tullebusk Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Eg skal kjøpe ny bærbar datamaskin, og lurer på kva slags bærbar eg skal velje. Eg foretrekker Ubuntu, men tviler på at http://www.ubuntu.co...cation/desktop/ er oppdatert. Eg har funne nokre firma som eg trur har greie datamaskinar. Desse er System 76, Dell og Lenovo. Eg kjem ikkje til å bruke den til noko meir krevande enn Blender, Minecraft og SuperTuxKart. Prisen bør ikkje vere meir enn ca. 12 500 kr. Nokre maskinar eg lurar på er Gazelle Professional, Alienware M11xR3, Latitude E6520 og XPS 14z. Er desse kraftige nok, og går det greit å bruke Ubuntu 12.04 på dei? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Hva slags krav har du til maskinen? Hvis du ikke bryr deg noe særlig om spesifikasjoner kan det fortsatt være greit å vite hva du forventer av f.eks skjermen Lenke til kommentar
tullebusk Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Hva slags krav har du til maskinen? Hvis du ikke bryr deg noe særlig om spesifikasjoner kan det fortsatt være greit å vite hva du forventer av f.eks skjermen Eg visste at det var noko eg hadde gløymt. Skjerm: Helst 15,6 tommer eller høgare, men litt mindre går greit. Prosessor: Intel (i7), gjerne 2,70 GHz eller meir. Bør ikkje vere treig. Harddisk: Ikkje SSD, 250-500 GB er nok Minne: 8 GB eller meir Grafikkort: Nvidia eller Intel, bra nok til MC og STK Portar: LAN, USB 2.0+ Endret 9. juni 2012 av tullebusk Lenke til kommentar
hernil Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Vet ikke helt hvor mye minecraft og supertuxcart trekker av maskinvare, men hvis det er det du skal kjøre av "tyngre" ting ville jeg nok ikke satt en i7 som krav. Min i5-2540M holder lenge for det vil jeg tro. Videre ville jeg også anbefalt en SSD. Det vil sannsynligvis påvirke den merkbare ytelsen mer enn hoppet fra i5 til i7. Noen maskiner har mulighet for SSD og harddisk hvis det er plassen du er redd for. Skjermkort får noen andre anbefale deg. Jeg kjører Intel, men spiller heller ingen spill eller andre grafikkintensive oppgaver. Dog er det vel færre og færre ting som Intel ikke kan takle nå med Ivy Bridge. System 76 vil hvertfall være så støttet som det blir. Lenovo er bra og Dell er vel ganske bra. Det viktigste er i grunn å se på enkeltkomponenter og hvordan støtten er for disse. Lenke til kommentar
tullebusk Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 Vet ikke helt hvor mye minecraft og supertuxcart trekker av maskinvare, men hvis det er det du skal kjøre av "tyngre" ting ville jeg nok ikke satt en i7 som krav. Min i5-2540M holder lenge for det vil jeg tro. Videre ville jeg også anbefalt en SSD. Det vil sannsynligvis påvirke den merkbare ytelsen mer enn hoppet fra i5 til i7. Noen maskiner har mulighet for SSD og harddisk hvis det er plassen du er redd for. Skjermkort får noen andre anbefale deg. Jeg kjører Intel, men spiller heller ingen spill eller andre grafikkintensive oppgaver. Dog er det vel færre og færre ting som Intel ikke kan takle nå med Ivy Bridge. System 76 vil hvertfall være så støttet som det blir. Lenovo er bra og Dell er vel ganske bra. Det viktigste er i grunn å se på enkeltkomponenter og hvordan støtten er for disse. Angåande SSD eller vanleg harddisk: Ja, det er nok raskare med SSD, men eg har høyrt at SSD har kortare levetid enn harddisk (ifølgje Illustrert vitskap ca. 3-5 år). Eg har ein ekstern harddisk frå LaCie som eg trur er SSD, og den fungerer heilt fint. System 76 har eit hybrid-alternativ med 4 GB SSD og resten vanleg, men eg trur ikkje at maskinane deira har norsk tastatur... Angåande støtte: Eg veit ikkje om nyare Nvidia-kort er støtta, og er derfor litt usikkar på kva slags grafikkort eg skal velje. Så vidt eg veit har Nvidia dei beste grafikkorta. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 SSD har en målbar grense på hvor mange skrivesykler hver celle kan takle. Denne grensen ligger langt over hva SSDen vil bli utsatt for ved vanlig bruk. Brukeren BAT holder på med en utholdenhetstest på blant annet en Crucial m4 64 GB. Den testen har skrevet til SSDen døgnkontinuerlig på maks hastighet siden juli i fjor, og er nå oppe i 1 PiB skrevet (1024 TiB). Den lever fremdeles, og de nærmeste dagene tror jeg vi får vite om den fremdeles er brukendes etter slik beinhard tortur. Du som vanlig bruker vil ved vanlig bruk aldri i verden komme opp i den mengden skrevne data, selv etter 3-5 år. Og siden levetiden er avhengig av antall skrivesykluser, så vil større SSDer tåle mer data enn små SSDer. I ditt tilfelle hvor du kanskje trenger 256 GB, vil denne tåle 4 ganger mer skriving enn 64 GBen som BAT torturerer. Så konklusjonen er: Levetiden til en SSD er så lang at du bare kan droppe alle bekymringer. Ytelsen til en SSD er såpass digg at du absolutt bør vurdere det. Har du først fått smaken av SSD er det vanskelig å gå tilbake igjen. Angående kompatibilitetslisten til Ubuntu, så ser den greit oppdatert ut. Lenke til kommentar
tullebusk Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 SSD har en målbar grense på hvor mange skrivesykler hver celle kan takle. Denne grensen ligger langt over hva SSDen vil bli utsatt for ved vanlig bruk. Brukeren BAT holder på med en utholdenhetstest på blant annet en Crucial m4 64 GB. Den testen har skrevet til SSDen døgnkontinuerlig på maks hastighet siden juli i fjor, og er nå oppe i 1 PiB skrevet (1024 TiB). Den lever fremdeles, og de nærmeste dagene tror jeg vi får vite om den fremdeles er brukendes etter slik beinhard tortur. Du som vanlig bruker vil ved vanlig bruk aldri i verden komme opp i den mengden skrevne data, selv etter 3-5 år. Og siden levetiden er avhengig av antall skrivesykluser, så vil større SSDer tåle mer data enn små SSDer. I ditt tilfelle hvor du kanskje trenger 256 GB, vil denne tåle 4 ganger mer skriving enn 64 GBen som BAT torturerer. Så konklusjonen er: Levetiden til en SSD er så lang at du bare kan droppe alle bekymringer. Ytelsen til en SSD er såpass digg at du absolutt bør vurdere det. Har du først fått smaken av SSD er det vanskelig å gå tilbake igjen. Angående kompatibilitetslisten til Ubuntu, så ser den greit oppdatert ut. Takk for opplysningane. Eg trur at eg revurderer harddiskvalget mitt no. Uansett: Er det nokon her som veit om det finst drivare for Nvidias nyare grafikkort tilgjengeleg for Ubuntu? Har nokon peiling på kva slags bærbar eg bør velje? Lenke til kommentar
Flim Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 nVidia-drivere er tilgjengelige (proprietære i det minste). Et irritasjonsmoment er dog at de fleste laptoper med nVidia-kort per i dag bruker Optimus, en teknologi som ikke støttes under Linux. Du kan få det opp og kjøre med Bumblebee/Ironhide, men det er og blir noe mas. På min Lenovo (T410) ble den greieste løsningen å tvinge nVidia-kortet til å ta all rendring, noe som funker greit i forhold til drivere etc., men som til gjengjeld minsker batteritiden betraktelig. Det kan være et poeng å sjekke om en laptop med nVidia-kort har bios-støtte for "alltid på" for det dedikerte grafikkortet. Ellers kan det nevnes at Ubuntu har fungert knirkefritt på alle andre måter på ThinkPaden min. NB: Dette er basert på forrige gang jeg satte opp Ubuntu på maskinen min, som begynner å bli noen måneder siden. Du kan evt. sjekke status på Bumblebee og den maskinen/det grafikkortet du vurderer å kjøpte. Og gå for en SSD. Det tviler jeg på at du kommer til å angre på - som det ble påpekt tidligere ser man seg ikke tilbake etter at man har byttet. Lenke til kommentar
tullebusk Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 (endret) Da trur eg at eg går for Alienware M14x. Eit spørsmål: Har NVIDIA® GeForce® GT 650M Optimus? Endret 12. juni 2012 av tullebusk Lenke til kommentar
Flim Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Så vidt jeg vet (nå får andre arrestere meg om jeg tar feil) har alle nyere laptoper med nVidia-kort Optimus. En kjapp Googling antyder det samme, også for M14x. Edit: skriveleif. Endret 13. juni 2012 av Flim Lenke til kommentar
tullebusk Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Så vidt jeg vet (nå får andre arrestere meg om jeg tar feil) har alle nyere laptoper med nVidia-kort Optimus. En kjapp Googling antyder det samme, også for M14x. Edit: skriveleif. Går det an å bruke linux på den viss eg brukar Bumblebee eller Ironhide, som du nevnte tidlegare? Lenke til kommentar
Flim Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Linux kan du bruke på den uansett - spørsmålet er hvor godt du får utnyttet grafikkortet i samspill med batteritiden. Som sagt kan det være lurt å sjekke om BIOS i M14x har funksjonalitet for å alltid rendre gjennom nVidia-chipen. Dersom det går an, kan du installere vanlige nVidia-drivere og utnytte all kraften i kortet, da på bekostning av batteritid (Optimus er designet for å spare batteri på laptoper ved å kun skru på dedikert grafikk når man starter oppgaver som trenger det eller drar nytte av det - noe som gir et mer konservativt batteriforbruk en om chipen alltid er på). Bumblebee og Ironhide vil jeg regne med at kan brukes - det kan være lurt å sjekke loggene på de to prosjektene (jeg mener Bumblebee er mest kurant nå, da Ironhide er lagt på is inntil videre) så du vet om noen har gjort det før deg. Et poeng: Du bør være komfortabel med prøving og feiling, og bør ha grunnleggende systemkunnskap før du prøver deg på det. Det hadde ikke jeg, og det ble et kræsjkurs av dimensjoner. Jeg fikk det opp og stå omsider, men det tok tid og innsats, og jeg hadde hele tiden en Win7-partisjon jeg kunne bruke all den tid Linux funkerte svært variabelt. Kort oppsummert tillater Bumblebee at du legger til et prefiks før du kjører programmer du vil ha dedikert grafikk på - noe som også krever at du må ha litt kunnskap om hvordan du kjører programmer fra terminal, eller i det minste setter opp snarveier. Med det sagt, så har jeg lært masse av å herje med Bumblebee og Ironhide, og til slutt fungerte det da også helt fint. Jeg vil allikevel anbefale deg å sjekke om BIOSen støtter alltid på, da det gjør alt enklere - jeg endte opp med en partisjon for nVidia på, en annen for av, så kan du styre det i BIOS. I praksis betyr det bare at du har en ekstra partisjon for når du trenger masse batteritid. (Det er sikkert mange som vil se på dette som en ufullverdig løsning. Det forstår jeg, samtidig som det funker fint for meg). Lenke til kommentar
hernil Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Jeg valgte, med mine begrensede behov for kraftig grafikkort, å holde meg til integrert grafikk. Ser ut til at det ikke var så dumt Lenke til kommentar
Flim Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Jeg valgte, med mine begrensede behov for kraftig grafikkort, å holde meg til integrert grafikk. Ser ut til at det ikke var så dumt Ikke dumt i det hele tatt. I neste runde blir det stasjonær og ett eller annet lett noe. Haha. Lenke til kommentar
tullebusk Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Linux kan du bruke på den uansett - spørsmålet er hvor godt du får utnyttet grafikkortet i samspill med batteritiden. Som sagt kan det være lurt å sjekke om BIOS i M14x har funksjonalitet for å alltid rendre gjennom nVidia-chipen. Dersom det går an, kan du installere vanlige nVidia-drivere og utnytte all kraften i kortet, da på bekostning av batteritid (Optimus er designet for å spare batteri på laptoper ved å kun skru på dedikert grafikk når man starter oppgaver som trenger det eller drar nytte av det - noe som gir et mer konservativt batteriforbruk en om chipen alltid er på). Bumblebee og Ironhide vil jeg regne med at kan brukes - det kan være lurt å sjekke loggene på de to prosjektene (jeg mener Bumblebee er mest kurant nå, da Ironhide er lagt på is inntil videre) så du vet om noen har gjort det før deg. Et poeng: Du bør være komfortabel med prøving og feiling, og bør ha grunnleggende systemkunnskap før du prøver deg på det. Det hadde ikke jeg, og det ble et kræsjkurs av dimensjoner. Jeg fikk det opp og stå omsider, men det tok tid og innsats, og jeg hadde hele tiden en Win7-partisjon jeg kunne bruke all den tid Linux funkerte svært variabelt. Kort oppsummert tillater Bumblebee at du legger til et prefiks før du kjører programmer du vil ha dedikert grafikk på - noe som også krever at du må ha litt kunnskap om hvordan du kjører programmer fra terminal, eller i det minste setter opp snarveier. Med det sagt, så har jeg lært masse av å herje med Bumblebee og Ironhide, og til slutt fungerte det da også helt fint. Jeg vil allikevel anbefale deg å sjekke om BIOSen støtter alltid på, da det gjør alt enklere - jeg endte opp med en partisjon for nVidia på, en annen for av, så kan du styre det i BIOS. I praksis betyr det bare at du har en ekstra partisjon for når du trenger masse batteritid. (Det er sikkert mange som vil se på dette som en ufullverdig løsning. Det forstår jeg, samtidig som det funker fint for meg). Så det er mogleg at det går heilt greit? Eg finn ikkje ut om BIOSen til M14x støtter alltid på. Veit du kor eg bør sjekke eller kva eg bør søkje etter? I tilfelle det ikkje kjem til å gå særleg bra: Taklar Intel-kort Compiz-effektar i tillegg til Blender, MC eller STK? Lenke til kommentar
Flim Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Du bør vel finne ut av hvilket chipset maskinen har, og ta det derfra. Mulig jeg kan se på det i løpet av helga, poster her i så fall. Mitt Intel-kort fikser ikke Compiz-effekter av typen kube osv. (altså de effektene som krever mye rendrekraft), men så er kortet mitt også betraktelig eldre enn det du ender opp med. Compiz er vel heller ikke støttet under Bumblebee, men det jobbes med. Lenke til kommentar
tullebusk Skrevet 15. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Du bør vel finne ut av hvilket chipset maskinen har, og ta det derfra. Mulig jeg kan se på det i løpet av helga, poster her i så fall. Mitt Intel-kort fikser ikke Compiz-effekter av typen kube osv. (altså de effektene som krever mye rendrekraft), men så er kortet mitt også betraktelig eldre enn det du ender opp med. Compiz er vel heller ikke støttet under Bumblebee, men det jobbes med. Fyrste avsnitt: Chipsetet er Intel HM67 Express, men eg finn ikkje noko om BIOSen... Andre avsnitt: Isåfall lurar eg endå meir på kva slags grafikkort mine seks år gamle Cineter har, det taklar attpåtil ustødige vindauge og skrivebordskule ganske bra (og det taklar såvidt STK, men ikkje MC). At Compiz ikkje er støtta under Bumblebee er ikkje noko problem, sidan eg mest sannsynleg kjem til å bruke Nvidia-kortet heile tida (andre alternativar høyres for kompliserte ut), til og med til nettsurfing og teksthandsaming. Noko eg lurar på: Har M14x inngang for kabla nettverk (LAN)? Endret 15. juni 2012 av tullebusk Lenke til kommentar
hernil Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Har ikke testet med 3D kube, men compiz sånn som ting er ut av boksen i Ubuntu fungerer perfekt med Intel-grafikk. Det fungerte perfekt selv med min, nå fire år gamle, skolepc. Tror ikke du trenger å bekymre deg. Selv om du vil ha kube. Lenke til kommentar
tullebusk Skrevet 17. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2012 (endret) Har ikke testet med 3D kube, men compiz sånn som ting er ut av boksen i Ubuntu fungerer perfekt med Intel-grafikk. Det fungerte perfekt selv med min, nå fire år gamle, skolepc. Tror ikke du trenger å bekymre deg. Selv om du vil ha kube. Eg kan ikkje bruke verken skrivebordskube, -sylinder eller -kule viss eg skal bruke Unity, men eg liker ustødige vindauge... Men eg meinte Compiz-effektar i tillegg til Blender, MC og STK (ikkje alle spela/programma samstundes, men eit av dei og Compiz samstundes). Endret 18. juni 2012 av tullebusk Lenke til kommentar
hernil Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Som sagt; alt av vanlige (altså standard i Ubuntu) compiz-effekter fungerer greit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå