Anonym143 Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Innlegg fjernet! Endret 4. juli 2012 av Maelisa Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Kontakt fastlegen din. Blod i avføringen er ikke et godt tegn, men det er bedre om det er rødt enn at det er svart såvidt jeg har skjønt. Uansett skal du oppsøke fastlegen ved blod i avføringen. Endret 9. juni 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Friskt blod i avføringen ved hard mage betyr som regel rifter i tarmen, og er egentlig ufarlig. Det er når blodet er mørkt at det kan indikere på kreft eller indre blødninger. Lenke til kommentar
Anonym143 Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Innlegg fjernet! Endret 4. juli 2012 av Maelisa Lenke til kommentar
Anonym143 Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Innlegg fjernet! Endret 4. juli 2012 av Maelisa Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Slimet er etter det jeg har forstått ikke noe som ''følger'' med avføringen men som blir dannet i tarmen. Derfor vil jeg tro at det er snakk om at den harde avføringen har skapt rifter inni tarmen som har blødd litt. Gå til legen og be om en avføringsprøve. Da vil dere kunne forsikre dere om du faktisk har blod i avføringen eller ei, samt se etter parasitter o.l. Jeg lurer på, har du perioder hvor du ikke har hard mage? Hvordan ser avføringen ut da? Har du prøvd å skifte matvaner eller noe annet for å prøve å få en mykere avføring? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Du har ikke fått sjekket om du har cøliaki da? I samråd med legen vil jeg anbefale at du kutter ut gluten er måned.. og ser hvordan det blir. Hvor mye drikker du om dagen? Hvor gammel er du? Hvor aktiv er du? Har du prøvd f.eks å drikke biola eller kefir daglig? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Hva er det du spiser av mat? Lurer også på hva slags prøver du har tatt for cøliaki? Kun blodprøve, eller har du vært igjennom gastroskopi også? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Entusiast, jeg har ingen utdanning innenfor dette, kun egne erfaringer med hard mage. Den aller sikreste måten å få fastsatt om du har cøliaki er ved å få gjort en fysisk undersøkelse, har ofte hørt om folk som har f.eks cøliaki som har fått negative svar på blodprøver, og positivt ved gastroskopi. Norge er dessverre noe verre på det med blodprøver.. til og med de som er allergiske mot f.eks katter og hunder kan gi negative utslag på blodprøver som blir utredet i norge. I førsteomgang tar man en gastroskopi for å se den øverste delen av tarmene dine, så kan man ta en coloskopi for å se den andre delen hvis gastroskopien ikke finner noe. Jeg tenkte cøliaki siden de aller fleste som har det har problemer med magen fra barndommen av. Har du prøvd å spise litt mer for å se om det hjelper? Og kanksje litt mer variert? De periodene jeg spiser veldig lite så får jeg hard mage av en annen dimensjon. Spiser jeg en god middag (som kanskje er noe fet i seg selv, med f.eks fløtesaus) så har jeg myk og fin avføring som går lett gjennom. Ser også at du får i deg mye fiber. Har du prøvd å bytte noe av den fiberrike maten mot mindre fiberrike alternativer? Sånn jeg har forstått det så er fiber med på å gjøre avføringen enda hardere, derfor det er veldig viktig å drikke veldig mye ved siden av ett fiberrikt kosthold. Kaffe og te er også dehydrerende, og kan derfor ''tappe'' deg for væsken du inntar. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) En annen ting jeg vil legge ved; legen min anbefalte meg å spise en spiseskje eller to med linfrø om dagen. Man kan ha dem i en yoghurt eller ha det i ett glass vann for så å helle det nedpå. Dessverre vet jeg ikke hvor effektivt dette faktisk kan være, klarte ikke mer enn ett par dager med dette før jeg måtte legge hele prosjektet på hylla. Jeg brekker meg bare jeg prøver å svelge en paracet. Edit: Linfrøene skulle virke som ''smøremiddel'' for tarmen. Endret 9. juni 2012 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 For meg hjelper det å spise oftere og mer. Får en mykere avføring som går lettere ut. Da jeg var yngre så skulle jeg gjøre alt annet enn å spise, og det førte til timeslange sesjoner på toalettet hvor jeg prøvde å få tømt meg. Opplever fremdeles dette når jeg spiser for lite i løpet av dagen. Har også funnet ut av at det er kjekt å ha bena litt høyt når du sitter på do, så du på en måte får den ''sitter på huk''-stillingen samtidig som du sitter på ett vanlig toalett. Noe som også kan hjelpe litt på er å vugge frem og tilbake mens du sitter der. Har prøvd det ett par ganger og syns det funger bra! Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Vil tro at grunnen til at det går så mye bedre når jeg spiser mer er pga at systemet blir holdt i gang hele tiden, istedet for at avføringen ''lagres'' lenger og tar lenger tid på å komme igjennom, og dermed får tarmene mindre tid til å ta til seg væske fra maten man har spist. Er det eneste logiske jeg kan komme på. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Av og til når jeg har hard mage så kan jeg komme en del slim ja. Er ofte slik at jeg får rifter også så det kommer blod også, som følge av den harde magen. Har ikke vært til coloskopi nei, men har vært gjennom en gastroskopi. Første forsøk endte med fiasko da de ga meg 5 ml med valium. Jeg prøvde hele tiden å dra ut kameraet, selv om jeg ikke husker noe av det. Andre gang så ga de meg 15 ml med valium istedet. Trippel dose, og jeg ble så døsig at de lett kunne holde hendene mine mens de fullførte undersøkelsen. Husker ingenting fra undersøkelsen, ei hadde jeg noen komplikasjoner etterpå eller noe ubehag. Lenke til kommentar
Anonym143 Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Huff, det hørtes ikke godt ut. :-( Har du fått noen diagnose? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå