Fylling Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Hei, jeg lurte på hvordan jeg kan gjøre om, Mg^(+2) til: Mg+2 Det er da snakk om eksponenten. Dataen ligger lagret i en tabell der eksponenten og stoffet ikke er skillt. Og jeg kan ikke ha flere felt der jeg har et felt for stoffet og en for stoffets ioneladning(eksponenten), ettersom at den kan inneholde lange ligninger: Ca2+ + 2Cl− + 2Ag+ + 2NO3 −> Ca2+ + 2NO3− + 2AgCl Så jeg lurer på hvordan jeg kan få dette til? Jeg må først hente ut dataen for så å gjøre den om. Noen gode ideer? Mvh Fylling Lenke til kommentar
Milktea Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Til HTML, altså? Ligger et svar her. Er et par problemer med utgangspunktet ditt som blir nevnt i tråden. Kanskje verdt å lese over. Ellers kan du bare gjøre noe slikt: $string = 'Ca2+ + 2Cl- + 2Ag+ + 2NO3 -> Ca2+ + 2NO3- + 2AgCl'; $pattern = '/\(?([a-zA-Z]{1,2})([1-9]*)([+-]?)([1-9]*)\)?([1-9]*)/'; $replacement = <<<EOL <math> <msubsup> <mo> $1 </mo> <mn> $2 </mn> <mn> $4$3 </mn> </msubsup> </math> EOL; echo preg_replace( $pattern, $replacement, $string ); Ikke akkurat semantisk output. Kommer litt an på hvor avansert du vil gjøre det, men resultatet ser greit ut. Lenke til kommentar
Fylling Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Det der fungerte jo perfekt Milktea! Men siden det er en bugg her klarer jeg ikke å gi deg positiv tilbakemelding, beklager! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå