke nødvendigvis (som jeg påpeker ovenfor) at barn født av fattige foreldre vil bli det selv når de blir eldre. I Norge er egentlig ikke IQ'en til foreldrene lenger såpass viktig at den vil være til hinder for barnet med dagens skolesystem, så lenge man har omtrent "gjennomsnittelig" ,eller litt lavere enn det, så vil barnet trolig gjøre det bra i skolen. IQ'ën til foreldrene er funnet i studier til å variere mellom 0.4 til 0.8 i forhold til hva som er arvelig fra foreldrene , men studiene er kontroversielle og har mange "hull". Genier har også blitt født i familier som har en "Normal" IQ , sånn sett så tror jeg nok at det er en del variabler som vi ikke kjenner til og som medvirker på hvor glupt barnet vårt er, kanskje en mutasjon eller feil på ADN? Uansett så mener jeg at miljøet og mulighetene i Norge bør gi en generasjon med glupe unger og det er mye som tyder på dette allerede... Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Uansett så mener jeg at miljøet og mulighetene i Norge bør gi en generasjon med glupe unger og det er mye som tyder på dette allerede... Selvsagt er det du skriver helt sant, men med en mor og en far som er ''trygdesnyltere'' eller som ikke gidder å jobbe og gjøre noe spesielt med livet sitt så kan det fort ''smitte'' over på deres barn. Det er mulig at de arver holdningene deres, og det trengs bare noen få som blir trygdet for livet for å kollapsere den ''smarte'' planen om å få kvinner til å betale for sin egen abort. De sparer altså ingenting siden man fort kan sitte med noen få som vil koste flere millioner uten å egentlig bidra selv. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Abort er langtifra gratis i Norge. Legetimen og "praten" man har med legen er jo også der og ærlig talt så mener jeg at sammenhengen mellom muligheten for å betale en "bot" for abort og kjønnssykdommer er svært svært liten. På tide at du kommer med en kilde på dette DetFinnesAllerede... Lenke til kommentar
DetFinnesAllerede Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 På tide at du kommer med en kilde på dette DetFinnesAllerede... Mener du utover taket for legeutgifter i et år, rundt 1800,-? Får ikke helt tak i hva du tenker på, ta det gjerne på PM om det blir litt detaljer eller kanskje uklarheter. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 DetFinnesAllerede : Jeg tenker hovedsakelig på påstanden din om at SOI's er fordi at kostnadene til å ta abort er såpass lave og at ved å innføre en "bot" så vil man dermed bli kvitt problemet. Du tar på ingen måte opp de mange problemstillingene som kan dukke opp i kjølvannet av dette : *Bruk av farlige medikamenter for å forårsake en "billig" abort. *Bruk av strikkepinner o.l. til en "kirurgisk" abort utført av "billig" ikke medisinsk personell og som kan forårsake enorme merutgifter pga utfallene. *Bruken av prevensjonsmidler for kvinner har økt i alderen 12-15 år med 30% i løpet av 5 år , antallet aborter har derfor sannsynligvis sunket hos denne gruppen ( http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7388954 ) , eldre grupper med kvinner er sannsynligvis flinkere til å bruke p - piller og andre prevensjonsmidler i forhold til graviditet. Det hjelper selvsagt ikke på SOI's om partneren har blitt smittet (utroskap etc). Ærlig talt så er grunnlaget ditt for å finne en sammenheng mellom SOI's og Abort svært liten, om noe ikke eksisterende. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Et par innlegg forsvant, vi forventer at det holdes et visst nivå, et visst språk og unngår irrelevante beskrivelser av andre personer eller kontoen. Da forsvant også et par svar til dette. Kommentarer tas som vanlig på PM 3 Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Jeg vil ikke at abort skal være gratis, dvs noe jeg skal tvinges til å betale for. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Jeg vil ikke at abort skal være gratis, dvs noe jeg skal tvinges til å betale for. Nå betaler strengt tatt også de som tar abort skatt senere i livet selv om de er studenter som tar abort for å studere slik at de kan får seg en god jobb -- som gjør at de betaler mer skatt. Så jeg tror ikke at du skal være så bekymret. Lenke til kommentar
laxx Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 (endret) Bør kvinner betale for abort? Ja, det bør de. Det er deres kropp, og når de ønsker å foreta et inngrep i egen kropp, så har de ingen rett til å skyve kostnadene over på andre. Men skal ikke mannen også være pålagt å betale? Nei, det skal han ikke. Mannen har ingenting å si dersom kvinnen bestemmer seg for å ta abort, og han skal følgelig heller ikke være pålagt å betale for et valg han ikke har noe med å gjøre. Endret 11. juni 2012 av laxx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå