Gå til innhold

Nikon D5100 eller D7000?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå tenkt å oppgradere fra mitt 4 år gamle Nikon D60 kamera til noe mer avansert :) Vurderer Nikon D5100 og D7000. Jeg tar mest bilder av dyr, hunder og hester som løper for det meste.

Så hvilket kamera ville du anbefalt ?

Og hvilke linser ? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, har prøvd begge og har D7000 så da er det vel opplagt hva jeg annbefaler , bildekvaliteten ser en nok ikke noen forskjell på men D7000 er vel tross al noe bedre ergonomi på , skjønt den ikke er noe å rope over seg for der heller etter mine hender , hva den er til andres kan selvsagt ikke jeg si noe om .

Uansett er det bedre enn D5100 .

Objektiv til ditt bruk kommer jo mye ann på avstand og lysforhold, men vil tro at et objektiv rundt 70-200 med rimelig bra lysstyrke ville være greit til det bruket , vanskelig å annbefale et konkret når en ikke vet noe om budsjettet .

Lenke til kommentar

Tja, har prøvd begge og har D7000 så da er det vel opplagt hva jeg annbefaler , bildekvaliteten ser en nok ikke noen forskjell på men D7000 er vel tross al noe bedre ergonomi på , skjønt den ikke er noe å rope over seg for der heller etter mine hender , hva den er til andres kan selvsagt ikke jeg si noe om .

Uansett er det bedre enn D5100 .

Objektiv til ditt bruk kommer jo mye ann på avstand og lysforhold, men vil tro at et objektiv rundt 70-200 med rimelig bra lysstyrke ville være greit til det bruket , vanskelig å annbefale et konkret når en ikke vet noe om budsjettet .

Budsjett har jeg ikke :) Jobber meg sakte oppover og kjøper det jeg vil ha når jeg har råd til det :) men er jo grenser på hvor mye penger jeg vil bruke på dette. Avstanden varierer fra langt borte til helt nærme. Dyrene flytter jo så fort på seg :)) Og så er jeg redd for overgang og da, haha. D60 er jo et lite lett kamera som ikke er avansert i det hele tatt og jeg er redd D7000 kan bli for avansert. Men har sett litt på det og jeg elsker det! Men har hørt så mye bra om D5100 men har ikke holdt det eller sett det selv.

Lenke til kommentar

Kjøpte faktisk ett d5100 selv, forrige uke, og må si meg veldig fornøyd med det. Stod også mellom d7000 og d5100. Jeg valgte primært d5100 fordi det er ett lettere og mindre kamera. Jeg var på messedagene til fotovideo og representantene fra Nikon mente at så lenge man ikke skal drive med filming, så var d5100 ett like godt valg som d7000 (Som snekker'n sier, så ser ikke han heller forskjell på bildekvaliteten).

Nå skal det sies at jeg fikk ett fryktelig godt tilbud på d5100 kontra d7000, så det spilte nok også en rolle.

Det er også en del som nevner menylayouet til d5100 som skiller seg ut fra andre Nikon kamera, men jeg må si jeg er overrasket over hvor godt det faktisk fungerer. (Min Nikon frelste venn hatet menyene, til han faktisk testet det. Da endret tonen seg:P).

Lenke til kommentar

Kjøpte faktisk ett d5100 selv, forrige uke, og må si meg veldig fornøyd med det. Stod også mellom d7000 og d5100. Jeg valgte primært d5100 fordi det er ett lettere og mindre kamera. Jeg var på messedagene til fotovideo og representantene fra Nikon mente at så lenge man ikke skal drive med filming, så var d5100 ett like godt valg som d7000 (Som snekker'n sier, så ser ikke han heller forskjell på bildekvaliteten).

Nå skal det sies at jeg fikk ett fryktelig godt tilbud på d5100 kontra d7000, så det spilte nok også en rolle.

Det er også en del som nevner menylayouet til d5100 som skiller seg ut fra andre Nikon kamera, men jeg må si jeg er overrasket over hvor godt det faktisk fungerer. (Min Nikon frelste venn hatet menyene, til han faktisk testet det. Da endret tonen seg:P).

Takk for nyttig info! :) Noen objektiver du ville anbefalt ? c:

Lenke til kommentar

Klå selv!

D7000 har bedre skuddtakt, bedre betjening, bedre autofokus og har fokusmotor innebygd i huset, så du kan få autofokus med eldre objektiver uten innebygd fokusmotor. Pluss noen andre småting.

Er forskjellene viktige for deg - gå for D7000 - hvis ikke, gå for D5100 med verdens beste samvittighet. :)

Lenke til kommentar

Klå selv!

D7000 har bedre skuddtakt, bedre betjening, bedre autofokus og har fokusmotor innebygd i huset, så du kan få autofokus med eldre objektiver uten innebygd fokusmotor. Pluss noen andre småting.

Er forskjellene viktige for deg - gå for D7000 - hvis ikke, gå for D5100 med verdens beste samvittighet. :)

Da lurer jeg på om jeg skal gå for D7000. :) Har et sigma objektiv 70-200 mm uten autofokus :) Så da kommer jo D7000 til hjelp! :)

Endret av marenxd94
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen nevner at D5100 er mindre og at det er en fordel, vel det kommer ann på, i min datters hender er D7000 perfekt i mine hender for lite (nei jeg har ikke store hender) ja såpass for lite at om jeg skal fortsette med dette og føle at det blir konfortabelt og at jeg får sikkelig grep så må jeg innvistere i ekstra batterigrep til det.

Det er nemmelig rimelig viktig at et kamera passer hånden for et stødig grep når en tar bilder. :hmm:

Lenke til kommentar

Noen nevner at D5100 er mindre og at det er en fordel, vel det kommer ann på, ....

Dette er et evig dilemma. Lite kamera er lettere å ta med, men sitter stort sett ikke like bra i hånden når det er i bruk. Stort kamera er mer å drasse på, og bedre når du bruker det.

Det som er opplagt er at for stort gjør at det blir liggende hjemme, så blir det opp til den enkelte å vurderer hvor den grensen går. Personlig synes jeg det er greit å ofre litt ergonomi for å få ned størrelse og vekt. Jeg kunne sikkert klart meg med D5100 på det området. Autofokusen er jeg mer i tvil om, og ser TS skal ta bilder av motiv som beveger seg, men hvis D60 fungerte OK så er D5100 minst like bra.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke argumentet som stadig går igjen om at det er lettere å ta med et lite kamera. Jeg er selvsagt enig dersom det lille kameraet er på størrelsen med en Iphone, men når kameraet uansett ikke går i skjortelomma forstår jeg ikke hvorfor det er lettere å ta med et D5100 enn et D7000.

Jeg for min del ville valgt det kameraet som sitter best i hånda og som har den beste betjeningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen nevner at D5100 er mindre og at det er en fordel, vel det kommer ann på, ....

Dette er et evig dilemma. Lite kamera er lettere å ta med, men sitter stort sett ikke like bra i hånden når det er i bruk. Stort kamera er mer å drasse på, og bedre når du bruker det.

Det som er opplagt er at for stort gjør at det blir liggende hjemme, så blir det opp til den enkelte å vurderer hvor den grensen går. Personlig synes jeg det er greit å ofre litt ergonomi for å få ned størrelse og vekt. Jeg kunne sikkert klart meg med D5100 på det området. Autofokusen er jeg mer i tvil om, og ser TS skal ta bilder av motiv som beveger seg, men hvis D60 fungerte OK så er D5100 minst like bra.

Derfor er det viktig å klå selv for det er minst like ille at det er for lite, i mitt tilfelle er det kunn to alternativ om ikke kamera nettop skal bli liggende hjemme og det er enten ekstra grep eller å bytte ut kamera med et større . Og jeg betviler sterkt at et D7000 blir liggende hjemme fordi det er så mye større enn et D5100

Tallene er som følger D5100 : B 12.8 H 9.7 D 7.9

For D7000 er målene : B 13.2 H 10.5 D 7.7

https://prisguiden.no/kategorier/systemkamera?manufacturerId[]=144#sammenligne=1&ids[]=146474&ids[]=133701

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg for min del ville valgt det kameraet som sitter best i hånda og som har den beste betjeningen.

Enig med deg - for meg er størrelsesforskjellen mellom D5100 og D7000 mer hva som ligger best i hånda enn hva man gidder drasser med seg.

Har selv konkludert med at hvis jeg først gidder drasse med NEX-5, så gidder jeg også drasse med 5D med batterigrep. ;)

Lenke til kommentar

Og jeg betviler sterkt at et D7000 blir liggende hjemme fordi det er så mye større enn et D5100

Jeg skrev heller ikke at det er så voldsomt stor forskjell mellom D5100 og D7000, men et sted går det en grense for de fleste og vekten betyr også litt. Det jeg prøvde å få frem var uansett at det er viktig å finne ut hva som er det beste kompromisset i forhold til egne preferanser.

Lenke til kommentar

Og jeg betviler sterkt at et D7000 blir liggende hjemme fordi det er så mye større enn et D5100

Jeg skrev heller ikke at det er så voldsomt stor forskjell mellom D5100 og D7000, men et sted går det en grense for de fleste og vekten betyr også litt. Det jeg prøvde å få frem var uansett at det er viktig å finne ut hva som er det beste kompromisset i forhold til egne preferanser.

Det er vi helt enige om,et sted går grensen,personelig betviler jeg at den går mellom disse to, jeg vil vel heller tro den er mere mellom D7000 og D300s , men uansett så får enhver finne litt utav det selv,for meg er iallefall D7000 tilnærmet ubrukelig inntil jeg får batterigrep påmontert .

Lenke til kommentar

Skal du bruke mye gammel optikk, har du ikke noe valg; D7000.

Dyr i løp trenger normalt solide fokusegenskaper, men jeg mener både D51000 og D7000 har tempoet og presisjonen du trenger.

Dersom du et eneste sekund vurderer billig optikk for å kunne finansiere en D7000, er tommelfingerregel følgende fremdeles i digital tidsalder; Det er optikken som bestemmer bildekvaliteten.

Så må du vurdere om fokusegenskapene på motiv i rask bevegelse også er tilsterkkelig i den optikk du finner.

Prisforskjellen på hus alene er temmelig stor hos Japan Photo;

D7000; kr. 8000

D5100; kr.4300

Mulig jeg ville valgt D5100....

Lenke til kommentar

Skal du bruke mye gammel optikk, har du ikke noe valg; D7000.

Dyr i løp trenger normalt solide fokusegenskaper, men jeg mener både D51000 og D7000 har tempoet og presisjonen du trenger.

Dersom du et eneste sekund vurderer billig optikk for å kunne finansiere en D7000, er tommelfingerregel følgende fremdeles i digital tidsalder; Det er optikken som bestemmer bildekvaliteten.

Så må du vurdere om fokusegenskapene på motiv i rask bevegelse også er tilsterkkelig i den optikk du finner.

Prisforskjellen på hus alene er temmelig stor hos Japan Photo;

D7000; kr. 8000

D5100; kr.4300

Mulig jeg ville valgt D5100....

Kan vel si jeg blir bare mer og mer forvirret over hilket jeg skal kjøpe :p Vurderer å kjøpe D5100 og bruke en del penger på gode linser. Hvilke linser anbefales ? :) Har fått masse info om forskjellig kamerane og bare kom med mer folkens! Men gjerne kom med forslag ti gode linser :)

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på Canon 60D også :) Jeg har ingen erfaring med Canon selv. Bare tatt et bilde full fart med en vennines kamera. SÅ noen som har erfaring med begger merker? :)

D5100 vs D7000 vs 60D. :p

At D5100 og 60D har sånn flipp skjerm er et stort pluss for meg da :) Og det virker som om canon har masse bra linser. Jeg aner egentligt ikke da. Så kom gjerne med info om alt ! :)

Endret av marenxd94
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på Canon 60D også :) Jeg har ingen erfaring med Canon selv. Bare tatt et bilde full fart med en vennines kamera. SÅ noen som har erfaring med begger merker? :)

D5100 vs D7000 vs 60D. :p

At D5100 og 60D har sånn flipp skjerm er et stort pluss for meg da :) Og det virker som om canon har masse bra linser. Jeg aner egentligt ikke da. Så kom gjerne med info om alt ! :)

Det ene merket er like bra som det andre, det er forskjeller på menyer og plassering av knapper , dette på godt og vondt på begge merker.

Tror det enkleste for deg ville være å gå i en butikk og kjenne hvilket som lå best i din hånd og så kjøpe det .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...