wergz Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Alder: 17 år Vekt: 60kg +- Høyde: 1,80 m Jeg er en undervektig gutt som trenger råd om mat. Hva er det egentlig som er lurt å spise når man virkelig trenger å gå opp i vekt? Prøver å spise mye karbohydrater og tar gainer ("Mutant Mass" for vektøkning). Allikevel syntes jeg at det blir for lite mat nesten hver dag. Hadde satt pris på om noen kunne svart på disse spørsmålene: 1. Hva slags mat kan passe til lunsj (i forhold til vektøkning) for 20-40 kr daglig på en vanlig matbutikk (f.eks. Rimi, Kiwi osv) 2. Hva er bra å spise til middag? Har i det siste prøvd å spise müsli til frokost, men jeg finner ikke kun müsli, men bare blandinger av uttørka frukt, nøtter osv.. Har forresten allergi for en del nøtter, men denne allergien er ikke farlig. Får bare litt kløe i halsen Til slutt, finnes det noen viktige huskeregler når man skal velge hva man skal spise ? Endret 9. juni 2012 av wergz Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Siterer meg selv fra en tidligere tråd. Ikke spesifikke råd om mat, men gode råd for generell planlegging av vektøkning. Jeg kan kun snakke utifra personlige erfaringer. Og dette området har vært en livslang skolegang for meg. Ting som fungerte for meg: - Søvn. Har en forbausende sammenheng med inntak av mat for min del. Sover jeg lite spiser jeg lite, og omvendt. Dette er individuelt - Unngå kaffe, og andre koffeindrikker. - Weightgainer. Som beskrevet ovenfor er dette en gavepakke i form av kalorier. Kan gi deg den nødvendige boosten du trenger. (Det kreves egentlig at du trener styrke for å unngå at det legger seg som fett på buken. Det er her det samles først. ) - Rutine i matvanene. Alfa omega. Du kjenner garantert at du gradvis blir mer sulten for hver dag som går. Og som sagt: begynn med små mellommåltid når du har mulighet. Ikke press deg i starten, bedre at du får i deg noe, enn ingenting. Ta det gradvis derfra. Det at forbrenningen øker er kun positivt, fordi det gir deg mer matlyst. Forbrenningen vil aldri bli høy nok til å gå ned i vekt av å spise. (med mindre du spiser ekstremt lite hvert måltid, men da er det igjen mengden som avgjør vekten.) - Trening. Det du ikke ville høre, men dog et viktig moment. All fysisk aktivitet er med på å øke forbrenningen, her er styrketrening bedre enn kondisjon og utholdenhet, fordi du forbrenner mindre. Dette vil i tillegg gjøre at vekten øker sammen med muskelmassen. Nok en gang: du trenger ikke kjøpe deg abonnement på et helsestudio. Hjemmetrening fungerer utmerket, og du slipper samlebånds-musikken over anlegget. Gjør også dette gradvis. - Gjør dette til et prosjekt! Lag grafer i excel for eksempel, noter vekten din hver dag, og gjerne notater for å se hvilke metoder som gir best effekt. Dette fungerer som en motivasjonsfaktor, og gjør at du får ekstra kjennskap til hvordan kroppen din fungerer. Dette hjalp veldig for meg, da det ble noe lærerikt og morsomt over det. - Lag gjerne en matplan. Noter ned hva du kunne tenke deg til frokost, lunsj,middag kvelds og mellommåltider. Når du har oversikten kan du jo være fleksibel og variere, så lenge det dekker det nødvendige kalori-inntaket. -Unngå kjedelig mat. Matprat.no har fine oppskrifter. Det værste jeg gjorde var å spise tørre brødskiver med kokt skinke. Det smaker ikke godt og gjør at jeg mister motivasjonen, dermed får jeg også i meg mindre. Hva med å bytte ut brødskivene med pitabrød fylt med skinke, ost, frisk salat og dressing? Mulighetene er mange. - Vær bevisst! Unngå å sluntre unna! Gi deg selv en uke der du lover deg selv å følge planen. Da ser du små resultater på vekttallet, og vet at det du gjør gir effekt. Ergo mer motivasjon til å fullføre! Masse lykke til! Jeg tror du spikrer denne - Stor porsjon havregryn til frokost er et godt tips. - Noen typer nøtter du tåler? Det er et effektivt tilskudd av energi, og fungerer ypperlig som mellommåltid. Lenke til kommentar
wergz Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Siterer meg selv fra en tidligere tråd. Ikke spesifikke råd om mat, men gode råd for generell planlegging av vektøkning. Jeg kan kun snakke utifra personlige erfaringer. Og dette området har vært en livslang skolegang for meg. Ting som fungerte for meg: - Søvn. Har en forbausende sammenheng med inntak av mat for min del. Sover jeg lite spiser jeg lite, og omvendt. Dette er individuelt - Unngå kaffe, og andre koffeindrikker. - Weightgainer. Som beskrevet ovenfor er dette en gavepakke i form av kalorier. Kan gi deg den nødvendige boosten du trenger. (Det kreves egentlig at du trener styrke for å unngå at det legger seg som fett på buken. Det er her det samles først. ) - Rutine i matvanene. Alfa omega. Du kjenner garantert at du gradvis blir mer sulten for hver dag som går. Og som sagt: begynn med små mellommåltid når du har mulighet. Ikke press deg i starten, bedre at du får i deg noe, enn ingenting. Ta det gradvis derfra. Det at forbrenningen øker er kun positivt, fordi det gir deg mer matlyst. Forbrenningen vil aldri bli høy nok til å gå ned i vekt av å spise. (med mindre du spiser ekstremt lite hvert måltid, men da er det igjen mengden som avgjør vekten.) - Trening. Det du ikke ville høre, men dog et viktig moment. All fysisk aktivitet er med på å øke forbrenningen, her er styrketrening bedre enn kondisjon og utholdenhet, fordi du forbrenner mindre. Dette vil i tillegg gjøre at vekten øker sammen med muskelmassen. Nok en gang: du trenger ikke kjøpe deg abonnement på et helsestudio. Hjemmetrening fungerer utmerket, og du slipper samlebånds-musikken over anlegget. Gjør også dette gradvis. - Gjør dette til et prosjekt! Lag grafer i excel for eksempel, noter vekten din hver dag, og gjerne notater for å se hvilke metoder som gir best effekt. Dette fungerer som en motivasjonsfaktor, og gjør at du får ekstra kjennskap til hvordan kroppen din fungerer. Dette hjalp veldig for meg, da det ble noe lærerikt og morsomt over det. - Lag gjerne en matplan. Noter ned hva du kunne tenke deg til frokost, lunsj,middag kvelds og mellommåltider. Når du har oversikten kan du jo være fleksibel og variere, så lenge det dekker det nødvendige kalori-inntaket. -Unngå kjedelig mat. Matprat.no har fine oppskrifter. Det værste jeg gjorde var å spise tørre brødskiver med kokt skinke. Det smaker ikke godt og gjør at jeg mister motivasjonen, dermed får jeg også i meg mindre. Hva med å bytte ut brødskivene med pitabrød fylt med skinke, ost, frisk salat og dressing? Mulighetene er mange. - Vær bevisst! Unngå å sluntre unna! Gi deg selv en uke der du lover deg selv å følge planen. Da ser du små resultater på vekttallet, og vet at det du gjør gir effekt. Ergo mer motivasjon til å fullføre! Masse lykke til! Jeg tror du spikrer denne - Stor porsjon havregryn til frokost er et godt tips. - Noen typer nøtter du tåler? Det er et effektivt tilskudd av energi, og fungerer ypperlig som mellommåltid. Tusen takk for svar! Jeg skal sjekke ut havregryn! Cashew liker jeg veldig godt. Også pistasjnøtter. De jeg må unngå er: Hassel-, para- og valnøtter hvis ikke jeg tar feil. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Jeg regner med du trener styrke? Hvis ikke kommer du bare til å legge på deg fett. Spis 3-4 måltider med skikkelig mat og 2-3 mellommåltider med gainer og nøtter f.eks. Isteden for å kjøpe deg mat på butikken(som ofte blir junk) stek heller opp kjøtt og kok grov ris/pasta eller lignende kvelden før å ha med deg på skolen. Og nei du har mest sansynlig ikke veldig høy forbrenning(metabolisme) siden du spiser lite og bruker mer energi enn det du får i deg. Endret 9. juni 2012 av eleNef Lenke til kommentar
wergz Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Jeg regner med du trener styrke? Hvis ikke kommer du bare til å legge på deg fett. Spis 3-4 måltider med skikkelig mat og 2-3 mellommåltider med gainer og nøtter f.eks. Isteden for å kjøpe deg mat på butikken(som ofte blir junk) stek heller opp kjøtt og kok grov ris/pasta eller lignende kvelden før å ha med deg på skolen. Og nei du har mest sansynlig ikke veldig høy forbrenning(metabolisme) siden du spiser lite og bruker mer energi enn det du får i deg. Ja, jeg trener styrke, og tok en økt for ca en time siden Jeg har hørt at kesam er bra å spise så etter treningen kjøpte jeg det og blandet det med müsli og havregryn. Det smakte bedre enn forventet ! Lenke til kommentar
wergz Skrevet 21. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2012 Update: Jeg har (såvidt) begynt å spise havregrøt, men trenger mer variasjon. Det går mye i vanlig grovt brød med forskjellig pålegg (leverpostei, kjøtt osv..) Lenke til kommentar
fenele Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 (endret) Du må ha 10-15 skiver med kjøttpålegg for å få høyt nok proteininnhold per måltid. En skive med kjøttpålegg er typ 2g protein. Stek heller opp kjøtt å ta med deg til lunch. Supplementer med en gainer/proteinshake også i løpet av skoledagen. Protein: -Kyllingfilet/kyllingkjøttdeig -Kalkunbryst(fås kjøpt frossen på rimi/ica/coop) -Skinkebiff -Fisk, torsk, laks, makrell, ørret etc Carbs: -Ris, grov -Fullkornspasta -Quinoa(inneholder også 14g/100g protein med komplett aminosyreprofil) -Havregryn -Frukt -Grønnsaker Fett: -Fiskeoljer -Nøttolje, -cashew, -mandel, -peanøtt -Olivenolje -Avocado -Linfrøolje Mix alle disse tre sånn at du får 3-4 måltider dagen med 40g protein, 60-100g carbs og 20g fett. For din del skal du ha rundt 1g/kg/dag som blir 60g fett så rundt 10g fett per måltid(inkl. det du evt steker med) er nok. Endret 21. juni 2012 av eleNef Lenke til kommentar
wergz Skrevet 21. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2012 Du må ha 10-15 skiver med kjøttpålegg for å få høyt nok proteininnhold per måltid. En skive med kjøttpålegg er typ 2g protein. Stek heller opp kjøtt å ta med deg til lunch. Supplementer med en gainer/proteinshake også i løpet av skoledagen. Protein: -Kyllingfilet/kyllingkjøttdeig -Kalkunbryst(fås kjøpt frossen på rimi/ica/coop) -Skinkebiff -Fisk, torsk, laks, makrell, ørret etc Carbs: -Ris, grov -Fullkornspasta -Quinoa(inneholder også 14g/100g protein med komplett aminosyreprofil) -Havregryn -Frukt -Grønnsaker Fett: -Fiskeoljer -Nøttolje, -cashew, -mandel, -peanøtt -Olivenolje -Avocado -Linfrøolje Mix alle disse tre sånn at du får 3-4 måltider dagen med 40g protein, 60-100g carbs og 20g fett. For din del skal du ha rundt 1g/kg/dag som blir 60g fett så rundt 10g fett per måltid(inkl. det du evt steker med) er nok. Kjempebra liste! Takk for alle råd. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Tallene er total menge protein/karbs/fett og ikke total vekt på maten. Så skal du ha 40g protein må du se hvor mange g protein det er per 100. Kylling har rundt 24g protein per 100g så totalt rundt 200g kylling må du da ha for å få 40g protein. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå